Jeg forstår det ikke

“Jeg forstår det ikke” (hjælp til overspisning)

Mange, der arbejder sig ud af overspisning, starter der, hvor de ikke forstår, hvorfor de spiser og “slutter” der, hvor de forstår hvorfor OG kan ændre det.

Men imellem de to er der en periode, hvor man forstår hvorfor men IKKE kan ændre.
Det kan man vel kalde “bevidsthedens forbandelse” eller lignende.

Det er enormt frustrerende, og hvis man ikke er forberedt, kan den proces skabe endnu stærkere skam, dårlig samvittighed og selvbebrejdelse end, da man ikke forstod hvorfor (og man risikerer at give op).

Eksempler:
“Jeg registrerede min lyst til at spise og mærkede, at jeg ikke var sulten, men at jeg kedede mig.
ALLIGEVEL gik jeg ud i slikskabet.”
Eller:
“Jeg vidste godt, at jeg var vred og ked af det over min mors kommentar, men jeg spiste alligevel, hvor jeg i stedet burde have sagt fra og have ladet mig selv græde.”
Eller:
“Jeg kunne mærke, at det var trætheden, der gav mig lyst til snacke, men i stedet for at hvile mig endte jeg i kiosken.”

Men det er en fast del af processen, hvor fokus med fordel kunne være på det kæmpe skridt, at du opdagede og forstod både, HVAD der foregik og HVORFOR.

Så i stedet for alt det “burde” og “er jeg dum eller hvad?”, og “jeg forstår ikke, hvorfor jeg ikke bare …” Så accepter, at processen tager tid, og vær nysgerrig over for, hvad der kan gøre det nemmere enten vælge at spise (når der ikke er andre muligheder “indenfor rækkevidde”) eller at gøre noget andet (eller en blanding).

Det vigtige er, at det er DIG, der vælger aktivt.
Det er det bedste værn mod en ny omgang følelser, som kræver endnu mere mad at dulme.

Mere fakta og hjælp til overspisning

Boomerang
Boomerang-effekten (hjælp til overspisning)

Der findes mange årsager til overspisning. En af dem er restriktive perioder.  Du har sikkert hørt, at de fleste tager kiloene på igen efter en slankekur eller lignende (ofte plus ekstra), selvom det absolut ikke var planen. Men hvorfor er det sådan? Hvordan leder slankekure og andre restriktive perioder til overspisning og manglende motion, er det ikke bare at få sig noget rygrad? Det stritter af motivation! Nu er det

Læs mere >>
Branden
Branden (hjælp til overspisning)

Overspisning har mange årsager, og en af dem er ubehagelige følelser. Hvad er følelsesmæssig overspisning? Du har måske hørt ordet ’trøstespisning’, som dækker over, at man søger trøst i maden, når man er ked af det. Men følelsesmæssig overspisning er meget bredere end det. Det kan være at spise, når man er frustreret, irriteret eller vred, når man skammer sig (fx over sin krop), når man føler sig magtesløs, når

Læs mere >>
At stå på ét ben (hjælp til overspisning)
At stå på ét ben (hjælp til overspisning)

Når jeg arbejder med følelsesmæssig spisning, prøver jeg at forklare det sådan her: Forestil dig, at du står på ét ben. Det ben bærer hele din vægt og er det, der gør, at du kan stå op. Hvis det ben er mad, og du gerne vil tabe dig, så er der to scenarier: Enten lykkes det dig, og så knækker du sammen, eller også lykkes det dig ikke, og du

Læs mere >>
cake-1746435_1920
Kan man hygge sig uden at spise? (hjælp til overspisning)

Mange af os har det sådan, at det bare ikke er rigtig hygge, før der er en skærm og noget lækkert spiseligt (eller drikkeligt).Den der “Aaah” -følelse af at NU er det weekend, nu har man fri, nu kan man ENDELIG give slip og elske livet for en stund. Det skaber dog ofte konflikt i hovedet, hvis man også har et ønske om at tabe sig (eller spise mindre/anderledes af

Læs mere >>
Tilpasses dig
Det skal tilpasses dig! Ikke omvendt!

Uhørt forslag:Det er mad og motion, der skal tilpasses DIG, og ikke dig der skal tilpasse dig en bestemt måde at spise og motionere på (hvis altså det er noget, der gerne skal glide lettere, holde på sigt og ikke være en umulig kamp). Det bliver jeg sjældent populær af at sige, fordi alt for mange er overbevist om, at de er forkerte, som de er, og dermed er NØDT

Læs mere >>
Giver-mere-fedt-en-højere-fedtforbrænding
Giver mere fedt en højere fedtforbrænding?

Svaret er ja. Men! En højere fedtforbrænding har praktisk talt INTET med vægttab at gøre. “Whaaaaat??” Ja, I know. Det lyder da ellers som en klokkeklar logik: En højere FEDTforbrænding må da forbrænde dellerne på kroppen hurtigere?? Desværre 😔 Jeg er ked af at være den dumme kælling endnu engang. Og jeg forstår 180% det brændende ønske om at finde nogle nemmere måder, smutveje, effektiviseringsstrategier osv., når det kommer til

Læs mere >>
Tags:
Ingen kommentarer

Skriv en kommentar

KATRINE PÅ INSTAGRAM