cake-1746435_1920

Kan man hygge sig uden at spise? (hjælp til overspisning)

Mange af os har det sådan, at det bare ikke er rigtig hygge, før der er en skærm og noget lækkert spiseligt (eller drikkeligt).
Den der “Aaah” -følelse af at NU er det weekend, nu har man fri, nu kan man ENDELIG give slip og elske livet for en stund.

Det skaber dog ofte konflikt i hovedet, hvis man også har et ønske om at tabe sig (eller spise mindre/anderledes af andre grunde).
Og så kommer den der: “Jeg starter på mandag”-tanke.
Men hvis hverdagene er straf for weekenden, så bliver behovet, for at give ekstra meget slip i weekenden, stærkere.

Jeg er klart tilhænger af, at man vælger at se på sine hverdage.
“Koster” de for meget, så du er helt smadret, når weekenden kommer (og har ekstra behov for hyggespisning)?
Kan der gøres noget ved det såsom at skrue ned for nogle ting, gøre nogle ting nemmere, droppe nogle ting eller andet?
(Det kræver ofte, at man ser angsten i øjnene, fordi den har fået dig overbevist om, at du SKAL fx lave mad fra bunden, gøre rent ofte, lade dine børn gå til tre forskellige ting osv.)
Kan man sørge for, at der også er hygge i hverdagen, så weekenden ikke føles som om, at man har holdt vejret i fem dage?
Det ville være “brandsikring” (skal nok uddybe i en senere post).

Og så til spisningen i weekenden:
Prøv at undgå fælden af at tro, at du bare kan tage maden ud af hyggen eller erstatte med gulerødder, skyr eller dadelkugler (det kan ende med, at du så spiser alt det lækre bagefter).
Hvad skal der til for, at du godt kan spise det, du virkelig godt kan lide uden dårlig samvittighed?
Kan maden få et “støttehjul” i form af brætspil, skærmspil, snak, bøger, strikning eller andet, så mængden kan være mindre for, at du er tilfredsstillet?
,
Når man ser fjernsyn, er man passiv modtager, så du kan både spise, fordi du “keder dig” (ikke har en aktiv rolle) og spise ekstra, fordi du er optaget af skærmen og dermed ikke registrerer din spisning (så kan det føles som om, at man aldrig bliver tilfredsstillet).
Og ja, nogle gange er det altså det, der skal til efter en hård uge, men så vælg det bevidst, så du ikke starter en masse skam bagefter, der kan dulmes med mad – og se bagefter på, om du kan bruge noget af det ovenstående 🌿

Tags:
Ingen kommentarer

Skriv en kommentar