Hvad gør du bagefter

Hvad gør du bagefter? (hjælp til overspisning)

I arbejdet med overspisning handler det om at forstå behovet, man forsøger at stille med mad, for enten at vælge maden bevidst, vælge noget andet eller en blanding.
Men noget, som mange ikke ved, ikke forstår eller glemmer, er, at man VIL “fejle” utallige gange i processen.

Når man ender med at slukke ildebranden med mad uden selv at have valgt det, så kommer den farlige efterreaktion, nemlig skam (dårlig samvittighed).
Det er en NY ildebrand, som leder til et forfærdeligt mix af blandt andet dårlig samvittighed, opgiven og “ad se, hvor klam min krop er”-tanker.
Den ildebrand vil dermed kræve en ny omgang mad for at blive slukket, og sådan kan det fortsætte.

Derfor er det uhyre vigtigt at have en plan for præcis, hvad du vil gøre EFTER en overspisning for, at du får reaktionen stoppet.

Skal du snakke med nogen? Gå en tur? Distrahere dig selv? Sove? Høre musik? Lave håndarbejde? Havearbejde? Synge? Danse? Skrive ned? Slå i puden? Gøre rent? Lægge en hånd på maven? Gå i bad? Trække vejret dybt?

De(n) handling/handlinger du planlægger til bagefter, skal gøres så nemme og ubesværede som muligt, så du har større chance for rent faktisk at gøre det (det er nemlig svært at huske eller overtale sig selv, når selvbebrejdelses-symfonien er i gang, men øvelse gør mester).

Den er ekstra svær, fordi man har en opfattelse af, at man så overspiser MERE, fordi det synes som om, at det gør det mere okay at overspise.
Men tværtimod.
Det gør for det første, at du ikke er bange for, AT det sker, at du ikke panikker på samme måde, IMENS det sker, at du bedre kan nyde spisningen og måske pludselig mærker behovet forsvinde undervejs (eller prøver noget andet af undervejs).

Og ofte så gør man jo tingene, FORDI de er forbudt, så det med at tænke: “Jeg må ALT andet end at spise”, er ofte en fælde!

Eks:
“Du må IKKE spise slik!!”
“Nej. Du gør det ikke!!”
“NEJ, SIGER JEG”
*Spiser et par stykker*
“NOOOO, nu gjorde du det fandme. For helvede!! Nå, men så kan det også være lige meget ”.
*Spiser resten i afmagt*.

Så lav en plan for, hvad du vil gøre efter en overspisning for både at tage dig af situationen, der er før, under og efter.

Mere fakta og hjælp til overspisning

Sofareglen
Sofareglen (hjælp til overspisning)

Overspisning har mange årsager. En af dem er den stressende dårlige samvittighed, der hver aften siger, at du ikke må slappe af, før du har ordnet det hele.  Alt det du burde Måske kender du det, at din krop er som cement, når du først har sat dig i sofaen efter en lang dag på arbejdet. Du kan ikke rokke dig ud af stedet trods utallige tanker om, at du

Læs mere >>
Tilpasses dig
Det skal tilpasses dig! Ikke omvendt!

Uhørt forslag:Det er mad og motion, der skal tilpasses DIG, og ikke dig der skal tilpasse dig en bestemt måde at spise og motionere på (hvis altså det er noget, der gerne skal glide lettere, holde på sigt og ikke være en umulig kamp). Det bliver jeg sjældent populær af at sige, fordi alt for mange er overbevist om, at de er forkerte, som de er, og dermed er NØDT

Læs mere >>
UNDERSKUD-AF-OVERSKUD
Underskud af overskud (hjælp til overspisning)

Noget af det, jeg ikke altid har super god succes med, er at overbevise mine klienter om, at de skal have “råd”, før vi kan arbejde med overspisningen. Lad os lege at energi/overskud er penge.Hver morgen får du en mængde penge – hvor meget afgøres blandt andet af din søvn.De penge skal række til hele dagen, og der skal gerne være noget tilbage, når du går i seng til fx

Læs mere >>
cake-1746435_1920
Kan man hygge sig uden at spise? (hjælp til overspisning)

Mange af os har det sådan, at det bare ikke er rigtig hygge, før der er en skærm og noget lækkert spiseligt (eller drikkeligt).Den der “Aaah” -følelse af at NU er det weekend, nu har man fri, nu kan man ENDELIG give slip og elske livet for en stund. Det skaber dog ofte konflikt i hovedet, hvis man også har et ønske om at tabe sig (eller spise mindre/anderledes af

Læs mere >>
HVAD-BETYDER-_NORMALVÆGTIG__-1
Hvad betyder normalvægtig?

“Normalvægtig” betyder IKKE: – sund – rigtig … eller normal. Sund: Du kan ikke aflæse din sundhed på BMI-skalaen. WHAT????? HVA´????? HVAFFORENFISK???? Nope. Du kan være slank og usund, og du kan være tyk og sund (og vice versa), det afgøres af livsstil, genetik, økonomi, selvopfattelse osv. Rigtig: BMI siger ikke noget om rigtig og forkert. Du er rigtig, uanset hvor helvede du ligger på den lorteskala. Det er et

Læs mere >>
At stå på ét ben (hjælp til overspisning)
At stå på ét ben (hjælp til overspisning)

Når jeg arbejder med følelsesmæssig spisning, prøver jeg at forklare det sådan her: Forestil dig, at du står på ét ben. Det ben bærer hele din vægt og er det, der gør, at du kan stå op. Hvis det ben er mad, og du gerne vil tabe dig, så er der to scenarier: Enten lykkes det dig, og så knækker du sammen, eller også lykkes det dig ikke, og du

Læs mere >>
Tags:
Ingen kommentarer

Skriv en kommentar