KETO-OG-LOW-CARB-1

Keto og low carb – godt til vægttab?

Jeg er ked af at være den, der kommer med dårlige nyheder.
Men nogen må jo!

Kostprincipper og kure med lidt eller ingen kulhydrat er meget populære.
De fleste oplever, at kiloene rasler af nærmest med det samme, og når man først har set det på vægten og mærket det på tøjet, så er der ikke nogen idioter, der skal komme og fortælle, at det ikke virker!
Jeg forstår det godt.

Men der er et stort problem.
Noget som badevægten ikke fortæller dig, noget der ikke bliver advaret om:
Kiloene der rasler af er ikke fedt – det er væske (op til 6 kilo).

“Øh er det ikke fuldstændig ligegyldigt? Jeg vejer mindre, kan bedre lide min krop og er glad og topmotiveret, for nu sker der endelig noget – det kan du simpelthen ikke påstå er skidt”.

Det er så skide irriterende med væske, at det kommer kommer tilbage, SÅ SNART du spiser kulhydrat igen.
Som i LYNhurtigt.
Så kan du stå i den situation, hvor du har to beviser på, at kulhydrat feder (du tabte dig ved at undgå det, og du tog på, så snart du spiste det).

“Hvis jeg bare lader være med at spise kulhydrat resten af livet, så duer det jo fint til vægttab?”

Altså ja, det stemmer.
Men at undgå kulhydrat er MEGET restriktivt og dermed svært at holde.
Der er SÅ mange ting, du så ikke kan spise. Alle måltider skal nyopfindes, og det er umuligt at være gæst, at spise ude osv.
Bevares, hvis du ikke har job, familie eller andre ting, der koster det meste af din energi, så kan det godt være, at du kan planlægge dig ud af det.

Men så er der den mentale del:
Når noget bliver forbudt, så får det en magi, der til sidst tager magten.
Du ender med at spise det uden, at det var et bevidst valg, bebrejde dig selv for det,´og bebrejde dig endnu mere, når du ser vægten, og starte en ond spiral af overspisning (det er i hvert fald historien for m-a-n-g-e).

Det kan godt virke som om, at jeg dømmer dig for at vælge det, men det gør jeg ikke.
Og hvis du trives med lowcarb, så er det jo fint.
For mig er det bare vigtigt, at det er et oplyst valg 😊

Mere fakta og hjælp til overspisning

ER-OVERVÆGT-USUNDT_
Er overvægt usundt?

Vi har altid fået tudet ørene fulde med, at overvægt er usundt. Og at overvægt bestemmes af BMI, så hvis du er på 25 eller derover, så er du usund 🤯 Og ja, det kan da godt se sådan ud, for hvis man kigger på forskningen, så kan man se, at der er mange af dem, der udvikler sygdomme og dør for tidligt, som er overvægtige. Men! Hvad hvis man

Læs mere >>
Sundhedsstress
Sundhedsstress (hjælp til overspisning)

Sundhedsstress. Det lyder paradoksalt, ikke? For stress er jo usundt.Men det er desværre en utilsigtet konsekvens af:– At der er så meget fokus på sundhed på en “one size fits all”-måde– At der spredes forkert information om, hvad der er sundt/usundt– At sundhed i større og større grad handler mere om at være “rigtig” end helbred og trivsel (så man vil tabe sig, spise sundt eller dyrke motion for, at

Læs mere >>
De fleste der lider af forstyrret spisning aner det ikke

Jeg kan undre mig over hvordan SÅ mange mennesker der har et forstyrret forhold til mad vælger “løsninger” som gør det hele værre, nemlig klassiske vægttabsforløb. Så må jeg minde mig selv om, at de fleste faktisk slet ikke aner at de har et problem, det skal ofte blive en reel spiseforstyrrelse før man anerkender det og kigger andre veje end kostvejleder/online coach/klassiske diætister. Men hvordan skulle man egentlig også

Læs mere >>
UNDERSKUD-AF-OVERSKUD
Underskud af overskud (hjælp til overspisning)

Noget af det, jeg ikke altid har super god succes med, er at overbevise mine klienter om, at de skal have “råd”, før vi kan arbejde med overspisningen. Lad os lege at energi/overskud er penge.Hver morgen får du en mængde penge – hvor meget afgøres blandt andet af din søvn.De penge skal række til hele dagen, og der skal gerne være noget tilbage, når du går i seng til fx

Læs mere >>
SÅ-KAN-DET-OGSÅ-BARE-VÆRE-LIGE-MEGET
“Så kan det også bare være lige meget” (hjælp til overspisning)

“Hvis ikke jeg kan gøre det perfekt, så kan det også bare være lige meget” 🤯 Er det noget, du genkender? Og kan du måske se, at alt-eller-intet-tankegangen skaber store problemer for dig? Det mest klassiske eksempel er nok at sætte sig for ikke at spise noget sukker. Så kommer du til det alligevel, og når du har spist lidt, kan du lige så godt spise resten – efterfuldt af

Læs mere >>
Giver-mere-fedt-en-højere-fedtforbrænding
Giver mere fedt en højere fedtforbrænding?

Svaret er ja. Men! En højere fedtforbrænding har praktisk talt INTET med vægttab at gøre. “Whaaaaat??” Ja, I know. Det lyder da ellers som en klokkeklar logik: En højere FEDTforbrænding må da forbrænde dellerne på kroppen hurtigere?? Desværre 😔 Jeg er ked af at være den dumme kælling endnu engang. Og jeg forstår 180% det brændende ønske om at finde nogle nemmere måder, smutveje, effektiviseringsstrategier osv., når det kommer til

Læs mere >>
Tags:
Ingen kommentarer

Skriv en kommentar