Sundhedsstress

Sundhedsstress (hjælp til overspisning)

Sundhedsstress. Det lyder paradoksalt, ikke? For stress er jo usundt.
Men det er desværre en utilsigtet konsekvens af:
– At der er så meget fokus på sundhed på en “one size fits all”-måde
– At der spredes forkert information om, hvad der er sundt/usundt
– At sundhed i større og større grad handler mere om at være “rigtig” end helbred og trivsel (så man vil tabe sig, spise sundt eller dyrke motion for, at andre skal synes godt om en).

Mange har det sådan, at der ikke er noget kritisk filter, der sætter spørgsmålstegn, når de får at vide, at noget er sundt eller usundt. Der er ikke nogen fornuft inde i dem, der siger, at det kan være, at det ikke passer, at det måske ikke er relevant, at det måske er for sort/hvidt til at kunne påstås, at der skal ses på, hvilke konsekvenser det har at tage det ind osv.

Ofte bliver det med det samme til en slags “tvang”. Altså at nu SKAL du spise xx eller dyrke motion på en bestemt måde, at nu MÅ DU IKKE spise xx, at nu er du NØDT TIL at ændre xx.

Mad, motion og vægt er jo bare nogle af områderne i livet.
Så er der arbejde/studie, parforhold, børn, hjemmet, venner, søvn osv.

Så hvis din jagt på sundhed i virkeligheden er drevet af frygt eller angst, hvis den er blevet til en masse “burde”-regler, du ikke kan overholde og hvis det fylder enormt meget, dræner og stresser dig, så er det ikke længere sundt.

Så et forslag herfra:
Start med at få ryddet op i din sundheds”viden”, altså i alt det du har hørt og fået at vide (og regn med, at det er en del).

Det er væsentligt nemmere at slippe reglerne om fx at faste, gå 10.000 skridt hver dag, drikke to liter vand, spise superfoods, spise morgenmad osv. eller at undgå sødemidler, e-numre, kulhydrater, frugt, sukker osv., når du finder ud ag, at der ikke er nogen grund til det.

Når forskningen kan fortælle dig, at sundhed slet ikke behøver at gøres så kompliceret og besværligt, kan du ånde lettet op og få mod til at vælge, hvad der passer ind i dit liv.

Det er virkelig dét værd at slippe for at blive drænet, fordi det fylder så meget. Og så er det helt fantastisk at opleve, at man ikke hele tiden fejler, for det kan være den mest usunde ting af dem alle: Konstant dårlig samvittighed og utilstrækkelighed.

Mere fakta og hjælp til overspisning

Jeg forstår det ikke
“Jeg forstår det ikke” (hjælp til overspisning)

Mange, der arbejder sig ud af overspisning, starter der, hvor de ikke forstår, hvorfor de spiser og “slutter” der, hvor de forstår hvorfor OG kan ændre det. Men imellem de to er der en periode, hvor man forstår hvorfor men IKKE kan ændre.Det kan man vel kalde “bevidsthedens forbandelse” eller lignende. Det er enormt frustrerende, og hvis man ikke er forberedt, kan den proces skabe endnu stærkere skam, dårlig samvittighed

Læs mere >>
Boomerang
Boomerang-effekten (hjælp til overspisning)

Der findes mange årsager til overspisning. En af dem er restriktive perioder.  Du har sikkert hørt, at de fleste tager kiloene på igen efter en slankekur eller lignende (ofte plus ekstra), selvom det absolut ikke var planen. Men hvorfor er det sådan? Hvordan leder slankekure og andre restriktive perioder til overspisning og manglende motion, er det ikke bare at få sig noget rygrad? Det stritter af motivation! Nu er det

Læs mere >>
ER-OVERVÆGT-USUNDT_
Er overvægt usundt?

Vi har altid fået tudet ørene fulde med, at overvægt er usundt. Og at overvægt bestemmes af BMI, så hvis du er på 25 eller derover, så er du usund 🤯 Og ja, det kan da godt se sådan ud, for hvis man kigger på forskningen, så kan man se, at der er mange af dem, der udvikler sygdomme og dør for tidligt, som er overvægtige. Men! Hvad hvis man

Læs mere >>
Overmæt (hjælp til overspisning)

De fleste af os har lært, at det er godt at tabe sig og skidt at tage på.Det er ikke jo noget man selv kan styre, så derfor laver vi “målere” der skal fortælle om vi er på rette vej eller ej.Målere kan være at dele fødevarer op i rigtig og forkert, tælle kalorier, lave regler for antal af måltider eller portioner/regler for tidspunkter mm – og så er det

Læs mere >>
Dørmanden

Forestil dig, at dit hovede er en fest. Dørmanden står i indgangen og skal agere “filter”, han skal vælge hvem der må komme ind og hvem der skal afvises. Alle der er der for at skabe god stemning må godt lukkes ind og dem der er vil slås og ødelægge ting, må ikke. Ballademagerne er fx hvis en har fortalt dig, at du ikke må spise sukker. Eller at du

Læs mere >>
Underskud af overskud

Hvis jeg nu remser nogle ting op, vil du så se om du kan genkende noget? – Du føler, at du er evigt bagud ift. the never-ending to-do liste – Du føler uoverskuelighed når der er meget du skal nå og ender med at glo på tlf eller se serier (og får endnu mere travlt) – Du har kronisk dårlig samvittighed over alt det du BURDE – Du ser andre

Læs mere >>
Tags:
Ingen kommentarer

Skriv en kommentar

KATRINE PÅ INSTAGRAM