Tilbagetrin

Tilbagetrin vs. tilbagefald (hjælp til overspisning)

To gange om året er der en “høj-risiko-tid”.
En tid hvor mange har en stærk længsel efter og er topmotiverede for sund mad, masser af motion og en lettere krop.
Den ene periode er i januar efter julen, og den anden er i august efter sommerferien.

Forestil dig, at de her ændringer er en trappe, og du lige nu oplever at tage første trin, andet trin og tredje trin (fx begynder i fitness, spiser masser af grøntsager, går 10.000 skridt) – endda forholdsvis let og uden besvær.
Det skaber en forventning om, at det vil fortsætte sådan, så du tager fjerde, femte, sjette trin osv. til du er “i mål”.

Det er en fælde!
Det gør dig meget sårbar over for livets uforudsete udfordringer, som før eller senere vil få dig til at gå et trin NED ad trappen (en overspisning, et regelbrud, en skippet træning), og det trin vil du blive så forskrækket over, at det bliver et tilbageFALD (“Så kan det også bare være lige meget”), og du dropper alt (med dertilhørende opgiven, selvhad, skam og indre smerte).

TilbageTRIN er ikke farlige, men det er tilbageFALD.

Så hvordan beskytter man sig mod tilbagefald?
– Ved at REGNE MED, at der kommer tilbagetrin.
Planlægge med dem og hvad man gør, NÅR det sker (ikke hvis).

Lidt ligesom hvis du skal på arbejde og regner med, at alle lyskryds er grønne, så vil du tage afsted fx 17 minutter, inden du skal møde.
For hvert eneste røde lyskryds vil du blive irriteret, frustreret og stresset, og du ender med at komme for sent.
I stedet så regn med, at halvdelen af krydsene er røde. Eller måske ALLE sammen.
Så vil du tage afsted i så god tid, fx 40 minutter før, at du når det, selvom alle kryds er røde, OG hvis der er grønne undervejs, bliver du positivt overrasket og kommer for tidligt.

Giver det mening?

Mere fakta og hjælp til overspisning

AT-SPISE-I-SMUG_-NEJ-DET-KENDER-JEG-IKKE-NOGET-TIL
At spise i smug? Nej, det kender jeg ikke noget til! (hjælp til overspisning)

Du kender sikkert ikke til at lægge chokoladen nederst i kurven i supermarkedet og grøntsagerne øverst og spise chokoladen i bilen på vejen hjem (men selvfølgelig skille dig af med beviserne, så ingen finder ud af det). Eller at spise i køkkenet derhjemme, uden at kæresten ser det, og sørge for, at slikpapiret ligger under noget andet i skraldespanden. Eller at glæde dig til at skulle være alene hjemme, for

Læs mere >>
Branden
Branden (hjælp til overspisning)

Overspisning har mange årsager, og en af dem er ubehagelige følelser. Hvad er følelsesmæssig overspisning? Du har måske hørt ordet ’trøstespisning’, som dækker over, at man søger trøst i maden, når man er ked af det. Men følelsesmæssig overspisning er meget bredere end det. Det kan være at spise, når man er frustreret, irriteret eller vred, når man skammer sig (fx over sin krop), når man føler sig magtesløs, når

Læs mere >>
At stå på ét ben (hjælp til overspisning)
At stå på ét ben (hjælp til overspisning)

Når jeg arbejder med følelsesmæssig spisning, prøver jeg at forklare det sådan her: Forestil dig, at du står på ét ben. Det ben bærer hele din vægt og er det, der gør, at du kan stå op. Hvis det ben er mad, og du gerne vil tabe dig, så er der to scenarier: Enten lykkes det dig, og så knækker du sammen, eller også lykkes det dig ikke, og du

Læs mere >>
Overmæt (hjælp til overspisning)

De fleste af os har lært, at det er godt at tabe sig og skidt at tage på.Det er ikke jo noget man selv kan styre, så derfor laver vi “målere” der skal fortælle om vi er på rette vej eller ej.Målere kan være at dele fødevarer op i rigtig og forkert, tælle kalorier, lave regler for antal af måltider eller portioner/regler for tidspunkter mm – og så er det

Læs mere >>
Tilbagetrin
Tilbagetrin vs. tilbagefald (hjælp til overspisning)

To gange om året er der en “høj-risiko-tid”.En tid hvor mange har en stærk længsel efter og er topmotiverede for sund mad, masser af motion og en lettere krop.Den ene periode er i januar efter julen, og den anden er i august efter sommerferien. Forestil dig, at de her ændringer er en trappe, og du lige nu oplever at tage første trin, andet trin og tredje trin (fx begynder i

Læs mere >>
Giver-mere-fedt-en-højere-fedtforbrænding
Giver mere fedt en højere fedtforbrænding?

Svaret er ja. Men! En højere fedtforbrænding har praktisk talt INTET med vægttab at gøre. “Whaaaaat??” Ja, I know. Det lyder da ellers som en klokkeklar logik: En højere FEDTforbrænding må da forbrænde dellerne på kroppen hurtigere?? Desværre 😔 Jeg er ked af at være den dumme kælling endnu engang. Og jeg forstår 180% det brændende ønske om at finde nogle nemmere måder, smutveje, effektiviseringsstrategier osv., når det kommer til

Læs mere >>
Tags:
Ingen kommentarer

Skriv en kommentar

KATRINE PÅ INSTAGRAM