Handlinger og ikke-handlinger

En af de sessioner jeg har haft i dag, handlede om at stå i konflikten af både gerne at ville tabe sig og have et brændende ønske om “madro” (at mad ikke fylder i hovedet), som ofte er to modstridende ting.

Måske nogle andre også vil kunne bruge hvad vi fandt frem til:

Vi prøvede at finde ud af hvilke ting der giver en følelse af, at man er i gang med et vægttab og delte dem op i:

Handlinger og “ikke-handlinger”.

Handlinger er ting man kan gøre, såsom at dyrke motion, drikke Pepsi max eller spise frugt/grønt.

Ikke-handlinger er ting man gerne vil begrænse eller lade være med, fx at stoppe med at spise efter første portion aftensmad, at undgå søde sager eller at lade være at gå for sent i seng.

Så smed vi ikke-handlingerne af ht, lagde fuld fokus på •handlingerne• og delte dem op i:

Høj-risiko og lav-risiko.

Hvad der er forbundet med høj eller lav risiko er individuelt og handler om hvad der kan “backfire”, fx starte overspisninger, ødelægge motivationen eller trigge en tidligere spiseforstyrrelse.

Høj-risiko kan fx være at SKULLE gå 10.000 skridt, at træne mindst tre gange om ugen eller at spise 600 g grøntsager om dagen.

Lav-risiko kan fx være gåture med veninder, træne max 2 gange om ugen og at spise to stykker frugt på hverdage.

Når vi så nu har fået en hel liste af lav-risiko-handlinger er næste skridt at begynde at praktisere dem.

Det er ift. at “bane vejen”, så fx at købe træningstøj der passer, lave en aftale med veninden eller at købe frugten.

Formålet er at give tryghed så arbejdet med madro ligger i “gul zone” og at hvis der er et vægttab som bonus, at det er opnået uden kure, afsavn og “boomerang-effekt”.

Det gør stadig ikke kognitiv kostvejledning til et vægttabsforløb, men jeg vil også bare gerne vise at det heller ikke at det er forbudt at snakke om, ønske sig eller arbejde med sideløbende.

Men ro i hovedet skal være vigtigST hvis du vil i forløb hos mig ☺️

Tags:
Ingen kommentarer

Skriv en kommentar