KETO-OG-LOW-CARB-1

Keto og low carb – godt til vægttab?

Jeg er ked af at være den, der kommer med dårlige nyheder.
Men nogen må jo!

Kostprincipper og kure med lidt eller ingen kulhydrat er meget populære.
De fleste oplever, at kiloene rasler af nærmest med det samme, og når man først har set det på vægten og mærket det på tøjet, så er der ikke nogen idioter, der skal komme og fortælle, at det ikke virker!
Jeg forstår det godt.

Men der er et stort problem.
Noget som badevægten ikke fortæller dig, noget der ikke bliver advaret om:
Kiloene der rasler af er ikke fedt – det er væske (op til 6 kilo).

“Øh er det ikke fuldstændig ligegyldigt? Jeg vejer mindre, kan bedre lide min krop og er glad og topmotiveret, for nu sker der endelig noget – det kan du simpelthen ikke påstå er skidt”.

Det er så skide irriterende med væske, at det kommer kommer tilbage, SÅ SNART du spiser kulhydrat igen.
Som i LYNhurtigt.
Så kan du stå i den situation, hvor du har to beviser på, at kulhydrat feder (du tabte dig ved at undgå det, og du tog på, så snart du spiste det).

“Hvis jeg bare lader være med at spise kulhydrat resten af livet, så duer det jo fint til vægttab?”

Altså ja, det stemmer.
Men at undgå kulhydrat er MEGET restriktivt og dermed svært at holde.
Der er SÅ mange ting, du så ikke kan spise. Alle måltider skal nyopfindes, og det er umuligt at være gæst, at spise ude osv.
Bevares, hvis du ikke har job, familie eller andre ting, der koster det meste af din energi, så kan det godt være, at du kan planlægge dig ud af det.

Men så er der den mentale del:
Når noget bliver forbudt, så får det en magi, der til sidst tager magten.
Du ender med at spise det uden, at det var et bevidst valg, bebrejde dig selv for det,´og bebrejde dig endnu mere, når du ser vægten, og starte en ond spiral af overspisning (det er i hvert fald historien for m-a-n-g-e).

Det kan godt virke som om, at jeg dømmer dig for at vælge det, men det gør jeg ikke.
Og hvis du trives med lowcarb, så er det jo fint.
For mig er det bare vigtigt, at det er et oplyst valg 😊

Mere fakta og hjælp til overspisning

At stå på ét ben (hjælp til overspisning)
At stå på ét ben (hjælp til overspisning)

Når jeg arbejder med følelsesmæssig spisning, prøver jeg at forklare det sådan her: Forestil dig, at du står på ét ben. Det ben bærer hele din vægt og er det, der gør, at du kan stå op. Hvis det ben er mad, og du gerne vil tabe dig, så er der to scenarier: Enten lykkes det dig, og så knækker du sammen, eller også lykkes det dig ikke, og du

Læs mere >>
Tilbagetrin
Tilbagetrin vs. tilbagefald (hjælp til overspisning)

To gange om året er der en “høj-risiko-tid”.En tid hvor mange har en stærk længsel efter og er topmotiverede for sund mad, masser af motion og en lettere krop.Den ene periode er i januar efter julen, og den anden er i august efter sommerferien. Forestil dig, at de her ændringer er en trappe, og du lige nu oplever at tage første trin, andet trin og tredje trin (fx begynder i

Læs mere >>
Sukker-nedbryder-IKKE-kollagen-1-1
Sukker nedbryder ikke kollagen!

Der er mange, der påstår, at sukker nedbryder kollagen, ofte i forbindelse med salg af kollagenpulver/kosttilskud, men passer simpelthen ikke! Misforståelsen kommer højst sandsynligt af, at det tyder på, at kollagen hurtigere bliver stivere end den naturlige proces, der følger med alderen, hvis man har for højt blodsukker konstant og det har man kun, hvis man har dårligt reguleret diabetes .(Og måske er der et par bedre grunde til at

Læs mere >>
Bange-for-sult_
Bange for sult (hjælp til overspisning)

For nylig havde jeg en ny klient, som sagde, at hun godt vidste, at det lød mærkeligt, men at hun troede, at hun var bange for sult. Hun sagde også, at alle andre jo ikke er det, så jeg spurgte, hvordan hun vidste det. Det er nemlig noget, som jeg har hørt uendelig mange gange og arbejdet med i størstedelen af mine forløb. Der er to dele af sult: Den

Læs mere >>
Den onde trekant
Den onde trekant (hjælp til overspisning)

Hvordan fixer kostvejlederen lige den? For fire år siden satte jeg mig for at hjælpe andre med spisning, som de ikke selv havde kontrol over. Jeg vidste efter min egen tvangsoverspisning, at svarene ikke lå i lowcarb, kostplaner, forbud, kalorietælling eller styrketræning. Det var meget mere kompliceret, og jeg ville udvikle værktøjer sammen med mine klienter, som de alle kunne bruge SELV. Altså hjælp til selvhjælp og IKKE compliance, som

Læs mere >>
Hvad er overspisning
Hvad er overspisning?

Jeg definerer overspisning som: ”Spisning du efterfølgende har dårlig samvittighed over”.Den dårlige samvittighed kan både komme undervejs, lige efter eller længere tid efter, men der skal altså være et negativt følelsesmæssigt aspekt af det, for at det er overspisning, og ikke bare at du har spist meget. Du kan fx spise en hel brunchbuffet eller tre portioner aftensmad, som ikke er overspisning, hvis du har det psykisk godt med det.

Læs mere >>
Tags:
Ingen kommentarer

Skriv en kommentar

KATRINE PÅ INSTAGRAM