Hvor mange måltider

Hvor mange måltider og hvornår? (hjælp til overspisning)

Hold da magle, hvor er der mange holdninger til, hvor mange gange man bør spise om dagen og hvornår.

Skal man spise 3 måltider om dagen?

Eller 5-6 måltider om dagen?

Eller faste?

Og er det bedst at spise morgenmad og ikke spise noget efter kl. 19.00?

Lad os lige få ryddet op i det:

🍏 Hvis du synes, at det er stressende, forstyrrende eller uudholdeligt at skulle vente længe mellem måltiderne, så er det bedre for dig at spise flere små måltider.

Fx. at spise noget mellem morgenmad og frokost og noget mellem frokost og aftensmad.

🍏 Hvis du synes, at det er stressende at skulle spise (og dermed planlægge, forberede og forholde dig til) mange måltider om dagen, er det bedst for dig med få, større måltider.

Fx. den klassiske med morgenmad, frokost og aftensmad.

🍏 Får du ro i krop og hoved af at faste, så gør det. Får du uro, koncentrationsbesvær og kvalme, så lad være!

🍏 Er du ikke sulten om morgenen, så får du kun ubehag og ekstra kalorier af at spise morgenmad (med mindre der er en anden grund, der opvejer disse, men det er ikke slankende eller sundt at spise morgenmad i sig selv).

Et eksempel for tre måltider om dagen kunne være at spise kl. 12.00, kl. 16.00 og kl. 20.00.

🍏 Har du ofte lyst til noget mere et par timer efter aftensmaden, så planlæg ud fra det.

Kalorier kan ikke klokken.

Nogle kan ikke sove, hvis de lige har spist. Andre kan ikke sove. hvis de ikke lige har spist.

Vi er f-o-r-s-k-e-l-l-i-g-e (chok!)

Det bedste er altså at tilpasse maden til DINE behov.

Der er ikke nogen sundheds- eller vægttabsgevinst ved at gøre det på en bestemt måde – kalorier er kalorier, uanset hvad tid og hvor mange måltider de indtages i.

Så det er heller ikke noget, du skal bruge unødige kræfter og kamp på for at kunne overholde, og det hele kan køre lidt mere smooth (og du slipper for en masse dårlig samvittighed, hver gang din sult eller andre behov får dig til at “fejle”).

Mere fakta og hjælp til overspisning

Forbud og restriktioner
Forbud og restriktioner (hjælp til overspisning)

Jeg har forsøgt at lave en model for, hvordan mange (ikke alle) reagerer på forbud og restriktioner. Men først vil jeg definere de to ord, for der er åbenbart meget forskellige opfattelser af de ord: Forbud: Det er noget, du ikke må få – altså en 0-mængde. Fx “jeg må ikke spise kulhydrat”, “ingen fløde i kaffen”. Restriktion: Der er noget, du kun må få i en begrænset mængde, kontekst

Læs mere >>
Bange-for-sult_
Bange for sult (hjælp til overspisning)

For nylig havde jeg en ny klient, som sagde, at hun godt vidste, at det lød mærkeligt, men at hun troede, at hun var bange for sult. Hun sagde også, at alle andre jo ikke er det, så jeg spurgte, hvordan hun vidste det. Det er nemlig noget, som jeg har hørt uendelig mange gange og arbejdet med i størstedelen af mine forløb. Der er to dele af sult: Den

Læs mere >>
Nye målere (madro-målere)

For at arbejde sig mod “madro” er noget af det vigtigste (men også sværeste) at lære nogle nye målere for, om tingene går den rigtige vej. De klassiske målere de fleste har, kommer fra vægttabs verdenen og kan fx. være: ✅ At spise grøntsager ✅ At dyrke motion ✅ At sige nej til kage ✅ At lave hjemmelavet mad Altså, at de ting altid er godt (og det omvendte dårligt).

Læs mere >>
Det-er-ikke-10.000-skridt-om-dagen-der-er-anbefalet-1
Det er ikke 10.000 skridt om dagen, der er anbefalet!

De fleste har hørt, at man skal gå 10.000 skridt om dagen.Eller ikke SKAL – men at det er optimalt (og dermed noget som alle bør stræbe efter – den tager vi senere).Men når man gennemgår forskningen, er det ingen steder at finde.Derimod så ligger tallet mellem 6.000-7.500 skridt om dagen (alt efter hvilke studier man ser på). “Aaarh, så er der jo enormt mange verden over, der siger noget

Læs mere >>
Boomerang
Boomerang-effekten (hjælp til overspisning)

Der findes mange årsager til overspisning. En af dem er restriktive perioder.  Du har sikkert hørt, at de fleste tager kiloene på igen efter en slankekur eller lignende (ofte plus ekstra), selvom det absolut ikke var planen. Men hvorfor er det sådan? Hvordan leder slankekure og andre restriktive perioder til overspisning og manglende motion, er det ikke bare at få sig noget rygrad? Det stritter af motivation! Nu er det

Læs mere >>
“Hvis jeg køber større tøj, glemmer jeg at tabe mig”

Det er ikke rart, at tøjet begynder at stramme fordi, at man har taget på. Det forstår jeg virkelig godt. Og det kan føles som om, at hvis du køber større tøj, så er det det samme som at acceptere vægtøgningen og når tøjet så passer så “glemmer” du, at du skal tabe dig. Men. Du spiser højst sandsynligt ikke mindre af, at gå i for småt tøj. Tværtimod, så

Læs mere >>
Tags:
Ingen kommentarer

Skriv en kommentar