vegetables-2924239_1920-1920x1200

Mere grønt?

Hvis du gerne vil spise frugt og grønt hver dag, så skal det kræve så lidt af dig som muligt.

Ellers er det udelukkende et spørgsmål om tid, før du glemmer det, ikke orker eller bare ikke får det gjort.

Det er sjældent et bevidst fravalg men en kilde til dårlig samvittighed og selvbebrejdelse (som IKKE er sundt!).

Så i stedet for at planlægge ud fra dage hvor du har tid, overskud og motivation, så planlæg ud fra dage, hvor du har travlt eller intet magter.

Hvad er “de lavest hængende frugter”? (Høhø).

Hvad er nemmest, hurtigst, lækrest og mindst besværligt?

Du skal nok starte med at smide al misinformation ad helvede til, så frugt, bær, vandende grøntsager, grove grøntsager, underjordiske grøntsager osv. alle sammen er fuldstændig det samme.

Det skal der IKKE være et hierarki for (og det hele er både sundt og slankende).

  • Så kan du tænke i “forberedelse” (her er et æble nok nemmere end kål).
  • Tænke i tid og besvær (fx droppe skrælning af gulerødder eller købe de små/købe færdighakket/revet/skyllet mm.).

Det kan dog kræve en beslutning om, at frugt og grønt godt må fylde mere i madbudgettet.

  • Tænke i direkte belønning – både i madlavning og spisning (fx at høre musik eller tale i telefon, mens du skærer eller at være to om det, og at det skal smage godt).
  • Tænke i tilgængelighed og ”cues” (hvordan kan det stå fremme, så det er lige til at tage eller stå færdigskåret i køleskabet, hvor du kan se det, når du åbner).

Hvis du får det til at kunne glide lettere på dage, hvor du ikke har overskud, så kan du nok også klare det, når du har overskud.

Mere fakta og hjælp til overspisning

Motivations bålet

Forestil dig, at motivationen til at dyrke motion har været et stort, livligt bål da du var lille. Du løb rundt i haven, klatrede i træer og legede fange – helt uden at tænke i at forbedre din kondition, få stærkere arme eller at blive tynd. Det store bål kunne godt tåle regnvejr og blæst – hvis du skrabede knæet græd du og løb videre. Gennem livet har bålet fået

Læs mere >>
HVAD-BETYDER-_NORMALVÆGTIG__-1
Hvad betyder normalvægtig?

“Normalvægtig” betyder IKKE: – sund – rigtig … eller normal. Sund: Du kan ikke aflæse din sundhed på BMI-skalaen. WHAT????? HVA´????? HVAFFORENFISK???? Nope. Du kan være slank og usund, og du kan være tyk og sund (og vice versa), det afgøres af livsstil, genetik, økonomi, selvopfattelse osv. Rigtig: BMI siger ikke noget om rigtig og forkert. Du er rigtig, uanset hvor helvede du ligger på den lorteskala. Det er et

Læs mere >>
Sundhedsstress
Sundhedsstress (hjælp til overspisning)

Sundhedsstress. Det lyder paradoksalt, ikke? For stress er jo usundt.Men det er desværre en utilsigtet konsekvens af:– At der er så meget fokus på sundhed på en “one size fits all”-måde– At der spredes forkert information om, hvad der er sundt/usundt– At sundhed i større og større grad handler mere om at være “rigtig” end helbred og trivsel (så man vil tabe sig, spise sundt eller dyrke motion for, at

Læs mere >>
EN-AF-DE-MEST-OVERSETE-ÅRSAGER-TIL-OVERSPISNING
Ensomhed (en overset årsag til overspisning)

Til mine foredrag om følelsesmæssig spisning er der ofte en, der rystende og nervøs siger “ensomhed”, når jeg spørger efter følelser, der kan spises på. Så snart ordet er sagt, så er det, som om resten af publikum ånder lettet op. Jeg ved godt, at det er tabubelagt og enormt svært at snakke om, men jeg lover, at øvelse gør mester! Det er også svært at lytte på, fordi der

Læs mere >>
Modstandsreglen

  Her er den bedste regel til mandage og generelt situationer hvor du føler dig overvældet af, at skulle en masse:Modstandsreglen.Den hedder “Hvis du mærker modstand, må du ikke gøre det”.Altså, som i FREEZE, STOP, IKKE GØR NOGET – før du har forstået og fjernet modstanden. Der kan være flere slags: Er det fordi, at der er noget fysisk ubehageligt ved handlingen, såsom at skulle bøje dig til gulvet med

Læs mere >>
Nye målere (madro-målere)

For at arbejde sig mod “madro” er noget af det vigtigste (men også sværeste) at lære nogle nye målere for, om tingene går den rigtige vej. De klassiske målere de fleste har, kommer fra vægttabs verdenen og kan fx. være: ✅ At spise grøntsager ✅ At dyrke motion ✅ At sige nej til kage ✅ At lave hjemmelavet mad Altså, at de ting altid er godt (og det omvendte dårligt).

Læs mere >>
Tags:
Ingen kommentarer

Skriv en kommentar