Zoom-ud

Zoom ud (hjælp til overspisning)

Der er virkelig mange, der “zoomer ind” på maden, når der er et ønske om vægttab 🔎
Fx på hvor mange kalorier der er i, eller hvad maden består af ift. kulhydrat/stivelse/sukker/protein/grøntsager/fedt osv.

Forståeligt nok, da det er jo er det, vi bliver tudet ørene fulde med af diverse “kosteksperter” og “slankeguruer”.
Men det er ofte en fælde! ⛔️

Lad os sige, at du spiser kød og grøntsager.
Det giver meget mæthed for få kalorier, så teoretisk set er det “slankemad”.
Men hvad hvis det gør, at du ikke er mæt, eller at den manglende stivelse, sødme, fedt eller umami gør, at du ikke er sanseligt tilfredsstillet?
Så leder det sikkert til den der “jeg skal bare liiiiiige” snack-trang, som du så kan kæmpe mod hele aftenen.

Det vil ofte indebære en indre konflikt a la dette (med fx chokolade):
“Bare lige et enkelt stykke, det sker der jo ikke noget ved”
*Spiser et stykke*
“Okay ét mere og så er det slut”
*Spiser et stykke mere*
“OKAY ALLERSIDSTE, MEN DENNE GANG MENER JEG DET!!!”
*Spiser et stykke mere*
“Ej okay, nu kan jeg jo ligeså godt spise resten”
*Følelse af nederlag, opgiven, skam og skuffelse over sig selv* 😞

Det vil oftere være den spisning, der leder til et samlet kalorieoverskud.

Hvis man i stedet zoomer ud (og ikke kun ser på det ene måltid men på hele dagen), kunne man jo nå til en ny konklusion: At det mest slankende ville være at SKRUE OP for mængden af mad/kalorier/fedt/sukker/stivelse i måltidet, så du har den der “aaah”-følelse og er glad og tilfreds (og dermed ikke har brug for snack som “kompensation”) 🌱

Der kan selvfølgelig være andre ting, der gør, at du spiser om aftenen. Men at være fysisk eller sanseligt/sensorisk sulten hjælper næppe 🤪

Jeg ved godt, at det kan føles skræmmende, fordi det går imod vores forskruede kompas (uddyber senere) af, at det må være syndigt eller fedende, hvis mad smager godt, så kedelig mad føles som om, at man gør noget godt/at det er det rigtige.

Men man bliver altså ikke ved med at gøre ting, man ikke kan lide.
Så med mindre vægttabet kun skal være midlertidigt, så overvej at sætte nye krav til din mad – fx at det skal smage godt, at du skal blive mæt og at det skal være nemt.
Så må dine andre madregler vige 🤷‍♀️

Tags:
Ingen kommentarer

Skriv en kommentar