UNDERSKUD-AF-OVERSKUD

Underskud af overskud (hjælp til overspisning)

Noget af det, jeg ikke altid har super god succes med, er at overbevise mine klienter om, at de skal have “råd”, før vi kan arbejde med overspisningen.

Lad os lege at energi/overskud er penge.
Hver morgen får du en mængde penge – hvor meget afgøres blandt andet af din søvn.
De penge skal række til hele dagen, og der skal gerne være noget tilbage, når du går i seng til fx uforudsete udgifter som en dårlig nat.
Problemet er, at de fleste af os lever sådan ift. penge (eller prøver) men IKKE ift. energi.
Det er som om, at vi tror, at vi kan opfinde ny energi ud af det blå, hvis vi bare “tager os sammen” – nok fordi vi har oplevet at kunne det før.
Men man har også oplevet at hæve over på kortet – det er et lån, og det skal betales tilbage med renter.
At ændre vaner, at lære at håndtere følelser, at komme sin overspisning til livs er dyrt.
Hvis man er stresset, har forstyrret søvn, står midt i en krise (fx arbejde, ægteskab, børn, eksamen), så er man højst sandsynligt i minus.
Alligevel kan man få idéen om, at det er nu, at man skal ændre sin livsstil ift. mad og motion.
Og hvis man fejler, så er det fordi, at man er svag og doven.

Så der skal være råd, og det kræver ofte, at der er nogle større ting, der skal ændres først.
Er du på et arbejde, hvor du er helt i minus allerede, når du har fri, så har du jo ikke råd til at være fysisk aktiv, spise sundt eller håndtere din sukkertrang og trang til serier til sent.
Forventer du det, graver du dig selv dybere ned i hullet.
Så dit arbejde skal koste dig mindre enten ved, at DU ændrer dig (siger fra, holder dine pauser, slipper perfektionisten osv.), eller at ARBEJDET ændrer sig (fx ny afdeling eller nyt job).
Hvad der nu end er muligt.

Det bliver jeg sjældent populær af at sige, for det er hårdt og krævende.
Og vi har fået at vide fra så mange forskellige kure osv., at det altså ikke er så svært det med mad og motion, så utålmodigheden styrer en direkte mod “afgrunden” – der hvor skammen æder en op indefra, fordi man IGEN ikke formåede at spise korrekt.

Er du en af de få, der rent faktisk tør at se sandheden i øjnene og tage ansvar for dit liv, så kan jeg hjælpe dig med din overspisning.
Leder du efter den hurtige løsning, så kan jeg ikke.

Mere fakta og hjælp til overspisning

Dårlige-undskyldninger
Dårlige undskyldninger (hjælp til overspisning)

Der er ofte nogle ting, der styrer vores adfærd, som er enormt svære at arbejde med – IKKE fordi, at de er svære at ændre.Men fordi at de at de er svære at erkende som reelle årsager til, at man gør, som man gør.Hjernen siger, at det er åndssvagt, latterligt eller at det er en dårlig undskyldning og det skaber skam og overspisning.Det gode er, at det svære er overstået,

Læs mere >>
ER-OVERVÆGT-USUNDT_
Er overvægt usundt?

Vi har altid fået tudet ørene fulde med, at overvægt er usundt. Og at overvægt bestemmes af BMI, så hvis du er på 25 eller derover, så er du usund 🤯 Og ja, det kan da godt se sådan ud, for hvis man kigger på forskningen, så kan man se, at der er mange af dem, der udvikler sygdomme og dør for tidligt, som er overvægtige. Men! Hvad hvis man

Læs mere >>
Tilbagetrin
Tilbagetrin vs. tilbagefald (hjælp til overspisning)

To gange om året er der en “høj-risiko-tid”.En tid hvor mange har en stærk længsel efter og er topmotiverede for sund mad, masser af motion og en lettere krop.Den ene periode er i januar efter julen, og den anden er i august efter sommerferien. Forestil dig, at de her ændringer er en trappe, og du lige nu oplever at tage første trin, andet trin og tredje trin (fx begynder i

Læs mere >>
Hvad gør du bagefter
Hvad gør du bagefter? (hjælp til overspisning)

I arbejdet med overspisning handler det om at forstå behovet, man forsøger at stille med mad, for enten at vælge maden bevidst, vælge noget andet eller en blanding.Men noget, som mange ikke ved, ikke forstår eller glemmer, er, at man VIL “fejle” utallige gange i processen. Når man ender med at slukke ildebranden med mad uden selv at have valgt det, så kommer den farlige efterreaktion, nemlig skam (dårlig samvittighed).Det

Læs mere >>
Sukker-nedbryder-IKKE-kollagen-1-1
Sukker nedbryder ikke kollagen!

Der er mange, der påstår, at sukker nedbryder kollagen, ofte i forbindelse med salg af kollagenpulver/kosttilskud, men passer simpelthen ikke! Misforståelsen kommer højst sandsynligt af, at det tyder på, at kollagen hurtigere bliver stivere end den naturlige proces, der følger med alderen, hvis man har for højt blodsukker konstant og det har man kun, hvis man har dårligt reguleret diabetes .(Og måske er der et par bedre grunde til at

Læs mere >>
Bange-for-sult_
Bange for sult? (hjælp til overspisning)

For nylig havde jeg en ny klient som sagde, at hun vidste godt, at det lød mærkeligt, men hun tror, at hun er bange for sult. Hun sagde også, at alle andre jo ikke er det, så jeg spurgte, hvordan hun vidste det. Det er nemlig noget, som jeg har hørt uendelig mange gange og arbejdet med i størstedelen af mine forløb.Der er to dele af sult: Den fysiske fornemmelse

Læs mere >>
Tags:
Ingen kommentarer

Skriv en kommentar

KATRINE PÅ INSTAGRAM