Hvor mange måltider

Hvor mange måltider og hvornår? (hjælp til overspisning)

Hold da magle, hvor er der mange holdninger til, hvor mange gange man bør spise om dagen og hvornår.

Skal man spise 3 måltider om dagen?

Eller 5-6 måltider om dagen?

Eller faste?

Og er det bedst at spise morgenmad og ikke spise noget efter kl. 19.00?

Lad os lige få ryddet op i det:

🍏 Hvis du synes, at det er stressende, forstyrrende eller uudholdeligt at skulle vente længe mellem måltiderne, så er det bedre for dig at spise flere små måltider.

Fx. at spise noget mellem morgenmad og frokost og noget mellem frokost og aftensmad.

🍏 Hvis du synes, at det er stressende at skulle spise (og dermed planlægge, forberede og forholde dig til) mange måltider om dagen, er det bedst for dig med få, større måltider.

Fx. den klassiske med morgenmad, frokost og aftensmad.

🍏 Får du ro i krop og hoved af at faste, så gør det. Får du uro, koncentrationsbesvær og kvalme, så lad være!

🍏 Er du ikke sulten om morgenen, så får du kun ubehag og ekstra kalorier af at spise morgenmad (med mindre der er en anden grund, der opvejer disse, men det er ikke slankende eller sundt at spise morgenmad i sig selv).

Et eksempel for tre måltider om dagen kunne være at spise kl. 12.00, kl. 16.00 og kl. 20.00.

🍏 Har du ofte lyst til noget mere et par timer efter aftensmaden, så planlæg ud fra det.

Kalorier kan ikke klokken.

Nogle kan ikke sove, hvis de lige har spist. Andre kan ikke sove. hvis de ikke lige har spist.

Vi er f-o-r-s-k-e-l-l-i-g-e (chok!)

Det bedste er altså at tilpasse maden til DINE behov.

Der er ikke nogen sundheds- eller vægttabsgevinst ved at gøre det på en bestemt måde – kalorier er kalorier, uanset hvad tid og hvor mange måltider de indtages i.

Så det er heller ikke noget, du skal bruge unødige kræfter og kamp på for at kunne overholde, og det hele kan køre lidt mere smooth (og du slipper for en masse dårlig samvittighed, hver gang din sult eller andre behov får dig til at “fejle”).

Tags:
Ingen kommentarer

Skriv en kommentar