Hvad gør du bagefter

Hvad gør du bagefter? (hjælp til overspisning)

I arbejdet med overspisning handler det om at forstå behovet, man forsøger at stille med mad, for enten at vælge maden bevidst, vælge noget andet eller en blanding.
Men noget, som mange ikke ved, ikke forstår eller glemmer, er, at man VIL “fejle” utallige gange i processen.

Når man ender med at slukke ildebranden med mad uden selv at have valgt det, så kommer den farlige efterreaktion, nemlig skam (dårlig samvittighed).
Det er en NY ildebrand, som leder til et forfærdeligt mix af blandt andet dårlig samvittighed, opgiven og “ad se, hvor klam min krop er”-tanker.
Den ildebrand vil dermed kræve en ny omgang mad for at blive slukket, og sådan kan det fortsætte.

Derfor er det uhyre vigtigt at have en plan for præcis, hvad du vil gøre EFTER en overspisning for, at du får reaktionen stoppet.

Skal du snakke med nogen? Gå en tur? Distrahere dig selv? Sove? Høre musik? Lave håndarbejde? Havearbejde? Synge? Danse? Skrive ned? Slå i puden? Gøre rent? Lægge en hånd på maven? Gå i bad? Trække vejret dybt?

De(n) handling/handlinger du planlægger til bagefter, skal gøres så nemme og ubesværede som muligt, så du har større chance for rent faktisk at gøre det (det er nemlig svært at huske eller overtale sig selv, når selvbebrejdelses-symfonien er i gang, men øvelse gør mester).

Den er ekstra svær, fordi man har en opfattelse af, at man så overspiser MERE, fordi det synes som om, at det gør det mere okay at overspise.
Men tværtimod.
Det gør for det første, at du ikke er bange for, AT det sker, at du ikke panikker på samme måde, IMENS det sker, at du bedre kan nyde spisningen og måske pludselig mærker behovet forsvinde undervejs (eller prøver noget andet af undervejs).

Og ofte så gør man jo tingene, FORDI de er forbudt, så det med at tænke: “Jeg må ALT andet end at spise”, er ofte en fælde!

Eks:
“Du må IKKE spise slik!!”
“Nej. Du gør det ikke!!”
“NEJ, SIGER JEG”
*Spiser et par stykker*
“NOOOO, nu gjorde du det fandme. For helvede!! Nå, men så kan det også være lige meget ”.
*Spiser resten i afmagt*.

Så lav en plan for, hvad du vil gøre efter en overspisning for både at tage dig af situationen, der er før, under og efter.

Mere fakta og hjælp til overspisning

Frøen i gryden (besværlig aftensmad)

Du kender måske historien om frøen i gryden. At hvis en frø hopper ned i en gryde med kogende vand, så hopper den op med det samme, men hvis det er koldt vand og man varmer vandet op stille og roligt, lægger den ikke mærke til det før det er for sent 🐸☠️ Det er noget af det det sker hos mange af mine klienter ift. madregler – at man

Læs mere >>
Underskud af overskud

Hvis jeg nu remser nogle ting op, vil du så se om du kan genkende noget? – Du føler, at du er evigt bagud ift. the never-ending to-do liste – Du føler uoverskuelighed når der er meget du skal nå og ender med at glo på tlf eller se serier (og får endnu mere travlt) – Du har kronisk dårlig samvittighed over alt det du BURDE – Du ser andre

Læs mere >>
Branden
Branden (hjælp til overspisning)

Overspisning har mange årsager, og en af dem er ubehagelige følelser. Hvad er følelsesmæssig overspisning? Du har måske hørt ordet ’trøstespisning’, som dækker over, at man søger trøst i maden, når man er ked af det. Men følelsesmæssig overspisning er meget bredere end det. Det kan være at spise, når man er frustreret, irriteret eller vred, når man skammer sig (fx over sin krop), når man føler sig magtesløs, når

Læs mere >>
Hvordan-stopper-jeg-med-at-spise-når-jeg-først-er-gået-i-gang__
“Hvordan stopper jeg med at spise, når jeg først er gået i gang?” (hjælp til overspisning)

“Det er som om, at der er noget andet, der tager over, når jeg går i gang med at spise”. “Det er ligegyldigt, hvor meget jeg prøver at stoppe mig selv, fortælle mig selv at det skal jeg ikke eller virkelig gerne VIL stoppe”. “Bare lige ét stykke mere, én bid mere, en lille portion mere”. “Jeg ved udmærket godt, hvordan jeg får det bagefter”. “Jeg kan endda ofte mærke,

Læs mere >>
Hvor mange måltider
Hvor mange måltider og hvornår? (hjælp til overspisning)

Hold da magle, hvor er der mange holdninger til, hvor mange gange man bør spise om dagen og hvornår. Skal man spise 3 måltider om dagen? Eller 5-6 måltider om dagen? Eller faste? Og er det bedst at spise morgenmad og ikke spise noget efter kl. 19.00? Lad os lige få ryddet op i det: 🍏 Hvis du synes, at det er stressende, forstyrrende eller uudholdeligt at skulle vente længe

Læs mere >>
Bange-for-sult_
Bange for sult (hjælp til overspisning)

For nylig havde jeg en ny klient, som sagde, at hun godt vidste, at det lød mærkeligt, men at hun troede, at hun var bange for sult. Hun sagde også, at alle andre jo ikke er det, så jeg spurgte, hvordan hun vidste det. Det er nemlig noget, som jeg har hørt uendelig mange gange og arbejdet med i størstedelen af mine forløb. Der er to dele af sult: Den

Læs mere >>
Tags:
Ingen kommentarer

Skriv en kommentar