UNDERSKUD-AF-OVERSKUD

Underskud af overskud (hjælp til overspisning)

Noget af det, jeg ikke altid har super god succes med, er at overbevise mine klienter om, at de skal have “råd”, før vi kan arbejde med overspisningen.

Lad os lege at energi/overskud er penge.
Hver morgen får du en mængde penge – hvor meget afgøres blandt andet af din søvn.
De penge skal række til hele dagen, og der skal gerne være noget tilbage, når du går i seng til fx uforudsete udgifter som en dårlig nat.
Problemet er, at de fleste af os lever sådan ift. penge (eller prøver) men IKKE ift. energi.
Det er som om, at vi tror, at vi kan opfinde ny energi ud af det blå, hvis vi bare “tager os sammen” – nok fordi vi har oplevet at kunne det før.
Men man har også oplevet at hæve over på kortet – det er et lån, og det skal betales tilbage med renter.
At ændre vaner, at lære at håndtere følelser, at komme sin overspisning til livs er dyrt.
Hvis man er stresset, har forstyrret søvn, står midt i en krise (fx arbejde, ægteskab, børn, eksamen), så er man højst sandsynligt i minus.
Alligevel kan man få idéen om, at det er nu, at man skal ændre sin livsstil ift. mad og motion.
Og hvis man fejler, så er det fordi, at man er svag og doven.

Så der skal være råd, og det kræver ofte, at der er nogle større ting, der skal ændres først.
Er du på et arbejde, hvor du er helt i minus allerede, når du har fri, så har du jo ikke råd til at være fysisk aktiv, spise sundt eller håndtere din sukkertrang og trang til serier til sent.
Forventer du det, graver du dig selv dybere ned i hullet.
Så dit arbejde skal koste dig mindre enten ved, at DU ændrer dig (siger fra, holder dine pauser, slipper perfektionisten osv.), eller at ARBEJDET ændrer sig (fx ny afdeling eller nyt job).
Hvad der nu end er muligt.

Det bliver jeg sjældent populær af at sige, for det er hårdt og krævende.
Og vi har fået at vide fra så mange forskellige kure osv., at det altså ikke er så svært det med mad og motion, så utålmodigheden styrer en direkte mod “afgrunden” – der hvor skammen æder en op indefra, fordi man IGEN ikke formåede at spise korrekt.

Er du en af de få, der rent faktisk tør at se sandheden i øjnene og tage ansvar for dit liv, så kan jeg hjælpe dig med din overspisning.
Leder du efter den hurtige løsning, så kan jeg ikke.

Mere fakta og hjælp til overspisning

Design-uden-navn-4-1
Er mikroovn noget skidt?

En mikroovn kan gøre, at alt det med mad er nemmere.Men der er mange, der enten er bange for at spise mad, der er opvarmet med mikrobølger, for at stå for tæt på ovnen, når den er tændt, eller ikke tør have en i huset på grund af stråling. Så lad os lige få styr på det: Inde i mikroovnen sidder der en magnetron – en dims der laver elektromagnetisk

Læs mere >>
Stabilt blodsukker
Handler det om stabilt blodsukker?

“Hvis du har cravings om eftermiddagen, så er det, fordi dit blodsukker er lavt”. “Din lyst til søde sager handler om, at du ikke har et stabilt blodsukker.” “Hvis du spiser sukker, så stiger dit blodsukker meget og falder lynhurtigt til ned under normalniveauet. Så vil kroppen have det op igen hurtigst muligt ved at spise sukker.” “Det er bedst at spise mange små måltider, så blodsukkeret er stabilt.” Du

Læs mere >>
Hvordan-stopper-jeg-med-at-spise-når-jeg-først-er-gået-i-gang__
“Hvordan stopper jeg med at spise, når jeg først er gået i gang?” (hjælp til overspisning)

“Det er som om, at der er noget andet, der tager over, når jeg går i gang med at spise”. “Det er ligegyldigt, hvor meget jeg prøver at stoppe mig selv, fortælle mig selv at det skal jeg ikke eller virkelig gerne VIL stoppe”. “Bare lige ét stykke mere, én bid mere, en lille portion mere”. “Jeg ved udmærket godt, hvordan jeg får det bagefter”. “Jeg kan endda ofte mærke,

Læs mere >>
Dørmanden

Forestil dig, at dit hovede er en fest. Dørmanden står i indgangen og skal agere “filter”, han skal vælge hvem der må komme ind og hvem der skal afvises. Alle der er der for at skabe god stemning må godt lukkes ind og dem der er vil slås og ødelægge ting, må ikke. Ballademagerne er fx hvis en har fortalt dig, at du ikke må spise sukker. Eller at du

Læs mere >>
SÅ-KAN-DET-OGSÅ-BARE-VÆRE-LIGE-MEGET
“Så kan det også bare være lige meget” (hjælp til overspisning)

“Hvis ikke jeg kan gøre det perfekt, så kan det også bare være lige meget” 🤯 Er det noget, du genkender? Og kan du måske se, at alt-eller-intet-tankegangen skaber store problemer for dig? Det mest klassiske eksempel er nok at sætte sig for ikke at spise noget sukker. Så kommer du til det alligevel, og når du har spist lidt, kan du lige så godt spise resten – efterfuldt af

Læs mere >>
Branden
Branden (hjælp til overspisning)

Overspisning har mange årsager, og en af dem er ubehagelige følelser. Hvad er følelsesmæssig overspisning? Du har måske hørt ordet ’trøstespisning’, som dækker over, at man søger trøst i maden, når man er ked af det. Men følelsesmæssig overspisning er meget bredere end det. Det kan være at spise, når man er frustreret, irriteret eller vred, når man skammer sig (fx over sin krop), når man føler sig magtesløs, når

Læs mere >>
Tags:
Ingen kommentarer

Skriv en kommentar