Hvad er overspisning

Hvad er overspisning?

Jeg definerer overspisning som: ”Spisning du efterfølgende har dårlig samvittighed over”.
Den dårlige samvittighed kan både komme undervejs, lige efter eller længere tid efter, men der skal altså være et negativt følelsesmæssigt aspekt af det, for at det er overspisning, og ikke bare at du har spist meget.

Du kan fx spise en hel brunchbuffet eller tre portioner aftensmad, som ikke er overspisning, hvis du har det psykisk godt med det.

Den officielle definition

Den officielle definition (ud fra det diagnosesystem vi bruger i Danmark, som hedder ICD-10) hedder, at det både skal være ’’en mængde mad der helt klart er større, end hvad de fleste ville spise i en tilsvarende tidsperiode og under tilsvarende omstændigheder’’, og at der skal være ’’ en følelse af kontroltab over spisningen under episoden (fx en følelse af ikke at kunne stoppe med at spise eller kontrollere hvad og hvor meget man spiser).

Så burde vi jo definere overspisning ud fra de kriterier, men jeg har oplevet utallige klienter have spist en lille mængde af noget, som de anså som værende en forkert fødevare, eller spist en for stor mængde af noget, som de anså som værende en rigtig fødevare, og have præcis samme reaktion.
Reaktionen er typisk ubehagelige tanker og følelser (dårlig samvittighed, nederlag, utilstrækkelighed, skam, selvbebrejdelse), og konsekvenserne er typisk endnu mere spisning enten direkte efter eller indirekte i form af, at der først er et forsøg på en restriktiv periode eller kur først.

Derfor arbejder vi ikke med, at det er mængden, der definerer, om det er en overspisning eller ej.

I forhold til at føle at man mister kontrollen, så giver det for mig mening, hvis det skal forstås som, at efterreaktionen er medregnet som en del af processen, da det som regel først er efter spisningen, at man ’’vågner op’’ og føler, at man ikke havde kontrol over, hvad der skete.

Det kan føles som at være ’’to personer’’ – den ene, den der nyder spisningen, og den anden, den der skælder ud bagefter. To personer som ikke forstår hinanden, og som er dybt uenige, når det kommer til, hvad der er bedst at gøre.

Tvangsoverspisning (BED)

Overspisning findes i mange forskellige grader og er det slemt nok, er det en spiseforstyrrelse, der på engelsk hedder ’’Binge eating disorder’’ (BED) og på dansk ’’Tvangsoverspisning’’ (bliver anerkendt i 2022).

Kriterierne for BED er:

A. Gentagne episoder med overspisning.

B. Overspisningsepisoderne er forbundet med tre (eller flere) af følgende:

1. At spise meget hurtigere end normalt.

2. At spise indtil man føler ubehagelig mæthed.

3. At spise store mængder mad uden at følge fysisk sult.

4. At spise alene fordi man skammer sig over, hvor meget man spiser.

5. At føle væmmelse ved sig selv, depressiv sindsstemning eller meget skyld efterfølgende.

C: Overspisningerne er forbundet med betydeligt ubehag.

D: Overspisningerne forekommer gennemsnitligt en gang ugentligt i en periode på tre måneder.

E: Overspisningerne er ikke forbundet med gentagende uhensigtsmæssig kompensatorisk adfærd som ved Bulimia Nervosa og forekommer ikke kun som en del af Anorexia Nervosa og Bulimia Nervosa.

Hvilken hjælp er der?

Der er på nuværende tidspunkt ikke meget hjælp at hente med tilskud fra det offentlige, men har du økonomisk mulighed, så tilbyder jeg kognitiv kostvejledning.

De fleste af mine klienter er ikke ’’syge nok’’ til, at de har en decideret spiseforstyrrelse, men de har en grad af overspisning, som modarbejder eller umuliggør et vægttab og/eller som tærer på dem psykisk.

Har du BED (eller bulimi), så skal der først tages en snak om, om forløbet vil være hjælpsomt for dig, eller om du skal sendes videre (jeg tager ikke imod nogen med anoreksi).

Mere fakta og hjælp til overspisning

At stå på ét ben (hjælp til overspisning)
At stå på ét ben (hjælp til overspisning)

Når jeg arbejder med følelsesmæssig spisning, prøver jeg at forklare det sådan her:Forestil dig, at du står på ét ben. Det ben bærer hele din vægt og er det, der gør, at du kan stå op. Hvis det ben er mad, og du gerne vil tabe dig, så er der to scenarier:Enten lykkes det dig, og så knækker du sammen, eller også lykkes det dig ikke, og du skammer dig.

Læs mere >>
UNDERSKUD-AF-OVERSKUD
Underskud af overskud (hjælp til overspisning)

Noget af det, jeg ikke altid har super god succes med, er at overbevise mine klienter om, at de skal have “råd”, før vi kan arbejde med overspisningen. Lad os lege at energi/overskud er penge.Hver morgen får du en mængde penge – hvor meget afgøres blandt andet af din søvn.De penge skal række til hele dagen, og der skal gerne være noget tilbage, når du går i seng til fx

Læs mere >>
Den onde trekant
Den onde trekant (hjælp til overspisning)

Hvordan fixer kostvejlederen lige den? For fire år siden satte jeg mig for at hjælpe andre med spisning, som de ikke selv havde kontrol over. Jeg vidste efter min egen tvangsoverspisning, at svarene ikke lå i lowcarb, kostplaner, forbud, kalorietælling eller styrketræning. Det var meget mere kompliceret, og jeg ville udvikle værktøjer sammen med mine klienter, som de alle kunne bruge SELV. Altså hjælp til selvhjælp og IKKE compliance, som

Læs mere >>
Modstandsreglen

  Her er den bedste regel til mandage og generelt situationer hvor du føler dig overvældet af, at skulle en masse:Modstandsreglen.Den hedder “Hvis du mærker modstand, må du ikke gøre det”.Altså, som i FREEZE, STOP, IKKE GØR NOGET – før du har forstået og fjernet modstanden. Der kan være flere slags: Er det fordi, at der er noget fysisk ubehageligt ved handlingen, såsom at skulle bøje dig til gulvet med

Læs mere >>
SÅ-KAN-DET-OGSÅ-BARE-VÆRE-LIGE-MEGET
“Så kan det også bare være lige meget” (hjælp til overspisning)

“Hvis ikke jeg kan gøre det perfekt, så kan det også bare være lige meget” 🤯 Er det noget, du genkender? Og kan du måske se, at alt-eller-intet-tankegangen skaber store problemer for dig? Det mest klassiske eksempel er nok at sætte sig for ikke at spise noget sukker. Så kommer du til det alligevel, og når du har spist lidt, kan du lige så godt spise resten – efterfuldt af

Læs mere >>
Kalorietælling

Jeg har en oplevelse af, at rigtig mange ser det at lære at tælle kalorier, som en god ting helt uden “bivirkninger” og dermed noget der læres og anbefales vidt og bredt, uden forbehold. Jeg så fx en sige noget med, at det var ligesom at have en bestemt mængde penge hver dag, som man selv kunne vælge hvad man ville bruge på, som logisk giver mening. Og jo, det

Læs mere >>
Tags:
Ingen kommentarer

Skriv en kommentar