Sofareglen

Sofareglen (hjælp til overspisning)

Overspisning har mange årsager.

En af dem er den stressende dårlige samvittighed, der hver aften siger, at du ikke må slappe af, før du har ordnet det hele. 

Alt det du burde

Måske kender du det, at din krop er som cement, når du først har sat dig i sofaen efter en lang dag på arbejdet. Du kan ikke rokke dig ud af stedet trods utallige tanker om, at du skal motionere, rydde op eller lige få lavet det sidste arbejde.

Så kan du så ellers sidde der med den store hammer og dårlige samvittighed over alt det, du burde – uden at gøre det, men også uden at slappe ordentligt af og lade op til næste dag.

En irriterende ‘’mellemstation’’, som et tog der holder mellem to stationer, der skaber unødig stress, som man kan spise for at dulme eller flygte fra.

Dét er en situation, der skaber god grobund for overspisning for enten at forsøge at få energi til at klare resten af pligterne, for at dulme stressen af alt det du føler dig tvunget til eller for at dulme skammen over føle dig doven, svag og forkert over det, du ikke får gjort.

Sofareglen

Prøv at indføre ‘’sofareglen’’, som siger, at du ikke gøre flere pligthandlinger for i dag, når først du har sat dig. Det vil sige, at du gerne må tage ned at træne direkte efter arbejde, du må gerne komme ind af døren, smide dine ting og gå ud at gå en tur eller gøre rent, og du må gerne arbejde ved bordet.

Men når først du har sat dig i sofaen, så er det slut. Så står den udelukkende på genopladning til næste dag, uanset hvor meget du nåede.

Du vil sikkert have tusind protesterende tanker, som siger, at det kan man da ikke, det må man ikke, eller det går ikke, men ved du hvad, der ikke går?

  • At du igen og igen oplever overspisning på grund af drænende, indre konflikter, så din indre fortælling, om hvor dum du er, bliver bekræftet. 
  • At afkobling, ‘’mig-tid’’ og afslapningshygge bliver nedprioriteret, for så går du mere og mere i minus.
  • At du kører død af det uendelige hamsterhjul, for så kan du slet ikke være noget for nogen.

Du skal holde fri

Det er faktisk helt lovligt at lave et krav om, at du skal have lov at holde fri – endda flere timer hver eneste dag. Også selvom ”the new normal” er at være i gang konstant.

Det kræver nok, at du sætter barren ned for, hvad du skal gøre og nå og ordne hver dag, for at du føler, at det er nok og accepterer de ting, der må nedprioriteres for, at du har tid til at flade ud. 

Jeg ved, at det kan være skræmmende og svært, men måske du er klar til at se frygten i øjnene, tage magten tilbage og bryde ud af ‘’aldrig-godt-nok-infektionen’’, der hærger vores samfund.

Det er trods alt dig, der bestemmer, i dit liv.

Mere fakta og hjælp til overspisning

Jeg forstår det ikke
“Jeg forstår det ikke” (hjælp til overspisning)

Mange, der arbejder sig ud af overspisning, starter der, hvor de ikke forstår, hvorfor de spiser og “slutter” der, hvor de forstår hvorfor OG kan ændre det. Men imellem de to er der en periode, hvor man forstår hvorfor men IKKE kan ændre.Det kan man vel kalde “bevidsthedens forbandelse” eller lignende. Det er enormt frustrerende, og hvis man ikke er forberedt, kan den proces skabe endnu stærkere skam, dårlig samvittighed

Læs mere >>
Din kæreste
Er din kæreste en hindring eller en hjælp? (hjælp til overspisning)

En af de ting, jeg skal have afklaret i mine forløb, er, om din kæreste eller mand er en hjælp eller en hindring!? Hvis han er en hjælp, så er det fx: 👉🏻 Han er ligeglad med, hvad du vejer. 👉🏻 Han forstår, hvor kompliceret overspisning er, er nysgerrig, viser interesse i processen og spørger, hvordan han bedst støtter. 👉🏻 Han giver dig omsorg, når du skammer dig over at

Læs mere >>
EN-AF-DE-MEST-OVERSETE-ÅRSAGER-TIL-OVERSPISNING
Ensomhed (en overset årsag til overspisning)

Til mine foredrag om følelsesmæssig spisning er der ofte en, der rystende og nervøs siger “ensomhed”, når jeg spørger efter følelser, der kan spises på. Så snart ordet er sagt, så er det, som om resten af publikum ånder lettet op. Jeg ved godt, at det er tabubelagt og enormt svært at snakke om, men jeg lover, at øvelse gør mester! Det er også svært at lytte på, fordi der

Læs mere >>
Tilpasses dig
Det skal tilpasses dig! Ikke omvendt!

Uhørt forslag:Det er mad og motion, der skal tilpasses DIG, og ikke dig der skal tilpasse dig en bestemt måde at spise og motionere på (hvis altså det er noget, der gerne skal glide lettere, holde på sigt og ikke være en umulig kamp). Det bliver jeg sjældent populær af at sige, fordi alt for mange er overbevist om, at de er forkerte, som de er, og dermed er NØDT

Læs mere >>
Det-er-ikke-10.000-skridt-om-dagen-der-er-anbefalet-1
Det er ikke 10.000 skridt om dagen, der er anbefalet!

De fleste har hørt, at man skal gå 10.000 skridt om dagen.Eller ikke SKAL – men at det er optimalt (og dermed noget som alle bør stræbe efter – den tager vi senere).Men når man gennemgår forskningen, er det ingen steder at finde.Derimod så ligger tallet mellem 6.000-7.500 skridt om dagen (alt efter hvilke studier man ser på). “Aaarh, så er der jo enormt mange verden over, der siger noget

Læs mere >>
vegetables-2924239_1920-1920x1200
Mere grønt?

Hvis du gerne vil spise frugt og grønt hver dag, så skal det kræve så lidt af dig som muligt. Ellers er det udelukkende et spørgsmål om tid, før du glemmer det, ikke orker eller bare ikke får det gjort. Det er sjældent et bevidst fravalg men en kilde til dårlig samvittighed og selvbebrejdelse (som IKKE er sundt!). Så i stedet for at planlægge ud fra dage hvor du har

Læs mere >>
Tags:
Ingen kommentarer

Skriv en kommentar