Tilbagetrin

Tilbagetrin vs. tilbagefald (hjælp til overspisning)

To gange om året er der en “høj-risiko-tid”.
En tid hvor mange har en stærk længsel efter og er topmotiverede for sund mad, masser af motion og en lettere krop.
Den ene periode er i januar efter julen, og den anden er i august efter sommerferien.

Forestil dig, at de her ændringer er en trappe, og du lige nu oplever at tage første trin, andet trin og tredje trin (fx begynder i fitness, spiser masser af grøntsager, går 10.000 skridt) – endda forholdsvis let og uden besvær.
Det skaber en forventning om, at det vil fortsætte sådan, så du tager fjerde, femte, sjette trin osv. til du er “i mål”.

Det er en fælde!
Det gør dig meget sårbar over for livets uforudsete udfordringer, som før eller senere vil få dig til at gå et trin NED ad trappen (en overspisning, et regelbrud, en skippet træning), og det trin vil du blive så forskrækket over, at det bliver et tilbageFALD (“Så kan det også bare være lige meget”), og du dropper alt (med dertilhørende opgiven, selvhad, skam og indre smerte).

TilbageTRIN er ikke farlige, men det er tilbageFALD.

Så hvordan beskytter man sig mod tilbagefald?
– Ved at REGNE MED, at der kommer tilbagetrin.
Planlægge med dem og hvad man gør, NÅR det sker (ikke hvis).

Lidt ligesom hvis du skal på arbejde og regner med, at alle lyskryds er grønne, så vil du tage afsted fx 17 minutter, inden du skal møde.
For hvert eneste røde lyskryds vil du blive irriteret, frustreret og stresset, og du ender med at komme for sent.
I stedet så regn med, at halvdelen af krydsene er røde. Eller måske ALLE sammen.
Så vil du tage afsted i så god tid, fx 40 minutter før, at du når det, selvom alle kryds er røde, OG hvis der er grønne undervejs, bliver du positivt overrasket og kommer for tidligt.

Giver det mening?

Mere fakta og hjælp til overspisning

Tilpasses dig
Det skal tilpasses dig! Ikke omvendt!

Uhørt forslag:Det er mad og motion, der skal tilpasses DIG, og ikke dig der skal tilpasse dig en bestemt måde at spise og motionere på (hvis altså det er noget, der gerne skal glide lettere, holde på sigt og ikke være en umulig kamp). Det bliver jeg sjældent populær af at sige, fordi alt for mange er overbevist om, at de er forkerte, som de er, og dermed er NØDT

Læs mere >>
Giver-mere-fedt-en-højere-fedtforbrænding
Giver mere fedt en højere fedtforbrænding?

Svaret er ja. Men! En højere fedtforbrænding har praktisk talt INTET med vægttab at gøre. “Whaaaaat??” Ja, I know. Det lyder da ellers som en klokkeklar logik: En højere FEDTforbrænding må da forbrænde dellerne på kroppen hurtigere?? Desværre 😔 Jeg er ked af at være den dumme kælling endnu engang. Og jeg forstår 180% det brændende ønske om at finde nogle nemmere måder, smutveje, effektiviseringsstrategier osv., når det kommer til

Læs mere >>
Frøen i gryden (besværlig aftensmad)

Du kender måske historien om frøen i gryden. At hvis en frø hopper ned i en gryde med kogende vand, så hopper den op med det samme, men hvis det er koldt vand og man varmer vandet op stille og roligt, lægger den ikke mærke til det før det er for sent 🐸☠️ Det er noget af det det sker hos mange af mine klienter ift. madregler – at man

Læs mere >>
Hvordan-stopper-jeg-med-at-spise-når-jeg-først-er-gået-i-gang__
“Hvordan stopper jeg med at spise, når jeg først er gået i gang?” (hjælp til overspisning)

“Det er som om, at der er noget andet, der tager over, når jeg går i gang med at spise”. “Det er ligegyldigt, hvor meget jeg prøver at stoppe mig selv, fortælle mig selv at det skal jeg ikke eller virkelig gerne VIL stoppe”. “Bare lige ét stykke mere, én bid mere, en lille portion mere”. “Jeg ved udmærket godt, hvordan jeg får det bagefter”. “Jeg kan endda ofte mærke,

Læs mere >>
cake-1746435_1920
Kan man hygge sig uden at spise? (hjælp til overspisning)

Mange af os har det sådan, at det bare ikke er rigtig hygge, før der er en skærm og noget lækkert spiseligt (eller drikkeligt).Den der “Aaah” -følelse af at NU er det weekend, nu har man fri, nu kan man ENDELIG give slip og elske livet for en stund. Det skaber dog ofte konflikt i hovedet, hvis man også har et ønske om at tabe sig (eller spise mindre/anderledes af

Læs mere >>
De fleste der lider af forstyrret spisning aner det ikke

Jeg kan undre mig over hvordan SÅ mange mennesker der har et forstyrret forhold til mad vælger “løsninger” som gør det hele værre, nemlig klassiske vægttabsforløb. Så må jeg minde mig selv om, at de fleste faktisk slet ikke aner at de har et problem, det skal ofte blive en reel spiseforstyrrelse før man anerkender det og kigger andre veje end kostvejleder/online coach/klassiske diætister. Men hvordan skulle man egentlig også

Læs mere >>
Tags:
Ingen kommentarer

Skriv en kommentar