Jeg forstår det ikke

“Jeg forstår det ikke” (hjælp til overspisning)

Mange, der arbejder sig ud af overspisning, starter der, hvor de ikke forstår, hvorfor de spiser og “slutter” der, hvor de forstår hvorfor OG kan ændre det.

Men imellem de to er der en periode, hvor man forstår hvorfor men IKKE kan ændre.
Det kan man vel kalde “bevidsthedens forbandelse” eller lignende.

Det er enormt frustrerende, og hvis man ikke er forberedt, kan den proces skabe endnu stærkere skam, dårlig samvittighed og selvbebrejdelse end, da man ikke forstod hvorfor (og man risikerer at give op).

Eksempler:
“Jeg registrerede min lyst til at spise og mærkede, at jeg ikke var sulten, men at jeg kedede mig.
ALLIGEVEL gik jeg ud i slikskabet.”
Eller:
“Jeg vidste godt, at jeg var vred og ked af det over min mors kommentar, men jeg spiste alligevel, hvor jeg i stedet burde have sagt fra og have ladet mig selv græde.”
Eller:
“Jeg kunne mærke, at det var trætheden, der gav mig lyst til snacke, men i stedet for at hvile mig endte jeg i kiosken.”

Men det er en fast del af processen, hvor fokus med fordel kunne være på det kæmpe skridt, at du opdagede og forstod både, HVAD der foregik og HVORFOR.

Så i stedet for alt det “burde” og “er jeg dum eller hvad?”, og “jeg forstår ikke, hvorfor jeg ikke bare …” Så accepter, at processen tager tid, og vær nysgerrig over for, hvad der kan gøre det nemmere enten vælge at spise (når der ikke er andre muligheder “indenfor rækkevidde”) eller at gøre noget andet (eller en blanding).

Det vigtige er, at det er DIG, der vælger aktivt.
Det er det bedste værn mod en ny omgang følelser, som kræver endnu mere mad at dulme.

Mere fakta og hjælp til overspisning

Dørmanden

Forestil dig, at dit hovede er en fest.Dørmanden står i indgangen og skal agere “filter”, han skal vælge hvem der må komme ind og hvem der skal afvises.Alle der er der for at skabe god stemning må godt lukkes ind og dem der er vil slås og ødelægge ting, må ikke.Ballademagerne er fx hvis en har fortalt dig, at du ikke må spise sukker.Eller at du bør gå 10.000 om

Læs mere >>
Hvad gør du bagefter
Hvad gør du bagefter? (hjælp til overspisning)

I arbejdet med overspisning handler det om at forstå behovet, man forsøger at stille med mad, for enten at vælge maden bevidst, vælge noget andet eller en blanding.Men noget, som mange ikke ved, ikke forstår eller glemmer, er, at man VIL “fejle” utallige gange i processen. Når man ender med at slukke ildebranden med mad uden selv at have valgt det, så kommer den farlige efterreaktion, nemlig skam (dårlig samvittighed).Det

Læs mere >>
KETO-OG-LOW-CARB-1
Keto og low carb – godt til vægttab?

Jeg er ked af at være den, der kommer med dårlige nyheder.Men nogen må jo! Kostprincipper og kure med lidt eller ingen kulhydrat er meget populære.De fleste oplever, at kiloene rasler af nærmest med det samme, og når man først har set det på vægten og mærket det på tøjet, så er der ikke nogen idioter, der skal komme og fortælle, at det ikke virker!Jeg forstår det godt. Men der

Læs mere >>
Jeg forstår det ikke
“Jeg forstår det ikke” (hjælp til overspisning)

Mange, der arbejder sig ud af overspisning, starter der, hvor de ikke forstår, hvorfor de spiser og “slutter” der, hvor de forstår hvorfor OG kan ændre det. Men imellem de to er der en periode, hvor man forstår hvorfor men IKKE kan ændre.Det kan man vel kalde “bevidsthedens forbandelse” eller lignende. Det er enormt frustrerende, og hvis man ikke er forberedt, kan den proces skabe endnu stærkere skam, dårlig samvittighed

Læs mere >>
Tilpasses dig
Det skal tilpasses dig! Ikke omvendt!

Uhørt forslag:Det er mad og motion, der skal tilpasses DIG, og ikke dig der skal tilpasse dig en bestemt måde at spise og motionere på (hvis altså det er noget, der gerne skal glide lettere, holde på sigt og ikke være en umulig kamp). Det bliver jeg sjældent populær af at sige, fordi alt for mange er overbevist om, at de er forkerte, som de er, og dermed er NØDT

Læs mere >>
Det-er-ikke-10.000-skridt-om-dagen-der-er-anbefalet-1
Det er ikke 10.000 skridt om dagen, der er anbefalet!

De fleste har hørt, at man skal gå 10.000 skridt om dagen.Eller ikke SKAL – men at det er optimalt (og dermed noget som alle bør stræbe efter – den tager vi senere).Men når man gennemgår forskningen, er det ingen steder at finde.Derimod så ligger tallet mellem 6.000-7.500 skridt om dagen (alt efter hvilke studier man ser på). “Aaarh, så er der jo enormt mange verden over, der siger noget

Læs mere >>
Tags:
Ingen kommentarer

Skriv en kommentar