Jeg forstår det ikke

“Jeg forstår det ikke” (hjælp til overspisning)

Mange, der arbejder sig ud af overspisning, starter der, hvor de ikke forstår, hvorfor de spiser og “slutter” der, hvor de forstår hvorfor OG kan ændre det.

Men imellem de to er der en periode, hvor man forstår hvorfor men IKKE kan ændre.
Det kan man vel kalde “bevidsthedens forbandelse” eller lignende.

Det er enormt frustrerende, og hvis man ikke er forberedt, kan den proces skabe endnu stærkere skam, dårlig samvittighed og selvbebrejdelse end, da man ikke forstod hvorfor (og man risikerer at give op).

Eksempler:
“Jeg registrerede min lyst til at spise og mærkede, at jeg ikke var sulten, men at jeg kedede mig.
ALLIGEVEL gik jeg ud i slikskabet.”
Eller:
“Jeg vidste godt, at jeg var vred og ked af det over min mors kommentar, men jeg spiste alligevel, hvor jeg i stedet burde have sagt fra og have ladet mig selv græde.”
Eller:
“Jeg kunne mærke, at det var trætheden, der gav mig lyst til snacke, men i stedet for at hvile mig endte jeg i kiosken.”

Men det er en fast del af processen, hvor fokus med fordel kunne være på det kæmpe skridt, at du opdagede og forstod både, HVAD der foregik og HVORFOR.

Så i stedet for alt det “burde” og “er jeg dum eller hvad?”, og “jeg forstår ikke, hvorfor jeg ikke bare …” Så accepter, at processen tager tid, og vær nysgerrig over for, hvad der kan gøre det nemmere enten vælge at spise (når der ikke er andre muligheder “indenfor rækkevidde”) eller at gøre noget andet (eller en blanding).

Det vigtige er, at det er DIG, der vælger aktivt.
Det er det bedste værn mod en ny omgang følelser, som kræver endnu mere mad at dulme.

Mere fakta og hjælp til overspisning

Kalorietælling

Jeg har en oplevelse af, at rigtig mange ser det at lære at tælle kalorier, som en god ting helt uden “bivirkninger” og dermed noget der læres og anbefales vidt og bredt, uden forbehold. Jeg så fx en sige noget med, at det var ligesom at have en bestemt mængde penge hver dag, som man selv kunne vælge hvad man ville bruge på, som logisk giver mening. Og jo, det

Læs mere >>
Den onde trekant
Den onde trekant (hjælp til overspisning)

Hvordan fixer kostvejlederen lige den? For fire år siden satte jeg mig for at hjælpe andre med spisning, som de ikke selv havde kontrol over. Jeg vidste efter min egen tvangsoverspisning, at svarene ikke lå i lowcarb, kostplaner, forbud, kalorietælling eller styrketræning. Det var meget mere kompliceret, og jeg ville udvikle værktøjer sammen med mine klienter, som de alle kunne bruge SELV. Altså hjælp til selvhjælp og IKKE compliance, som

Læs mere >>
cake-1746435_1920
Kan man hygge sig uden at spise? (hjælp til overspisning)

Mange af os har det sådan, at det bare ikke er rigtig hygge, før der er en skærm og noget lækkert spiseligt (eller drikkeligt).Den der “Aaah” -følelse af at NU er det weekend, nu har man fri, nu kan man ENDELIG give slip og elske livet for en stund. Det skaber dog ofte konflikt i hovedet, hvis man også har et ønske om at tabe sig (eller spise mindre/anderledes af

Læs mere >>
Design-uden-navn-4-1
Er mikroovn noget skidt?

En mikroovn kan gøre, at alt det med mad er nemmere.Men der er mange, der enten er bange for at spise mad, der er opvarmet med mikrobølger, for at stå for tæt på ovnen, når den er tændt, eller ikke tør have en i huset på grund af stråling. Så lad os lige få styr på det: Inde i mikroovnen sidder der en magnetron – en dims der laver elektromagnetisk

Læs mere >>
At stå på ét ben (hjælp til overspisning)
At stå på ét ben (hjælp til overspisning)

Når jeg arbejder med følelsesmæssig spisning, prøver jeg at forklare det sådan her: Forestil dig, at du står på ét ben. Det ben bærer hele din vægt og er det, der gør, at du kan stå op. Hvis det ben er mad, og du gerne vil tabe dig, så er der to scenarier: Enten lykkes det dig, og så knækker du sammen, eller også lykkes det dig ikke, og du

Læs mere >>
Nye målere (madro-målere)

For at arbejde sig mod “madro” er noget af det vigtigste (men også sværeste) at lære nogle nye målere for, om tingene går den rigtige vej. De klassiske målere de fleste har, kommer fra vægttabs verdenen og kan fx. være: ✅ At spise grøntsager ✅ At dyrke motion ✅ At sige nej til kage ✅ At lave hjemmelavet mad Altså, at de ting altid er godt (og det omvendte dårligt).

Læs mere >>
Tags:
Ingen kommentarer

Skriv en kommentar