Sukker-nedbryder-IKKE-kollagen-1-1

Sukker nedbryder ikke kollagen!

Der er mange, der påstår, at sukker nedbryder kollagen, ofte i forbindelse med salg af kollagenpulver/kosttilskud, men passer simpelthen ikke!

Misforståelsen kommer højst sandsynligt af, at det tyder på, at kollagen hurtigere bliver stivere end den naturlige proces, der følger med alderen, hvis man har for højt blodsukker konstant og det har man kun, hvis man har dårligt reguleret diabetes .
(Og måske er der et par bedre grunde til at tage hånd om sin diabetes end at forbedre sin hud ;))

Så har du ikke diabetes, så regulerer din krop altså helt selv dit blodsukker, så det hverken bliver for højt eller for lavt – helt uden, at du bekymrer dig om det eller spiser på en bestemt måde.
Fedt ik´?

“Hvorfor er det et problem, at der bliver sagt forkerte ting om sukker? Er sukker ikke bare noget skidt, som der er tusinde grunde til ikke at spise, så lidt misinformation gør vel hverken fra eller til?”

For det første er det ret problematisk at sige noget, der er direkte usandt for at sælge et produkt som løsning (fx beauty- eller detoxprodukter).

For det andet er der ikke noget usundt/farligt/fedende/giftigt/dårligt ved sukker, og det har skabt store problemer i form af spiseforstyrrelser, madstress og store vægtøgninger, at så mange tror det.
Men det emne kræver et helt indlæg for sig selv, så det må vente.

For nu vil jeg bare understrege:
Sukker nedbryder IKKE kollagen.
And that’s a fact 😊

PS
Jeg er også lidt ærgerlig over, at der er influencere, der ikke gør opmærksom på, at den effekt der KAN være ved at tage kollagenpulver (fx på appelsinhud) stopper, når man ikke tager pulveret længere.
Altså at det er et skjult livstidsabbonnement.
Jeg har gjort opmærksom på dette hos en af dem, som jeg ellers synes laver nogle rigtig gode ting, men jeg fik at vide, at jeg havde ret til min holdning, og at det er ens eget valg, hvad man skriver på sin profil.
Det er fakta, at effekten stopper, når tilskuddet stopper, og ja man vælger selv, hvad man vil skrive, men jeg så nu gerne lidt mere etik, SELV OM der er penge på spil.
Måske endda netop derfor!

KATEGORIER

Mere fakta og hjælp til overspisning

Hvad gør du bagefter
Hvad gør du bagefter? (hjælp til overspisning)

I arbejdet med overspisning handler det om at forstå behovet, man forsøger at stille med mad, for enten at vælge maden bevidst, vælge noget andet eller en blanding.Men noget, som mange ikke ved, ikke forstår eller glemmer, er, at man VIL “fejle” utallige gange i processen. Når man ender med at slukke ildebranden med mad uden selv at have valgt det, så kommer den farlige efterreaktion, nemlig skam (dårlig samvittighed).Det

Læs mere >>
Modstandsreglen

  Her er den bedste regel til mandage og generelt situationer hvor du føler dig overvældet af, at skulle en masse:Modstandsreglen.Den hedder “Hvis du mærker modstand, må du ikke gøre det”.Altså, som i FREEZE, STOP, IKKE GØR NOGET – før du har forstået og fjernet modstanden. Der kan være flere slags: Er det fordi, at der er noget fysisk ubehageligt ved handlingen, såsom at skulle bøje dig til gulvet med

Læs mere >>
Bange-for-sult_
Bange for sult (hjælp til overspisning)

For nylig havde jeg en ny klient, som sagde, at hun godt vidste, at det lød mærkeligt, men at hun troede, at hun var bange for sult. Hun sagde også, at alle andre jo ikke er det, så jeg spurgte, hvordan hun vidste det. Det er nemlig noget, som jeg har hørt uendelig mange gange og arbejdet med i størstedelen af mine forløb. Der er to dele af sult: Den

Læs mere >>
Sofareglen
Sofareglen (hjælp til overspisning)

Overspisning har mange årsager. En af dem er den stressende dårlige samvittighed, der hver aften siger, at du ikke må slappe af, før du har ordnet det hele.  Alt det du burde Måske kender du det, at din krop er som cement, når du først har sat dig i sofaen efter en lang dag på arbejdet. Du kan ikke rokke dig ud af stedet trods utallige tanker om, at du

Læs mere >>
Giver-mere-fedt-en-højere-fedtforbrænding
Giver mere fedt en højere fedtforbrænding?

Svaret er ja. Men! En højere fedtforbrænding har praktisk talt INTET med vægttab at gøre. “Whaaaaat??” Ja, I know. Det lyder da ellers som en klokkeklar logik: En højere FEDTforbrænding må da forbrænde dellerne på kroppen hurtigere?? Desværre 😔 Jeg er ked af at være den dumme kælling endnu engang. Og jeg forstår 180% det brændende ønske om at finde nogle nemmere måder, smutveje, effektiviseringsstrategier osv., når det kommer til

Læs mere >>
Zoom-ud
Zoom ud (hjælp til overspisning)

Der er virkelig mange, der “zoomer ind” på maden, når der er et ønske om vægttab 🔎Fx på hvor mange kalorier der er i, eller hvad maden består af ift. kulhydrat/stivelse/sukker/protein/grøntsager/fedt osv. Forståeligt nok, da det er jo er det, vi bliver tudet ørene fulde med af diverse “kosteksperter” og “slankeguruer”.Men det er ofte en fælde! ⛔️ Lad os sige, at du spiser kød og grøntsager.Det giver meget mæthed for

Læs mere >>
Tags:
Ingen kommentarer

Skriv en kommentar

KATRINE PÅ INSTAGRAM