cake-1746435_1920

Kan man hygge sig uden at spise? (hjælp til overspisning)

Mange af os har det sådan, at det bare ikke er rigtig hygge, før der er en skærm og noget lækkert spiseligt (eller drikkeligt).
Den der “Aaah” -følelse af at NU er det weekend, nu har man fri, nu kan man ENDELIG give slip og elske livet for en stund.

Det skaber dog ofte konflikt i hovedet, hvis man også har et ønske om at tabe sig (eller spise mindre/anderledes af andre grunde).
Og så kommer den der: “Jeg starter på mandag”-tanke.
Men hvis hverdagene er straf for weekenden, så bliver behovet, for at give ekstra meget slip i weekenden, stærkere.

Jeg er klart tilhænger af, at man vælger at se på sine hverdage.
“Koster” de for meget, så du er helt smadret, når weekenden kommer (og har ekstra behov for hyggespisning)?
Kan der gøres noget ved det såsom at skrue ned for nogle ting, gøre nogle ting nemmere, droppe nogle ting eller andet?
(Det kræver ofte, at man ser angsten i øjnene, fordi den har fået dig overbevist om, at du SKAL fx lave mad fra bunden, gøre rent ofte, lade dine børn gå til tre forskellige ting osv.)
Kan man sørge for, at der også er hygge i hverdagen, så weekenden ikke føles som om, at man har holdt vejret i fem dage?
Det ville være “brandsikring” (skal nok uddybe i en senere post).

Og så til spisningen i weekenden:
Prøv at undgå fælden af at tro, at du bare kan tage maden ud af hyggen eller erstatte med gulerødder, skyr eller dadelkugler (det kan ende med, at du så spiser alt det lækre bagefter).
Hvad skal der til for, at du godt kan spise det, du virkelig godt kan lide uden dårlig samvittighed?
Kan maden få et “støttehjul” i form af brætspil, skærmspil, snak, bøger, strikning eller andet, så mængden kan være mindre for, at du er tilfredsstillet?
,
Når man ser fjernsyn, er man passiv modtager, så du kan både spise, fordi du “keder dig” (ikke har en aktiv rolle) og spise ekstra, fordi du er optaget af skærmen og dermed ikke registrerer din spisning (så kan det føles som om, at man aldrig bliver tilfredsstillet).
Og ja, nogle gange er det altså det, der skal til efter en hård uge, men så vælg det bevidst, så du ikke starter en masse skam bagefter, der kan dulmes med mad – og se bagefter på, om du kan bruge noget af det ovenstående 🌿

Mere fakta og hjælp til overspisning

Zoom-ud
Zoom ud (hjælp til overspisning)

Der er virkelig mange, der “zoomer ind” på maden, når der er et ønske om vægttab 🔎Fx på hvor mange kalorier der er i, eller hvad maden består af ift. kulhydrat/stivelse/sukker/protein/grøntsager/fedt osv. Forståeligt nok, da det er jo er det, vi bliver tudet ørene fulde med af diverse “kosteksperter” og “slankeguruer”.Men det er ofte en fælde! ⛔️ Lad os sige, at du spiser kød og grøntsager.Det giver meget mæthed for

Læs mere >>
UNDERSKUD-AF-OVERSKUD
Underskud af overskud (hjælp til overspisning)

Noget af det, jeg ikke altid har super god succes med, er at overbevise mine klienter om, at de skal have “råd”, før vi kan arbejde med overspisningen. Lad os lege at energi/overskud er penge.Hver morgen får du en mængde penge – hvor meget afgøres blandt andet af din søvn.De penge skal række til hele dagen, og der skal gerne være noget tilbage, når du går i seng til fx

Læs mere >>
Tilpasses dig
Det skal tilpasses dig! Ikke omvendt!

Uhørt forslag:Det er mad og motion, der skal tilpasses DIG, og ikke dig der skal tilpasse dig en bestemt måde at spise og motionere på (hvis altså det er noget, der gerne skal glide lettere, holde på sigt og ikke være en umulig kamp). Det bliver jeg sjældent populær af at sige, fordi alt for mange er overbevist om, at de er forkerte, som de er, og dermed er NØDT

Læs mere >>
Giver-mere-fedt-en-højere-fedtforbrænding
Giver mere fedt en højere fedtforbrænding?

Svaret er ja. Men! En højere fedtforbrænding har praktisk talt INTET med vægttab at gøre. “Whaaaaat??” Ja, I know. Det lyder da ellers som en klokkeklar logik: En højere FEDTforbrænding må da forbrænde dellerne på kroppen hurtigere?? Desværre 😔 Jeg er ked af at være den dumme kælling endnu engang. Og jeg forstår 180% det brændende ønske om at finde nogle nemmere måder, smutveje, effektiviseringsstrategier osv., når det kommer til

Læs mere >>
Din kæreste
Er din kæreste en hindring eller en hjælp? (hjælp til overspisning)

En af de ting, jeg skal have afklaret i mine forløb, er, om din kæreste eller mand er en hjælp eller en hindring!? Hvis han er en hjælp, så er det fx: 👉🏻 Han er ligeglad med, hvad du vejer. 👉🏻 Han forstår, hvor kompliceret overspisning er, er nysgerrig, viser interesse i processen og spørger, hvordan han bedst støtter. 👉🏻 Han giver dig omsorg, når du skammer dig over at

Læs mere >>
vegetables-2924239_1920-1920x1200
Mere grønt?

Hvis du gerne vil spise frugt og grønt hver dag, så skal det kræve så lidt af dig som muligt. Ellers er det udelukkende et spørgsmål om tid, før du glemmer det, ikke orker eller bare ikke får det gjort. Det er sjældent et bevidst fravalg men en kilde til dårlig samvittighed og selvbebrejdelse (som IKKE er sundt!). Så i stedet for at planlægge ud fra dage hvor du har

Læs mere >>
Tags:
Ingen kommentarer

Skriv en kommentar

KATRINE PÅ INSTAGRAM