SÅ-KAN-DET-OGSÅ-BARE-VÆRE-LIGE-MEGET

“Så kan det også bare være lige meget” (hjælp til overspisning)

“Hvis ikke jeg kan gøre det perfekt, så kan det også bare være lige meget” 🤯

Er det noget, du genkender?

Og kan du måske se, at alt-eller-intet-tankegangen skaber store problemer for dig?

Det mest klassiske eksempel er nok at sætte sig for ikke at spise noget sukker. Så kommer du til det alligevel, og når du har spist lidt, kan du lige så godt spise resten – efterfuldt af et følelsesmæssigt kaos af vrede mod dig selv, selvbebrejdelse, opgiven, fortrydelse og skam 🥵

Når jeg arbejder med det i mine forløb, starter vi ofte med at forstå, hvad der ligger bag, og det er ofte noget med perfektionisme, pleaser-gen eller andet, der handler om at gøre alt korrekt, så man føler sig god nok 🥇

Så går vi HEN MOD det, der skaber angst (men bevidst, så man godt kan tåle det) ved at øve sig i at gøre ting “halvt”.

Vi arbejder med “et loft” i stedet for “en bund”, altså hvad du MAX må gøre frem for, hvad du minimum skal gøre – fx at du max må gå 5.000 skridt om dagen frem for, at du minimum skal gå 10.000 skridt om dagen.

Det er en måde at tage kontrollen tilbage på 💪🏻

Formålet er både at kunne ændre sine “leveregler”, så de passer til virkeligheden OG at kunne håndtere, når alt-eller-intet-tankerne kommer (så det er både brandsikring og brandslukning), for det vil de, hvis de er blevet automatiske (desværre) 😒

Mere fakta og hjælp til overspisning

KETO-OG-LOW-CARB-1
Keto og low carb – godt til vægttab?

Jeg er ked af at være den, der kommer med dårlige nyheder.Men nogen må jo! Kostprincipper og kure med lidt eller ingen kulhydrat er meget populære.De fleste oplever, at kiloene rasler af nærmest med det samme, og når man først har set det på vægten og mærket det på tøjet, så er der ikke nogen idioter, der skal komme og fortælle, at det ikke virker!Jeg forstår det godt. Men der

Læs mere >>
Hvor mange måltider
Hvor mange måltider og hvornår? (hjælp til overspisning)

Hold da magle, hvor er der mange holdninger til, hvor mange gange man bør spise om dagen og hvornår. Skal man spise 3 måltider om dagen? Eller 5-6 måltider om dagen? Eller faste? Og er det bedst at spise morgenmad og ikke spise noget efter kl. 19.00? Lad os lige få ryddet op i det: 🍏 Hvis du synes, at det er stressende, forstyrrende eller uudholdeligt at skulle vente længe

Læs mere >>
Sukker-nedbryder-IKKE-kollagen-1-1
Sukker nedbryder ikke kollagen!

Der er mange, der påstår, at sukker nedbryder kollagen, ofte i forbindelse med salg af kollagenpulver/kosttilskud, men passer simpelthen ikke! Misforståelsen kommer højst sandsynligt af, at det tyder på, at kollagen hurtigere bliver stivere end den naturlige proces, der følger med alderen, hvis man har for højt blodsukker konstant og det har man kun, hvis man har dårligt reguleret diabetes .(Og måske er der et par bedre grunde til at

Læs mere >>
Den onde trekant
Den onde trekant (hjælp til overspisning)

Hvordan fixer kostvejlederen lige den? For fire år siden satte jeg mig for at hjælpe andre med spisning, som de ikke selv havde kontrol over. Jeg vidste efter min egen tvangsoverspisning, at svarene ikke lå i lowcarb, kostplaner, forbud, kalorietælling eller styrketræning. Det var meget mere kompliceret, og jeg ville udvikle værktøjer sammen med mine klienter, som de alle kunne bruge SELV. Altså hjælp til selvhjælp og IKKE compliance, som

Læs mere >>
Sundhedsstress
Sundhedsstress (hjælp til overspisning)

Sundhedsstress. Det lyder paradoksalt, ikke? For stress er jo usundt.Men det er desværre en utilsigtet konsekvens af:– At der er så meget fokus på sundhed på en “one size fits all”-måde– At der spredes forkert information om, hvad der er sundt/usundt– At sundhed i større og større grad handler mere om at være “rigtig” end helbred og trivsel (så man vil tabe sig, spise sundt eller dyrke motion for, at

Læs mere >>
Bange-for-sult_
Bange for sult? (hjælp til overspisning)

For nylig havde jeg en ny klient som sagde, at hun vidste godt, at det lød mærkeligt, men hun tror, at hun er bange for sult. Hun sagde også, at alle andre jo ikke er det, så jeg spurgte, hvordan hun vidste det. Det er nemlig noget, som jeg har hørt uendelig mange gange og arbejdet med i størstedelen af mine forløb.Der er to dele af sult: Den fysiske fornemmelse

Læs mere >>
Tags:
Ingen kommentarer

Skriv en kommentar