Hvad gør du bagefter

Hvad gør du bagefter? (hjælp til overspisning)

I arbejdet med overspisning handler det om at forstå behovet, man forsøger at stille med mad, for enten at vælge maden bevidst, vælge noget andet eller en blanding.
Men noget, som mange ikke ved, ikke forstår eller glemmer, er, at man VIL “fejle” utallige gange i processen.

Når man ender med at slukke ildebranden med mad uden selv at have valgt det, så kommer den farlige efterreaktion, nemlig skam (dårlig samvittighed).
Det er en NY ildebrand, som leder til et forfærdeligt mix af blandt andet dårlig samvittighed, opgiven og “ad se, hvor klam min krop er”-tanker.
Den ildebrand vil dermed kræve en ny omgang mad for at blive slukket, og sådan kan det fortsætte.

Derfor er det uhyre vigtigt at have en plan for præcis, hvad du vil gøre EFTER en overspisning for, at du får reaktionen stoppet.

Skal du snakke med nogen? Gå en tur? Distrahere dig selv? Sove? Høre musik? Lave håndarbejde? Havearbejde? Synge? Danse? Skrive ned? Slå i puden? Gøre rent? Lægge en hånd på maven? Gå i bad? Trække vejret dybt?

De(n) handling/handlinger du planlægger til bagefter, skal gøres så nemme og ubesværede som muligt, så du har større chance for rent faktisk at gøre det (det er nemlig svært at huske eller overtale sig selv, når selvbebrejdelses-symfonien er i gang, men øvelse gør mester).

Den er ekstra svær, fordi man har en opfattelse af, at man så overspiser MERE, fordi det synes som om, at det gør det mere okay at overspise.
Men tværtimod.
Det gør for det første, at du ikke er bange for, AT det sker, at du ikke panikker på samme måde, IMENS det sker, at du bedre kan nyde spisningen og måske pludselig mærker behovet forsvinde undervejs (eller prøver noget andet af undervejs).

Og ofte så gør man jo tingene, FORDI de er forbudt, så det med at tænke: “Jeg må ALT andet end at spise”, er ofte en fælde!

Eks:
“Du må IKKE spise slik!!”
“Nej. Du gør det ikke!!”
“NEJ, SIGER JEG”
*Spiser et par stykker*
“NOOOO, nu gjorde du det fandme. For helvede!! Nå, men så kan det også være lige meget ”.
*Spiser resten i afmagt*.

Så lav en plan for, hvad du vil gøre efter en overspisning for både at tage dig af situationen, der er før, under og efter.

Mere fakta og hjælp til overspisning

cake-1746435_1920
Kan man hygge sig uden at spise? (hjælp til overspisning)

Mange af os har det sådan, at det bare ikke er rigtig hygge, før der er en skærm og noget lækkert spiseligt (eller drikkeligt).Den der “Aaah” -følelse af at NU er det weekend, nu har man fri, nu kan man ENDELIG give slip og elske livet for en stund. Det skaber dog ofte konflikt i hovedet, hvis man også har et ønske om at tabe sig (eller spise mindre/anderledes af

Læs mere >>
Branden
Branden (hjælp til overspisning)

Overspisning har mange årsager, og en af dem er ubehagelige følelser. Hvad er følelsesmæssig overspisning? Du har måske hørt ordet ’trøstespisning’, som dækker over, at man søger trøst i maden, når man er ked af det. Men følelsesmæssig overspisning er meget bredere end det. Det kan være at spise, når man er frustreret, irriteret eller vred, når man skammer sig (fx over sin krop), når man føler sig magtesløs, når

Læs mere >>
At stå på ét ben (hjælp til overspisning)
At stå på ét ben (hjælp til overspisning)

Når jeg arbejder med følelsesmæssig spisning, prøver jeg at forklare det sådan her: Forestil dig, at du står på ét ben. Det ben bærer hele din vægt og er det, der gør, at du kan stå op. Hvis det ben er mad, og du gerne vil tabe dig, så er der to scenarier: Enten lykkes det dig, og så knækker du sammen, eller også lykkes det dig ikke, og du

Læs mere >>
Det-er-ikke-10.000-skridt-om-dagen-der-er-anbefalet-1
Det er ikke 10.000 skridt om dagen, der er anbefalet!

De fleste har hørt, at man skal gå 10.000 skridt om dagen.Eller ikke SKAL – men at det er optimalt (og dermed noget som alle bør stræbe efter – den tager vi senere).Men når man gennemgår forskningen, er det ingen steder at finde.Derimod så ligger tallet mellem 6.000-7.500 skridt om dagen (alt efter hvilke studier man ser på). “Aaarh, så er der jo enormt mange verden over, der siger noget

Læs mere >>
HVAD-BETYDER-_NORMALVÆGTIG__-1
Hvad betyder normalvægtig?

“Normalvægtig” betyder IKKE: – sund – rigtig … eller normal. Sund: Du kan ikke aflæse din sundhed på BMI-skalaen. WHAT????? HVA´????? HVAFFORENFISK???? Nope. Du kan være slank og usund, og du kan være tyk og sund (og vice versa), det afgøres af livsstil, genetik, økonomi, selvopfattelse osv. Rigtig: BMI siger ikke noget om rigtig og forkert. Du er rigtig, uanset hvor helvede du ligger på den lorteskala. Det er et

Læs mere >>
Bange-for-sult_
Bange for sult (hjælp til overspisning)

For nylig havde jeg en ny klient, som sagde, at hun godt vidste, at det lød mærkeligt, men at hun troede, at hun var bange for sult. Hun sagde også, at alle andre jo ikke er det, så jeg spurgte, hvordan hun vidste det. Det er nemlig noget, som jeg har hørt uendelig mange gange og arbejdet med i størstedelen af mine forløb. Der er to dele af sult: Den

Læs mere >>
Tags:
Ingen kommentarer

Skriv en kommentar

KATRINE PÅ INSTAGRAM