Overmæt (hjælp til overspisning)

De fleste af os har lært, at det er godt at tabe sig og skidt at tage på.
Det er ikke jo noget man selv kan styre, så derfor laver vi “målere” der skal fortælle om vi er på rette vej eller ej.
Målere kan være at dele fødevarer op i rigtig og forkert, tælle kalorier, lave regler for antal af måltider eller portioner/regler for tidspunkter mm – og så er det sult og mæthed.

Det er ret forskelligt ift. det.
Nogle føler sig gode og er trygge når de er sultne.
Andre er bange for sult og har det bedst med at være let mæt hele tiden.
Og så er der nogle der kun kan klare at være til, når de er overmætte og oplever en tryg følelsesløshed som maden giver.

Men i de fleste forløb, skal vi ind og se på overmæthed som en trigger.
En fysisk fornemmelse som starter en masse lort af jeg-har-gjort-noget-forkert-tanker og de dertilhørende følelser af skam.

Og logikken er klar:
“Hvis jeg forstår det var forkert og skammer mig, så lader jeg være med at gøre det igen”.
Men, sådan er virkeligheden ikke.

Tværtimod starter du en ny indre indebrand, som leder til kompensation (fx. “så må jeg ikke spise noget i morgen aften” eller “så skal træne ekstra”) og følelsesmæssig spisning (direkte eller indirekte).

Så det kan være en stor fordel, at finde en måde at stoppe reaktionen på, når du er blevet overmæt.
Fx. ved bevidst at fremprovokere overmætheden så du har kontrol eller at fokusere på den fysiske fornemmelse når du er i det, huske på at det er “bare” ubehag/smerte.

Det er selvfølgelig også tilladt at distrahere sig selv med fx en serie eller afhjælpe overmætheden med en gåtur, men det her opslag handler om at AFMONTERE triggers frem for blot at undgå dem.

Og husk: EFTER en overspisning er FØR næste overspisning – dvs. det er ikke FOR SENT at gøre noget bagefter, for det er det arbejde der skal afhjælpe næste gang (og ofte vil det være nemmere pga. roen fra maden).

Måske det er lidt kompliceret og “tætpakket”, men essensen er:
Gør overmæthed mindre “farligt” så du hverken er bange for det eller reagerer på det – det giver mindre overspisning selv om logikken siger det modsatte.

Håber det kan bruges 😄
Tags:
Ingen kommentarer

Skriv en kommentar

KATRINE PÅ INSTAGRAM