vegetables-2924239_1920-1920x1200

Mere grønt?

Hvis du gerne vil spise frugt og grønt hver dag, så skal det kræve så lidt af dig som muligt.

Ellers er det udelukkende et spørgsmål om tid, før du glemmer det, ikke orker eller bare ikke får det gjort.

Det er sjældent et bevidst fravalg men en kilde til dårlig samvittighed og selvbebrejdelse (som IKKE er sundt!).

Så i stedet for at planlægge ud fra dage hvor du har tid, overskud og motivation, så planlæg ud fra dage, hvor du har travlt eller intet magter.

Hvad er “de lavest hængende frugter”? (Høhø).

Hvad er nemmest, hurtigst, lækrest og mindst besværligt?

Du skal nok starte med at smide al misinformation ad helvede til, så frugt, bær, vandende grøntsager, grove grøntsager, underjordiske grøntsager osv. alle sammen er fuldstændig det samme.

Det skal der IKKE være et hierarki for (og det hele er både sundt og slankende).

  • Så kan du tænke i “forberedelse” (her er et æble nok nemmere end kål).
  • Tænke i tid og besvær (fx droppe skrælning af gulerødder eller købe de små/købe færdighakket/revet/skyllet mm.).

Det kan dog kræve en beslutning om, at frugt og grønt godt må fylde mere i madbudgettet.

  • Tænke i direkte belønning – både i madlavning og spisning (fx at høre musik eller tale i telefon, mens du skærer eller at være to om det, og at det skal smage godt).
  • Tænke i tilgængelighed og ”cues” (hvordan kan det stå fremme, så det er lige til at tage eller stå færdigskåret i køleskabet, hvor du kan se det, når du åbner).

Hvis du får det til at kunne glide lettere på dage, hvor du ikke har overskud, så kan du nok også klare det, når du har overskud.

Mere fakta og hjælp til overspisning

SÅ-KAN-DET-OGSÅ-BARE-VÆRE-LIGE-MEGET
“Så kan det også bare være lige meget” (hjælp til overspisning)

“Hvis ikke jeg kan gøre det perfekt, så kan det også bare være lige meget” 🤯 Er det noget, du genkender? Og kan du måske se, at alt-eller-intet-tankegangen skaber store problemer for dig? Det mest klassiske eksempel er nok at sætte sig for ikke at spise noget sukker. Så kommer du til det alligevel, og når du har spist lidt, kan du lige så godt spise resten – efterfuldt af

Læs mere >>
Giver-mere-fedt-en-højere-fedtforbrænding
Giver mere fedt en højere fedtforbrænding?

Svaret er ja. Men! En højere fedtforbrænding har praktisk talt INTET med vægttab at gøre. “Whaaaaat??” Ja, I know. Det lyder da ellers som en klokkeklar logik: En højere FEDTforbrænding må da forbrænde dellerne på kroppen hurtigere?? Desværre 😔 Jeg er ked af at være den dumme kælling endnu engang. Og jeg forstår 180% det brændende ønske om at finde nogle nemmere måder, smutveje, effektiviseringsstrategier osv., når det kommer til

Læs mere >>
Bange-for-sult_
Bange for sult (hjælp til overspisning)

For nylig havde jeg en ny klient, som sagde, at hun godt vidste, at det lød mærkeligt, men at hun troede, at hun var bange for sult. Hun sagde også, at alle andre jo ikke er det, så jeg spurgte, hvordan hun vidste det. Det er nemlig noget, som jeg har hørt uendelig mange gange og arbejdet med i størstedelen af mine forløb. Der er to dele af sult: Den

Læs mere >>
Forbud og restriktioner
Forbud og restriktioner (hjælp til overspisning)

Jeg har forsøgt at lave en model for, hvordan mange (ikke alle) reagerer på forbud og restriktioner. Men først vil jeg definere de to ord, for der er åbenbart meget forskellige opfattelser af de ord: Forbud: Det er noget, du ikke må få – altså en 0-mængde. Fx “jeg må ikke spise kulhydrat”, “ingen fløde i kaffen”. Restriktion: Der er noget, du kun må få i en begrænset mængde, kontekst

Læs mere >>
Sukker-nedbryder-IKKE-kollagen-1-1
Sukker nedbryder ikke kollagen!

Der er mange, der påstår, at sukker nedbryder kollagen, ofte i forbindelse med salg af kollagenpulver/kosttilskud, men passer simpelthen ikke! Misforståelsen kommer højst sandsynligt af, at det tyder på, at kollagen hurtigere bliver stivere end den naturlige proces, der følger med alderen, hvis man har for højt blodsukker konstant og det har man kun, hvis man har dårligt reguleret diabetes .(Og måske er der et par bedre grunde til at

Læs mere >>
Hvor mange måltider
Hvor mange måltider og hvornår? (hjælp til overspisning)

Hold da magle, hvor er der mange holdninger til, hvor mange gange man bør spise om dagen og hvornår. Skal man spise 3 måltider om dagen? Eller 5-6 måltider om dagen? Eller faste? Og er det bedst at spise morgenmad og ikke spise noget efter kl. 19.00? Lad os lige få ryddet op i det: 🍏 Hvis du synes, at det er stressende, forstyrrende eller uudholdeligt at skulle vente længe

Læs mere >>
Tags:
Ingen kommentarer

Skriv en kommentar

KATRINE PÅ INSTAGRAM