KATRINE GISIGER

’’Hvorfor f***** skulle du spise så meget? Er du klar over, hvor mange kalorier det var? Det er typisk dig. Du er så svag og doven og fed! Hvorfor kan du ikke bare tage dig sammen? Prøv at se, hvor klam din krop er. Du kommer aldrig til at få en kæreste, hvis ikke du taber dig.’’

Sådan talte jeg til mig selv, hver eneste gang jeg havde overspist.

Det hele startede i slutningen af min gymnasietid, hvor jeg var fast overbevist om, at jeg ville blive lykkelig, hvis jeg fik en flad mave. Alt ville falde på plads. Livet ville endelig blive godt. Hvis jeg blev sund nok, ville maven helt sikkert følge med. Så da gik jagten ind via dameblade, hvad jeg hørte fra andre og hvad jeg kunne læse mig til.

Det resulterede i en liste med 36 fødevarer, jeg skulle spise hver dag, ellers havde jeg fejlet. Det var fx blåbær, grøn te, ingefær, tomater, raw kakao og fisk. Besværligt? Næ nej. Man kan jo bare blende det til en brækgrøn smoothie, holde sig for næsen og få det overstået. Ja der stod fisk.

Velbekomme!!

Jeg startede på studiet Ernæring og Sundhed for at få endnu mere at vide om, hvad man skal og ikke må spise. Jeg følte mig så meget som en ekspert efter den første uge, at jeg begyndte at have ’klienter’, som jeg fik ind i mit spiseforstyrrede univers (jeg har undskyldt og kompenseret).

Katrine Gisiger

Efter et års tid blev mine mange regler for maden for svære at holde, og jeg endte i voldsomme overspisninger. Hver morgen startede jeg forfra. ’’I dag klarer jeg den. I dag er jeg stærk og vil ikke spise noget forkert’’. Det gik fint til morgenmad og frokost, men det var, som om jeg pludselig blev en anden person, når eftermiddagen og aftenen kom. ’’Bare lige i dag’’. Overspisningen begyndte, og jeg var i himlen. To poser chips, en liter is, et glas Nutella og en stor pose bland selv-slik kunne jeg snildt kværne foran skærmen.

Men...

Så var det som om, at jeg ’vågnende op’.’’Åh nej, nej, nej! Hvad er det, du gør???’’ Panikken bredte sig, jeg væmmedes ved mig selv og overvejede, om jeg skulle stikke to fingre i halsen. Alligevel greb min hånd ud efter et stykke slik mere. Og et til.’’Okay sidste!’’ Og jeg blev ved. Jeg bad til Gud om at lade mig stoppe, og en aften troede jeg, at det ville ende galt. At min mavesæk ville sprække, og at ambulancen ikke ville kunne nå at komme og redde mig. Alligevel stoppede jeg ikke.

Overspisning og madstress

KATRINE GISIGER

I dag forstår jeg, at jeg havde spiseforstyrrelsen Binge Eating Disorder (tvangsoverspisning), og at det ikke var min skyld, at jeg mistede kontrollen. Jeg blev sygemeldt med stress, og det blev min redning. Det gjorde, at jeg fik hjælp både fra en psykolog og en kropsterapeut.

 Da vi kom til den del af studiet, der handlede om de psykiske aspekter af en livsstilsændring, læste jeg alt og oplevede for første gang i mit liv et emne, jeg virkelig var passioneret omkring. Til eksamen sagde lærer og censor: ’’Hvis vi kunne have givet dig 13, havde du fået det. Har du mulighed for at komme ud og hjælpe andre? Der er hårdt brug for dig!’’

Jeg vidste nu, hvad jeg skulle med mit professionelle liv og følte et stærkt kald om at hjælpe andre ud af overspisning.

Jeg startede på studiet Ernæring og Sundhed for at få endnu mere at vide om, hvad man skal og ikke må spise. Jeg følte mig så meget som en ekspert efter den første uge, at jeg begyndte at have ’klienter’, som jeg fik ind i mit spiseforstyrrede univers (jeg har undskyldt og kompenseret).

Ligeledes ønsker jeg at ændre tilgangen til, at det skulle være nemt og simpelt det med mad, at tilbyde et alternativ til slankekure, restriktioner og kostplaner samt nedbryde tabu og skam fx i forhold til deller, rod, tudeture, strækmærker, mv. Det gør jeg i dag gennem min bog, foredrag, 1:1 kognitiv kostvejledning, gruppeforløb, motionsevents, opslag på Facebook og Instagram samt podcast.

KOSTVEJLEDNING

Få hjælp til din overspisning, INDEN det bliver en ‘rigtig’ spiseforstyrrelse. Målet er et afslappet forhold til mad, hvor det ikke fylder i hovedet, og med et evt. vægttab som bivirkning.

FOREDRAG

Jeg holder, og bliver booket til, foredrag selv eller med ph.d og kæreste Anders Nedergaard. Emnerne er overspisning, sundhedsmyter, vægttab og kropsbillede.

PERFEKT UPERFEKT

Jeg inviterer spændende personligheder til en snak om alt hvad livet indebærer. Vi taler blandt andet om angst, stress, skam, selvværd, sex, forhold, vægttab og sundhed.

Bliv kontaktet

Ønsker du at booke mig til et foredrag eller oplæg, så kan du skrive til mig på katrine@katrinegisiger.dk eller udfylde kontaktformularen og blive ringet op.

 

Jeg holder foredrag om overspisning og sund livsstil for voksne og om skam, angst og selvværd for børn og unge. Du kan læse mere om mine foredrag her

KATRINE GISIGER

Afholdt mere end 1200 1:1 sessioner med klienter med overspisning.

Afholdt mere end 200 foredrag.

Udgivet videoen:

”Du er god nok, som du er”, som fik over 2 millioner visninger.

Ugentlig podcast:
Perfekt Uperfekt.

Har ca. 33.000 følgere på Instagram  og 28.000 på Facebook.

Uddannelse

Professionsbachelor i Ernæring og sundhed fra Metropol i København
Speciale om overspisning 2017

Kognitiv terapi og metode
Uddannet ved Seminarer.dk 2017 og igen i 2020

Mindfulness-instruktør
Uddannet ved Seminarer.dk 2016

i medierne

Selvglad

TV2 Østjylland

Jeg var mentor for fire unge, som kæmpede med et selvdestruktivt syn på deres krop. 

Sådanmark

TV 2 Fyn

Jeg er medvært på programmet

go' aften danmark

TV2

Om videoen ”Du er god nok, som du er”

De største øjeblikke

TV 2

Indslag om videoen ”Du er god nok, som du er”