Tilbagetrin

Tilbagetrin vs. tilbagefald (hjælp til overspisning)

To gange om året er der en “høj-risiko-tid”.
En tid hvor mange har en stærk længsel efter og er topmotiverede for sund mad, masser af motion og en lettere krop.
Den ene periode er i januar efter julen, og den anden er i august efter sommerferien.

Forestil dig, at de her ændringer er en trappe, og du lige nu oplever at tage første trin, andet trin og tredje trin (fx begynder i fitness, spiser masser af grøntsager, går 10.000 skridt) – endda forholdsvis let og uden besvær.
Det skaber en forventning om, at det vil fortsætte sådan, så du tager fjerde, femte, sjette trin osv. til du er “i mål”.

Det er en fælde!
Det gør dig meget sårbar over for livets uforudsete udfordringer, som før eller senere vil få dig til at gå et trin NED ad trappen (en overspisning, et regelbrud, en skippet træning), og det trin vil du blive så forskrækket over, at det bliver et tilbageFALD (“Så kan det også bare være lige meget”), og du dropper alt (med dertilhørende opgiven, selvhad, skam og indre smerte).

TilbageTRIN er ikke farlige, men det er tilbageFALD.

Så hvordan beskytter man sig mod tilbagefald?
– Ved at REGNE MED, at der kommer tilbagetrin.
Planlægge med dem og hvad man gør, NÅR det sker (ikke hvis).

Lidt ligesom hvis du skal på arbejde og regner med, at alle lyskryds er grønne, så vil du tage afsted fx 17 minutter, inden du skal møde.
For hvert eneste røde lyskryds vil du blive irriteret, frustreret og stresset, og du ender med at komme for sent.
I stedet så regn med, at halvdelen af krydsene er røde. Eller måske ALLE sammen.
Så vil du tage afsted i så god tid, fx 40 minutter før, at du når det, selvom alle kryds er røde, OG hvis der er grønne undervejs, bliver du positivt overrasket og kommer for tidligt.

Giver det mening?

Mere fakta og hjælp til overspisning

Tilpasses dig
Det skal tilpasses dig! Ikke omvendt!

Uhørt forslag:Det er mad og motion, der skal tilpasses DIG, og ikke dig der skal tilpasse dig en bestemt måde at spise og motionere på (hvis altså det er noget, der gerne skal glide lettere, holde på sigt og ikke være en umulig kamp). Det bliver jeg sjældent populær af at sige, fordi alt for mange er overbevist om, at de er forkerte, som de er, og dermed er NØDT

Læs mere >>
Den onde trekant
Den onde trekant (hjælp til overspisning)

Hvordan fixer kostvejlederen lige den? For fire år siden satte jeg mig for at hjælpe andre med spisning, som de ikke selv havde kontrol over. Jeg vidste efter min egen tvangsoverspisning, at svarene ikke lå i lowcarb, kostplaner, forbud, kalorietælling eller styrketræning. Det var meget mere kompliceret, og jeg ville udvikle værktøjer sammen med mine klienter, som de alle kunne bruge SELV. Altså hjælp til selvhjælp og IKKE compliance, som

Læs mere >>
Forbud og restriktioner
Forbud og restriktioner (hjælp til overspisning)

Jeg har forsøgt at lave en model for, hvordan mange (ikke alle) reagerer på forbud og restriktioner. Men først vil jeg definere de to ord, for der er åbenbart meget forskellige opfattelser af de ord: Forbud: Det er noget, du ikke må få – altså en 0-mængde. Fx “jeg må ikke spise kulhydrat”, “ingen fløde i kaffen”. Restriktion: Der er noget, du kun må få i en begrænset mængde, kontekst

Læs mere >>
Giver-mere-fedt-en-højere-fedtforbrænding
Giver mere fedt en højere fedtforbrænding?

Svaret er ja. Men! En højere fedtforbrænding har praktisk talt INTET med vægttab at gøre. “Whaaaaat??” Ja, I know. Det lyder da ellers som en klokkeklar logik: En højere FEDTforbrænding må da forbrænde dellerne på kroppen hurtigere?? Desværre 😔 Jeg er ked af at være den dumme kælling endnu engang. Og jeg forstår 180% det brændende ønske om at finde nogle nemmere måder, smutveje, effektiviseringsstrategier osv., når det kommer til

Læs mere >>
EN-AF-DE-MEST-OVERSETE-ÅRSAGER-TIL-OVERSPISNING
Ensomhed (en overset årsag til overspisning)

Til mine foredrag om følelsesmæssig spisning er der ofte en, der rystende og nervøs siger “ensomhed”, når jeg spørger efter følelser, der kan spises på. Så snart ordet er sagt, så er det, som om resten af publikum ånder lettet op. Jeg ved godt, at det er tabubelagt og enormt svært at snakke om, men jeg lover, at øvelse gør mester! Det er også svært at lytte på, fordi der

Læs mere >>
Stabilt blodsukker
Handler det om stabilt blodsukker?

“Hvis du har cravings om eftermiddagen, så er det, fordi dit blodsukker er lavt”. “Din lyst til søde sager handler om, at du ikke har et stabilt blodsukker.” “Hvis du spiser sukker, så stiger dit blodsukker meget og falder lynhurtigt til ned under normalniveauet. Så vil kroppen have det op igen hurtigst muligt ved at spise sukker.” “Det er bedst at spise mange små måltider, så blodsukkeret er stabilt.” Du

Læs mere >>
Tags:
Ingen kommentarer

Skriv en kommentar

KATRINE PÅ INSTAGRAM