Zoom-ud

Zoom ud (hjælp til overspisning)

Der er virkelig mange, der “zoomer ind” på maden, når der er et ønske om vægttab 🔎
Fx på hvor mange kalorier der er i, eller hvad maden består af ift. kulhydrat/stivelse/sukker/protein/grøntsager/fedt osv.

Forståeligt nok, da det er jo er det, vi bliver tudet ørene fulde med af diverse “kosteksperter” og “slankeguruer”.
Men det er ofte en fælde! ⛔️

Lad os sige, at du spiser kød og grøntsager.
Det giver meget mæthed for få kalorier, så teoretisk set er det “slankemad”.
Men hvad hvis det gør, at du ikke er mæt, eller at den manglende stivelse, sødme, fedt eller umami gør, at du ikke er sanseligt tilfredsstillet?
Så leder det sikkert til den der “jeg skal bare liiiiiige” snack-trang, som du så kan kæmpe mod hele aftenen.

Det vil ofte indebære en indre konflikt a la dette (med fx chokolade):
“Bare lige et enkelt stykke, det sker der jo ikke noget ved”
*Spiser et stykke*
“Okay ét mere og så er det slut”
*Spiser et stykke mere*
“OKAY ALLERSIDSTE, MEN DENNE GANG MENER JEG DET!!!”
*Spiser et stykke mere*
“Ej okay, nu kan jeg jo ligeså godt spise resten”
*Følelse af nederlag, opgiven, skam og skuffelse over sig selv* 😞

Det vil oftere være den spisning, der leder til et samlet kalorieoverskud.

Hvis man i stedet zoomer ud (og ikke kun ser på det ene måltid men på hele dagen), kunne man jo nå til en ny konklusion: At det mest slankende ville være at SKRUE OP for mængden af mad/kalorier/fedt/sukker/stivelse i måltidet, så du har den der “aaah”-følelse og er glad og tilfreds (og dermed ikke har brug for snack som “kompensation”) 🌱

Der kan selvfølgelig være andre ting, der gør, at du spiser om aftenen. Men at være fysisk eller sanseligt/sensorisk sulten hjælper næppe 🤪

Jeg ved godt, at det kan føles skræmmende, fordi det går imod vores forskruede kompas (uddyber senere) af, at det må være syndigt eller fedende, hvis mad smager godt, så kedelig mad føles som om, at man gør noget godt/at det er det rigtige.

Men man bliver altså ikke ved med at gøre ting, man ikke kan lide.
Så med mindre vægttabet kun skal være midlertidigt, så overvej at sætte nye krav til din mad – fx at det skal smage godt, at du skal blive mæt og at det skal være nemt.
Så må dine andre madregler vige 🤷‍♀️

Mere fakta og hjælp til overspisning

vegetables-2924239_1920-1920x1200
Mere grønt?

Hvis du gerne vil spise frugt og grønt hver dag, så skal det kræve så lidt af dig som muligt. Ellers er det udelukkende et spørgsmål om tid, før du glemmer det, ikke orker eller bare ikke får det gjort. Det er sjældent et bevidst fravalg men en kilde til dårlig samvittighed og selvbebrejdelse (som IKKE er sundt!). Så i stedet for at planlægge ud fra dage hvor du har

Læs mere >>
EN-AF-DE-MEST-OVERSETE-ÅRSAGER-TIL-OVERSPISNING
Ensomhed (en overset årsag til overspisning)

Til mine foredrag om følelsesmæssig spisning er der ofte en, der rystende og nervøs siger “ensomhed”, når jeg spørger efter følelser, der kan spises på. Så snart ordet er sagt, så er det, som om resten af publikum ånder lettet op. Jeg ved godt, at det er tabubelagt og enormt svært at snakke om, men jeg lover, at øvelse gør mester! Det er også svært at lytte på, fordi der

Læs mere >>
At stå på ét ben (hjælp til overspisning)
At stå på ét ben (hjælp til overspisning)

Når jeg arbejder med følelsesmæssig spisning, prøver jeg at forklare det sådan her: Forestil dig, at du står på ét ben. Det ben bærer hele din vægt og er det, der gør, at du kan stå op. Hvis det ben er mad, og du gerne vil tabe dig, så er der to scenarier: Enten lykkes det dig, og så knækker du sammen, eller også lykkes det dig ikke, og du

Læs mere >>
Hvad er overspisning
Hvad er overspisning?

Jeg definerer overspisning som: ”Spisning du efterfølgende har dårlig samvittighed over”.Den dårlige samvittighed kan både komme undervejs, lige efter eller længere tid efter, men der skal altså være et negativt følelsesmæssigt aspekt af det, for at det er overspisning, og ikke bare at du har spist meget. Du kan fx spise en hel brunchbuffet eller tre portioner aftensmad, som ikke er overspisning, hvis du har det psykisk godt med det.

Læs mere >>
Hvad gør du bagefter
Hvad gør du bagefter? (hjælp til overspisning)

I arbejdet med overspisning handler det om at forstå behovet, man forsøger at stille med mad, for enten at vælge maden bevidst, vælge noget andet eller en blanding.Men noget, som mange ikke ved, ikke forstår eller glemmer, er, at man VIL “fejle” utallige gange i processen. Når man ender med at slukke ildebranden med mad uden selv at have valgt det, så kommer den farlige efterreaktion, nemlig skam (dårlig samvittighed).Det

Læs mere >>
cake-1746435_1920
Kan man hygge sig uden at spise? (hjælp til overspisning)

Mange af os har det sådan, at det bare ikke er rigtig hygge, før der er en skærm og noget lækkert spiseligt (eller drikkeligt).Den der “Aaah” -følelse af at NU er det weekend, nu har man fri, nu kan man ENDELIG give slip og elske livet for en stund. Det skaber dog ofte konflikt i hovedet, hvis man også har et ønske om at tabe sig (eller spise mindre/anderledes af

Læs mere >>
Tags:
Ingen kommentarer

Skriv en kommentar

KATRINE PÅ INSTAGRAM