Stabilt blodsukker

Handler det om stabilt blodsukker?

“Hvis du har cravings om eftermiddagen, så er det, fordi dit blodsukker er lavt”.

“Din lyst til søde sager handler om, at du ikke har et stabilt blodsukker.”

“Hvis du spiser sukker, så stiger dit blodsukker meget og falder lynhurtigt til ned under normalniveauet. Så vil kroppen have det op igen hurtigst muligt ved at spise sukker.”

“Det er bedst at spise mange små måltider, så blodsukkeret er stabilt.”

Du har nok hørt en eller flere af de ovenstående ting.

Stabilt blodsukker er et emne, der har været meget fokus på de seneste år og er blevet “den hellige gral” inden for vægttab og sundhed.

Men hænger det virkelig sådan sammen?

Skal raske mennesker passe på sit blodsukker?

Er det løsningen på problemerne?

Er det forklaringen på overspisning?

Måske du allerede kan fornemme svaret, og ja, den myte bliver vi helt sikkert upopulære for at rydde op i, fordi så mange mennesker har gjort det til en karriere/mærkesag og/eller sagt det videre til andre.

Men uanset hvor provokeret og vred du bliver, så er misinformation aldrig vejen frem, så here we go:

🍩 Raske mennesker kan generelt IKKE mærke sit blodsukker. Der er andre forklaringer på det, du mærker.

🍩 Du har et stabilt blodsukker, selv hvis du ikke har spist i flere dage.

🍩 Kroppen tager sukker væk fra blodet, når det bliver for højt, og giver sukker tilbage til blodet, når det bliver for lavt – det tilpasses ift., hvad du spiser.

🍩 Raske menneskers blodsukkerudsving er ikke usunde og er ikke årsag til diabetes.

🍩 At tro på blodsukker som forklaring kan give en del negative konsekvenser.

Det var bare lige det 🙂

Mere fakta og hjælp til overspisning

At stå på ét ben (hjælp til overspisning)
At stå på ét ben (hjælp til overspisning)

Når jeg arbejder med følelsesmæssig spisning, prøver jeg at forklare det sådan her:Forestil dig, at du står på ét ben. Det ben bærer hele din vægt og er det, der gør, at du kan stå op. Hvis det ben er mad, og du gerne vil tabe dig, så er der to scenarier:Enten lykkes det dig, og så knækker du sammen, eller også lykkes det dig ikke, og du skammer dig.

Læs mere >>
UNDERSKUD-AF-OVERSKUD
Underskud af overskud (hjælp til overspisning)

Noget af det, jeg ikke altid har super god succes med, er at overbevise mine klienter om, at de skal have “råd”, før vi kan arbejde med overspisningen. Lad os lege at energi/overskud er penge.Hver morgen får du en mængde penge – hvor meget afgøres blandt andet af din søvn.De penge skal række til hele dagen, og der skal gerne være noget tilbage, når du går i seng til fx

Læs mere >>
Forbud og restriktioner
Forbud og restriktioner (hjælp til overspisning)

Jeg har forsøgt at lave en model for, hvordan mange (ikke alle) reagerer på forbud og restriktioner. Men først vil jeg definere de to ord, for der er åbenbart meget forskellige opfattelser af de ord: Forbud: Det er noget, du ikke må få – altså en 0-mængde. Fx “jeg må ikke spise kulhydrat”, “ingen fløde i kaffen”. Restriktion: Der er noget, du kun må få i en begrænset mængde, kontekst

Læs mere >>
Kompensation – en farlig fristelse

Når man mister kontrollen med mad og spiser for meget eller forkert ift. hvad man havde planlagt, så er defaulten at kompensere. Det er ofte noget med nogle løfter om at man skal spise mindre eller sundere og/eller træne mere de kommende dage. Dét er mildest talt uheldigt 😣 Hvorfor? Fordi meget overspisning kommer PÅ GRUND AF forbud (i morgen skal jeg ikke spise noget efter aftensmaden), restriktioner (de næste

Læs mere >>
Handlinger og ikke-handlinger

En af de sessioner jeg har haft i dag, handlede om at stå i konflikten af både gerne at ville tabe sig og have et brændende ønske om “madro” (at mad ikke fylder i hovedet), som ofte er to modstridende ting. Måske nogle andre også vil kunne bruge hvad vi fandt frem til: Vi prøvede at finde ud af hvilke ting der giver en følelse af, at man er i

Læs mere >>
KETO-OG-LOW-CARB-1
Keto og low carb – godt til vægttab?

Jeg er ked af at være den, der kommer med dårlige nyheder.Men nogen må jo! Kostprincipper og kure med lidt eller ingen kulhydrat er meget populære.De fleste oplever, at kiloene rasler af nærmest med det samme, og når man først har set det på vægten og mærket det på tøjet, så er der ikke nogen idioter, der skal komme og fortælle, at det ikke virker!Jeg forstår det godt. Men der

Læs mere >>
Tags:
Ingen kommentarer

Skriv en kommentar