vegetables-2924239_1920-1920x1200

Mere grønt?

Hvis du gerne vil spise frugt og grønt hver dag, så skal det kræve så lidt af dig som muligt.

Ellers er det udelukkende et spørgsmål om tid, før du glemmer det, ikke orker eller bare ikke får det gjort.

Det er sjældent et bevidst fravalg men en kilde til dårlig samvittighed og selvbebrejdelse (som IKKE er sundt!).

Så i stedet for at planlægge ud fra dage hvor du har tid, overskud og motivation, så planlæg ud fra dage, hvor du har travlt eller intet magter.

Hvad er “de lavest hængende frugter”? (Høhø).

Hvad er nemmest, hurtigst, lækrest og mindst besværligt?

Du skal nok starte med at smide al misinformation ad helvede til, så frugt, bær, vandende grøntsager, grove grøntsager, underjordiske grøntsager osv. alle sammen er fuldstændig det samme.

Det skal der IKKE være et hierarki for (og det hele er både sundt og slankende).

  • Så kan du tænke i “forberedelse” (her er et æble nok nemmere end kål).
  • Tænke i tid og besvær (fx droppe skrælning af gulerødder eller købe de små/købe færdighakket/revet/skyllet mm.).

Det kan dog kræve en beslutning om, at frugt og grønt godt må fylde mere i madbudgettet.

  • Tænke i direkte belønning – både i madlavning og spisning (fx at høre musik eller tale i telefon, mens du skærer eller at være to om det, og at det skal smage godt).
  • Tænke i tilgængelighed og ”cues” (hvordan kan det stå fremme, så det er lige til at tage eller stå færdigskåret i køleskabet, hvor du kan se det, når du åbner).

Hvis du får det til at kunne glide lettere på dage, hvor du ikke har overskud, så kan du nok også klare det, når du har overskud.

Tags:
Ingen kommentarer

Skriv en kommentar