Sofareglen

Sofareglen (hjælp til overspisning)

Overspisning har mange årsager.

En af dem er den stressende dårlige samvittighed, der hver aften siger, at du ikke må slappe af, før du har ordnet det hele. 

Alt det du burde

Måske kender du det, at din krop er som cement, når du først har sat dig i sofaen efter en lang dag på arbejdet. Du kan ikke rokke dig ud af stedet trods utallige tanker om, at du skal motionere, rydde op eller lige få lavet det sidste arbejde.

Så kan du så ellers sidde der med den store hammer og dårlige samvittighed over alt det, du burde – uden at gøre det, men også uden at slappe ordentligt af og lade op til næste dag.

En irriterende ‘’mellemstation’’, som et tog der holder mellem to stationer, der skaber unødig stress, som man kan spise for at dulme eller flygte fra.

Dét er en situation, der skaber god grobund for overspisning for enten at forsøge at få energi til at klare resten af pligterne, for at dulme stressen af alt det du føler dig tvunget til eller for at dulme skammen over føle dig doven, svag og forkert over det, du ikke får gjort.

Sofareglen

Prøv at indføre ‘’sofareglen’’, som siger, at du ikke gøre flere pligthandlinger for i dag, når først du har sat dig. Det vil sige, at du gerne må tage ned at træne direkte efter arbejde, du må gerne komme ind af døren, smide dine ting og gå ud at gå en tur eller gøre rent, og du må gerne arbejde ved bordet.

Men når først du har sat dig i sofaen, så er det slut. Så står den udelukkende på genopladning til næste dag, uanset hvor meget du nåede.

Du vil sikkert have tusind protesterende tanker, som siger, at det kan man da ikke, det må man ikke, eller det går ikke, men ved du hvad, der ikke går?

  • At du igen og igen oplever overspisning på grund af drænende, indre konflikter, så din indre fortælling, om hvor dum du er, bliver bekræftet. 
  • At afkobling, ‘’mig-tid’’ og afslapningshygge bliver nedprioriteret, for så går du mere og mere i minus.
  • At du kører død af det uendelige hamsterhjul, for så kan du slet ikke være noget for nogen.

Du skal holde fri

Det er faktisk helt lovligt at lave et krav om, at du skal have lov at holde fri – endda flere timer hver eneste dag. Også selvom ”the new normal” er at være i gang konstant.

Det kræver nok, at du sætter barren ned for, hvad du skal gøre og nå og ordne hver dag, for at du føler, at det er nok og accepterer de ting, der må nedprioriteres for, at du har tid til at flade ud. 

Jeg ved, at det kan være skræmmende og svært, men måske du er klar til at se frygten i øjnene, tage magten tilbage og bryde ud af ‘’aldrig-godt-nok-infektionen’’, der hærger vores samfund.

Det er trods alt dig, der bestemmer, i dit liv.

Mere fakta og hjælp til overspisning

AT-SPISE-I-SMUG_-NEJ-DET-KENDER-JEG-IKKE-NOGET-TIL
At spise i smug? Nej, det kender jeg ikke noget til! (hjælp til overspisning)

Du kender sikkert ikke til at lægge chokoladen nederst i kurven i supermarkedet og grøntsagerne øverst og spise chokoladen i bilen på vejen hjem (men selvfølgelig skille dig af med beviserne, så ingen finder ud af det).Eller at spise i køkkenet derhjemme, uden at kæresten ser det, og sørge for, at slikpapiret ligger under noget andet i skraldespanden.Eller at glæde dig til at skulle være alene hjemme, for der kan

Læs mere >>
Dårlige-undskyldninger
Dårlige undskyldninger (hjælp til overspisning)

Der er ofte nogle ting, der styrer vores adfærd, som er enormt svære at arbejde med – IKKE fordi, at de er svære at ændre.Men fordi at de at de er svære at erkende som reelle årsager til, at man gør, som man gør.Hjernen siger, at det er åndssvagt, latterligt eller at det er en dårlig undskyldning og det skaber skam og overspisning.Det gode er, at det svære er overstået,

Læs mere >>
Boomerang
Boomerang-effekten (hjælp til overspisning)

Der findes mange årsager til overspisning. En af dem er restriktive perioder.  Du har sikkert hørt, at de fleste tager kiloene på igen efter en slankekur eller lignende (ofte plus ekstra), selvom det absolut ikke var planen. Men hvorfor er det sådan? Hvordan leder slankekure og andre restriktive perioder til overspisning og manglende motion, er det ikke bare at få sig noget rygrad? Det stritter af motivation! Nu er det

Læs mere >>
Zoom-ud
Zoom ud (hjælp til overspisning)

Der er virkelig mange, der “zoomer ind” på maden, når der er et ønske om vægttab 🔎Fx på hvor mange kalorier der er i, eller hvad maden består af ift. kulhydrat/stivelse/sukker/protein/grøntsager/fedt osv. Forståeligt nok, da det er jo er det, vi bliver tudet ørene fulde med af diverse “kosteksperter” og “slankeguruer”.Men det er ofte en fælde! ⛔️ Lad os sige, at du spiser kød og grøntsager.Det giver meget mæthed for

Læs mere >>
Hvad gør du bagefter
Hvad gør du bagefter? (hjælp til overspisning)

I arbejdet med overspisning handler det om at forstå behovet, man forsøger at stille med mad, for enten at vælge maden bevidst, vælge noget andet eller en blanding.Men noget, som mange ikke ved, ikke forstår eller glemmer, er, at man VIL “fejle” utallige gange i processen. Når man ender med at slukke ildebranden med mad uden selv at have valgt det, så kommer den farlige efterreaktion, nemlig skam (dårlig samvittighed).Det

Læs mere >>
At stå på ét ben (hjælp til overspisning)
At stå på ét ben (hjælp til overspisning)

Når jeg arbejder med følelsesmæssig spisning, prøver jeg at forklare det sådan her: Forestil dig, at du står på ét ben. Det ben bærer hele din vægt og er det, der gør, at du kan stå op. Hvis det ben er mad, og du gerne vil tabe dig, så er der to scenarier: Enten lykkes det dig, og så knækker du sammen, eller også lykkes det dig ikke, og du

Læs mere >>
Tags:
Ingen kommentarer

Skriv en kommentar