Sundhedsstress

Sundhedsstress (hjælp til overspisning)

Sundhedsstress. Det lyder paradoksalt, ikke? For stress er jo usundt.
Men det er desværre en utilsigtet konsekvens af:
– At der er så meget fokus på sundhed på en “one size fits all”-måde
– At der spredes forkert information om, hvad der er sundt/usundt
– At sundhed i større og større grad handler mere om at være “rigtig” end helbred og trivsel (så man vil tabe sig, spise sundt eller dyrke motion for, at andre skal synes godt om en).

Mange har det sådan, at der ikke er noget kritisk filter, der sætter spørgsmålstegn, når de får at vide, at noget er sundt eller usundt. Der er ikke nogen fornuft inde i dem, der siger, at det kan være, at det ikke passer, at det måske ikke er relevant, at det måske er for sort/hvidt til at kunne påstås, at der skal ses på, hvilke konsekvenser det har at tage det ind osv.

Ofte bliver det med det samme til en slags “tvang”. Altså at nu SKAL du spise xx eller dyrke motion på en bestemt måde, at nu MÅ DU IKKE spise xx, at nu er du NØDT TIL at ændre xx.

Mad, motion og vægt er jo bare nogle af områderne i livet.
Så er der arbejde/studie, parforhold, børn, hjemmet, venner, søvn osv.

Så hvis din jagt på sundhed i virkeligheden er drevet af frygt eller angst, hvis den er blevet til en masse “burde”-regler, du ikke kan overholde og hvis det fylder enormt meget, dræner og stresser dig, så er det ikke længere sundt.

Så et forslag herfra:
Start med at få ryddet op i din sundheds”viden”, altså i alt det du har hørt og fået at vide (og regn med, at det er en del).

Det er væsentligt nemmere at slippe reglerne om fx at faste, gå 10.000 skridt hver dag, drikke to liter vand, spise superfoods, spise morgenmad osv. eller at undgå sødemidler, e-numre, kulhydrater, frugt, sukker osv., når du finder ud ag, at der ikke er nogen grund til det.

Når forskningen kan fortælle dig, at sundhed slet ikke behøver at gøres så kompliceret og besværligt, kan du ånde lettet op og få mod til at vælge, hvad der passer ind i dit liv.

Det er virkelig dét værd at slippe for at blive drænet, fordi det fylder så meget. Og så er det helt fantastisk at opleve, at man ikke hele tiden fejler, for det kan være den mest usunde ting af dem alle: Konstant dårlig samvittighed og utilstrækkelighed.

Mere fakta og hjælp til overspisning

At stå på ét ben (hjælp til overspisning)
At stå på ét ben (hjælp til overspisning)

Når jeg arbejder med følelsesmæssig spisning, prøver jeg at forklare det sådan her: Forestil dig, at du står på ét ben. Det ben bærer hele din vægt og er det, der gør, at du kan stå op. Hvis det ben er mad, og du gerne vil tabe dig, så er der to scenarier: Enten lykkes det dig, og så knækker du sammen, eller også lykkes det dig ikke, og du

Læs mere >>
Tilbagetrin
Tilbagetrin vs. tilbagefald (hjælp til overspisning)

To gange om året er der en “høj-risiko-tid”.En tid hvor mange har en stærk længsel efter og er topmotiverede for sund mad, masser af motion og en lettere krop.Den ene periode er i januar efter julen, og den anden er i august efter sommerferien. Forestil dig, at de her ændringer er en trappe, og du lige nu oplever at tage første trin, andet trin og tredje trin (fx begynder i

Læs mere >>
HVAD-BETYDER-_NORMALVÆGTIG__-1
Hvad betyder normalvægtig?

“Normalvægtig” betyder IKKE: – sund – rigtig … eller normal. Sund: Du kan ikke aflæse din sundhed på BMI-skalaen. WHAT????? HVA´????? HVAFFORENFISK???? Nope. Du kan være slank og usund, og du kan være tyk og sund (og vice versa), det afgøres af livsstil, genetik, økonomi, selvopfattelse osv. Rigtig: BMI siger ikke noget om rigtig og forkert. Du er rigtig, uanset hvor helvede du ligger på den lorteskala. Det er et

Læs mere >>
ER-OVERVÆGT-USUNDT_
Er overvægt usundt?

Vi har altid fået tudet ørene fulde med, at overvægt er usundt. Og at overvægt bestemmes af BMI, så hvis du er på 25 eller derover, så er du usund 🤯 Og ja, det kan da godt se sådan ud, for hvis man kigger på forskningen, så kan man se, at der er mange af dem, der udvikler sygdomme og dør for tidligt, som er overvægtige. Men! Hvad hvis man

Læs mere >>
Design-uden-navn-4-1
Er mikroovn noget skidt?

En mikroovn kan gøre, at alt det med mad er nemmere.Men der er mange, der enten er bange for at spise mad, der er opvarmet med mikrobølger, for at stå for tæt på ovnen, når den er tændt, eller ikke tør have en i huset på grund af stråling. Så lad os lige få styr på det: Inde i mikroovnen sidder der en magnetron – en dims der laver elektromagnetisk

Læs mere >>
Din kæreste
Er din kæreste en hindring eller en hjælp? (hjælp til overspisning)

En af de ting, jeg skal have afklaret i mine forløb, er, om din kæreste eller mand er en hjælp eller en hindring!? Hvis han er en hjælp, så er det fx: 👉🏻 Han er ligeglad med, hvad du vejer. 👉🏻 Han forstår, hvor kompliceret overspisning er, er nysgerrig, viser interesse i processen og spørger, hvordan han bedst støtter. 👉🏻 Han giver dig omsorg, når du skammer dig over at

Læs mere >>
Tags:
Ingen kommentarer

Skriv en kommentar