Tilbagetrin

Tilbagetrin vs. tilbagefald (hjælp til overspisning)

To gange om året er der en “høj-risiko-tid”.
En tid hvor mange har en stærk længsel efter og er topmotiverede for sund mad, masser af motion og en lettere krop.
Den ene periode er i januar efter julen, og den anden er i august efter sommerferien.

Forestil dig, at de her ændringer er en trappe, og du lige nu oplever at tage første trin, andet trin og tredje trin (fx begynder i fitness, spiser masser af grøntsager, går 10.000 skridt) – endda forholdsvis let og uden besvær.
Det skaber en forventning om, at det vil fortsætte sådan, så du tager fjerde, femte, sjette trin osv. til du er “i mål”.

Det er en fælde!
Det gør dig meget sårbar over for livets uforudsete udfordringer, som før eller senere vil få dig til at gå et trin NED ad trappen (en overspisning, et regelbrud, en skippet træning), og det trin vil du blive så forskrækket over, at det bliver et tilbageFALD (“Så kan det også bare være lige meget”), og du dropper alt (med dertilhørende opgiven, selvhad, skam og indre smerte).

TilbageTRIN er ikke farlige, men det er tilbageFALD.

Så hvordan beskytter man sig mod tilbagefald?
– Ved at REGNE MED, at der kommer tilbagetrin.
Planlægge med dem og hvad man gør, NÅR det sker (ikke hvis).

Lidt ligesom hvis du skal på arbejde og regner med, at alle lyskryds er grønne, så vil du tage afsted fx 17 minutter, inden du skal møde.
For hvert eneste røde lyskryds vil du blive irriteret, frustreret og stresset, og du ender med at komme for sent.
I stedet så regn med, at halvdelen af krydsene er røde. Eller måske ALLE sammen.
Så vil du tage afsted i så god tid, fx 40 minutter før, at du når det, selvom alle kryds er røde, OG hvis der er grønne undervejs, bliver du positivt overrasket og kommer for tidligt.

Giver det mening?

Mere fakta og hjælp til overspisning

Tilpasses dig
Det skal tilpasses dig! Ikke omvendt!

Uhørt forslag:Det er mad og motion, der skal tilpasses DIG, og ikke dig der skal tilpasse dig en bestemt måde at spise og motionere på (hvis altså det er noget, der gerne skal glide lettere, holde på sigt og ikke være en umulig kamp). Det bliver jeg sjældent populær af at sige, fordi alt for mange er overbevist om, at de er forkerte, som de er, og dermed er NØDT

Læs mere >>
vegetables-2924239_1920-1920x1200
Mere grønt?

Hvis du gerne vil spise frugt og grønt hver dag, så skal det kræve så lidt af dig som muligt. Ellers er det udelukkende et spørgsmål om tid, før du glemmer det, ikke orker eller bare ikke får det gjort. Det er sjældent et bevidst fravalg men en kilde til dårlig samvittighed og selvbebrejdelse (som IKKE er sundt!). Så i stedet for at planlægge ud fra dage hvor du har

Læs mere >>
Sukker-nedbryder-IKKE-kollagen-1-1
Sukker nedbryder ikke kollagen!

Der er mange, der påstår, at sukker nedbryder kollagen, ofte i forbindelse med salg af kollagenpulver/kosttilskud, men passer simpelthen ikke! Misforståelsen kommer højst sandsynligt af, at det tyder på, at kollagen hurtigere bliver stivere end den naturlige proces, der følger med alderen, hvis man har for højt blodsukker konstant og det har man kun, hvis man har dårligt reguleret diabetes .(Og måske er der et par bedre grunde til at

Læs mere >>
Dørmanden

Forestil dig, at dit hovede er en fest. Dørmanden står i indgangen og skal agere “filter”, han skal vælge hvem der må komme ind og hvem der skal afvises. Alle der er der for at skabe god stemning må godt lukkes ind og dem der er vil slås og ødelægge ting, må ikke. Ballademagerne er fx hvis en har fortalt dig, at du ikke må spise sukker. Eller at du

Læs mere >>
Din kæreste
Er din kæreste en hindring eller en hjælp? (hjælp til overspisning)

En af de ting, jeg skal have afklaret i mine forløb, er, om din kæreste eller mand er en hjælp eller en hindring!? Hvis han er en hjælp, så er det fx: 👉🏻 Han er ligeglad med, hvad du vejer. 👉🏻 Han forstår, hvor kompliceret overspisning er, er nysgerrig, viser interesse i processen og spørger, hvordan han bedst støtter. 👉🏻 Han giver dig omsorg, når du skammer dig over at

Læs mere >>
Tilbagetrin
Tilbagetrin vs. tilbagefald (hjælp til overspisning)

To gange om året er der en “høj-risiko-tid”.En tid hvor mange har en stærk længsel efter og er topmotiverede for sund mad, masser af motion og en lettere krop.Den ene periode er i januar efter julen, og den anden er i august efter sommerferien. Forestil dig, at de her ændringer er en trappe, og du lige nu oplever at tage første trin, andet trin og tredje trin (fx begynder i

Læs mere >>
Tags:
Ingen kommentarer

Skriv en kommentar