SÅ-KAN-DET-OGSÅ-BARE-VÆRE-LIGE-MEGET

“Så kan det også bare være lige meget” (hjælp til overspisning)

“Hvis ikke jeg kan gøre det perfekt, så kan det også bare være lige meget” 🤯

Er det noget, du genkender?

Og kan du måske se, at alt-eller-intet-tankegangen skaber store problemer for dig?

Det mest klassiske eksempel er nok at sætte sig for ikke at spise noget sukker. Så kommer du til det alligevel, og når du har spist lidt, kan du lige så godt spise resten – efterfuldt af et følelsesmæssigt kaos af vrede mod dig selv, selvbebrejdelse, opgiven, fortrydelse og skam 🥵

Når jeg arbejder med det i mine forløb, starter vi ofte med at forstå, hvad der ligger bag, og det er ofte noget med perfektionisme, pleaser-gen eller andet, der handler om at gøre alt korrekt, så man føler sig god nok 🥇

Så går vi HEN MOD det, der skaber angst (men bevidst, så man godt kan tåle det) ved at øve sig i at gøre ting “halvt”.

Vi arbejder med “et loft” i stedet for “en bund”, altså hvad du MAX må gøre frem for, hvad du minimum skal gøre – fx at du max må gå 5.000 skridt om dagen frem for, at du minimum skal gå 10.000 skridt om dagen.

Det er en måde at tage kontrollen tilbage på 💪🏻

Formålet er både at kunne ændre sine “leveregler”, så de passer til virkeligheden OG at kunne håndtere, når alt-eller-intet-tankerne kommer (så det er både brandsikring og brandslukning), for det vil de, hvis de er blevet automatiske (desværre) 😒

Mere fakta og hjælp til overspisning

Hvordan-stopper-jeg-med-at-spise-når-jeg-først-er-gået-i-gang__
“Hvordan stopper jeg med at spise, når jeg først er gået i gang?” (hjælp til overspisning)

“Det er som om, at der er noget andet, der tager over, når jeg går i gang med at spise”. “Det er ligegyldigt, hvor meget jeg prøver at stoppe mig selv, fortælle mig selv at det skal jeg ikke eller virkelig gerne VIL stoppe”. “Bare lige ét stykke mere, én bid mere, en lille portion mere”. “Jeg ved udmærket godt, hvordan jeg får det bagefter”. “Jeg kan endda ofte mærke,

Læs mere >>
Den onde trekant
Den onde trekant (hjælp til overspisning)

Hvordan fixer kostvejlederen lige den? For fire år siden satte jeg mig for at hjælpe andre med spisning, som de ikke selv havde kontrol over. Jeg vidste efter min egen tvangsoverspisning, at svarene ikke lå i lowcarb, kostplaner, forbud, kalorietælling eller styrketræning. Det var meget mere kompliceret, og jeg ville udvikle værktøjer sammen med mine klienter, som de alle kunne bruge SELV. Altså hjælp til selvhjælp og IKKE compliance, som

Læs mere >>
AT-SPISE-I-SMUG_-NEJ-DET-KENDER-JEG-IKKE-NOGET-TIL
At spise i smug? Nej, det kender jeg ikke noget til! (hjælp til overspisning)

Du kender sikkert ikke til at lægge chokoladen nederst i kurven i supermarkedet og grøntsagerne øverst og spise chokoladen i bilen på vejen hjem (men selvfølgelig skille dig af med beviserne, så ingen finder ud af det). Eller at spise i køkkenet derhjemme, uden at kæresten ser det, og sørge for, at slikpapiret ligger under noget andet i skraldespanden. Eller at glæde dig til at skulle være alene hjemme, for

Læs mere >>
cake-1746435_1920
Kan man hygge sig uden at spise? (hjælp til overspisning)

Mange af os har det sådan, at det bare ikke er rigtig hygge, før der er en skærm og noget lækkert spiseligt (eller drikkeligt).Den der “Aaah” -følelse af at NU er det weekend, nu har man fri, nu kan man ENDELIG give slip og elske livet for en stund. Det skaber dog ofte konflikt i hovedet, hvis man også har et ønske om at tabe sig (eller spise mindre/anderledes af

Læs mere >>
Tilpasses dig
Det skal tilpasses dig! Ikke omvendt!

Uhørt forslag:Det er mad og motion, der skal tilpasses DIG, og ikke dig der skal tilpasse dig en bestemt måde at spise og motionere på (hvis altså det er noget, der gerne skal glide lettere, holde på sigt og ikke være en umulig kamp). Det bliver jeg sjældent populær af at sige, fordi alt for mange er overbevist om, at de er forkerte, som de er, og dermed er NØDT

Læs mere >>
Tags:
Ingen kommentarer

Skriv en kommentar

KATRINE PÅ INSTAGRAM