Hvad er overspisning

Hvad er overspisning?

Jeg definerer overspisning som: ”Spisning du efterfølgende har dårlig samvittighed over”.
Den dårlige samvittighed kan både komme undervejs, lige efter eller længere tid efter, men der skal altså være et negativt følelsesmæssigt aspekt af det, for at det er overspisning, og ikke bare at du har spist meget.

Du kan fx spise en hel brunchbuffet eller tre portioner aftensmad, som ikke er overspisning, hvis du har det psykisk godt med det.

Den officielle definition

Den officielle definition (ud fra det diagnosesystem vi bruger i Danmark, som hedder ICD-10) hedder, at det både skal være ’’en mængde mad der helt klart er større, end hvad de fleste ville spise i en tilsvarende tidsperiode og under tilsvarende omstændigheder’’, og at der skal være ’’ en følelse af kontroltab over spisningen under episoden (fx en følelse af ikke at kunne stoppe med at spise eller kontrollere hvad og hvor meget man spiser).

Så burde vi jo definere overspisning ud fra de kriterier, men jeg har oplevet utallige klienter have spist en lille mængde af noget, som de anså som værende en forkert fødevare, eller spist en for stor mængde af noget, som de anså som værende en rigtig fødevare, og have præcis samme reaktion.
Reaktionen er typisk ubehagelige tanker og følelser (dårlig samvittighed, nederlag, utilstrækkelighed, skam, selvbebrejdelse), og konsekvenserne er typisk endnu mere spisning enten direkte efter eller indirekte i form af, at der først er et forsøg på en restriktiv periode eller kur først.

Derfor arbejder vi ikke med, at det er mængden, der definerer, om det er en overspisning eller ej.

I forhold til at føle at man mister kontrollen, så giver det for mig mening, hvis det skal forstås som, at efterreaktionen er medregnet som en del af processen, da det som regel først er efter spisningen, at man ’’vågner op’’ og føler, at man ikke havde kontrol over, hvad der skete.

Det kan føles som at være ’’to personer’’ – den ene, den der nyder spisningen, og den anden, den der skælder ud bagefter. To personer som ikke forstår hinanden, og som er dybt uenige, når det kommer til, hvad der er bedst at gøre.

Tvangsoverspisning (BED)

Overspisning findes i mange forskellige grader og er det slemt nok, er det en spiseforstyrrelse, der på engelsk hedder ’’Binge eating disorder’’ (BED) og på dansk ’’Tvangsoverspisning’’ (bliver anerkendt i 2022).

Kriterierne for BED er:

A. Gentagne episoder med overspisning.

B. Overspisningsepisoderne er forbundet med tre (eller flere) af følgende:

1. At spise meget hurtigere end normalt.

2. At spise indtil man føler ubehagelig mæthed.

3. At spise store mængder mad uden at følge fysisk sult.

4. At spise alene fordi man skammer sig over, hvor meget man spiser.

5. At føle væmmelse ved sig selv, depressiv sindsstemning eller meget skyld efterfølgende.

C: Overspisningerne er forbundet med betydeligt ubehag.

D: Overspisningerne forekommer gennemsnitligt en gang ugentligt i en periode på tre måneder.

E: Overspisningerne er ikke forbundet med gentagende uhensigtsmæssig kompensatorisk adfærd som ved Bulimia Nervosa og forekommer ikke kun som en del af Anorexia Nervosa og Bulimia Nervosa.

Hvilken hjælp er der?

Der er på nuværende tidspunkt ikke meget hjælp at hente med tilskud fra det offentlige, men har du økonomisk mulighed, så tilbyder jeg kognitiv kostvejledning.

De fleste af mine klienter er ikke ’’syge nok’’ til, at de har en decideret spiseforstyrrelse, men de har en grad af overspisning, som modarbejder eller umuliggør et vægttab og/eller som tærer på dem psykisk.

Har du BED (eller bulimi), så skal der først tages en snak om, om forløbet vil være hjælpsomt for dig, eller om du skal sendes videre (jeg tager ikke imod nogen med anoreksi).

Mere fakta og hjælp til overspisning

Din kæreste
Er din kæreste en hindring eller en hjælp? (hjælp til overspisning)

En af de ting, jeg skal have afklaret i mine forløb, er, om din kæreste eller mand er en hjælp eller en hindring!?Hvis han er en hjælp, så er det fx:👉🏻 Han er ligeglad med, hvad du vejer.👉🏻 Han forstår, hvor kompliceret overspisning er, er nysgerrig, viser interesse i processen og spørger, hvordan han bedst støtter.👉🏻 Han giver dig omsorg, når du skammer dig over at have overspist, væmmes ved

Læs mere >>
Sukker-nedbryder-IKKE-kollagen-1-1
Sukker nedbryder ikke kollagen!

Der er mange, der påstår, at sukker nedbryder kollagen, ofte i forbindelse med salg af kollagenpulver/kosttilskud, men passer simpelthen ikke! Misforståelsen kommer højst sandsynligt af, at det tyder på, at kollagen hurtigere bliver stivere end den naturlige proces, der følger med alderen, hvis man har for højt blodsukker konstant og det har man kun, hvis man har dårligt reguleret diabetes .(Og måske er der et par bedre grunde til at

Læs mere >>
Branden
Branden (hjælp til overspisning)

Overspisning har mange årsager, og en af dem er ubehagelige følelser. Hvad er følelsesmæssig overspisning? Du har måske hørt ordet ’trøstespisning’, som dækker over, at man søger trøst i maden, når man er ked af det. Men følelsesmæssig overspisning er meget bredere end det. Det kan være at spise, når man er frustreret, irriteret eller vred, når man skammer sig (fx over sin krop), når man føler sig magtesløs, når

Læs mere >>
Kalorietælling

Jeg har en oplevelse af, at rigtig mange ser det at lære at tælle kalorier, som en god ting helt uden “bivirkninger” og dermed noget der læres og anbefales vidt og bredt, uden forbehold. Jeg så fx en sige noget med, at det var ligesom at have en bestemt mængde penge hver dag, som man selv kunne vælge hvad man ville bruge på, som logisk giver mening. Og jo, det

Læs mere >>
SÅ-KAN-DET-OGSÅ-BARE-VÆRE-LIGE-MEGET
“Så kan det også bare være lige meget” (hjælp til overspisning)

“Hvis ikke jeg kan gøre det perfekt, så kan det også bare være lige meget” 🤯 Er det noget, du genkender? Og kan du måske se, at alt-eller-intet-tankegangen skaber store problemer for dig? Det mest klassiske eksempel er nok at sætte sig for ikke at spise noget sukker. Så kommer du til det alligevel, og når du har spist lidt, kan du lige så godt spise resten – efterfuldt af

Læs mere >>
Overmæt (hjælp til overspisning)

De fleste af os har lært, at det er godt at tabe sig og skidt at tage på.Det er ikke jo noget man selv kan styre, så derfor laver vi “målere” der skal fortælle om vi er på rette vej eller ej.Målere kan være at dele fødevarer op i rigtig og forkert, tælle kalorier, lave regler for antal af måltider eller portioner/regler for tidspunkter mm – og så er det

Læs mere >>
Tags:
Ingen kommentarer

Skriv en kommentar