Giver-mere-fedt-en-højere-fedtforbrænding

Giver mere fedt en højere fedtforbrænding?

Svaret er ja. Men! En højere fedtforbrænding har praktisk talt INTET med vægttab at gøre.

“Whaaaaat??”

Ja, I know.

Det lyder da ellers som en klokkeklar logik:

En højere FEDTforbrænding må da forbrænde dellerne på kroppen hurtigere??

Desværre 😔

Jeg er ked af at være den dumme kælling endnu engang.

Og jeg forstår 180% det brændende ønske om at finde nogle nemmere måder, smutveje, effektiviseringsstrategier osv., når det kommer til vægttab, for ellers virker det fuldstændig umuligt.

Og hold nu kæft hvor står der mange mennesker klar med forklaringer, der både lyder logiske og kloge.

Så bliver det VIRKELIG svært ikke at gå den vej.

Men det er et problem, at der bliver sagt forkerte ting.

Fx har det med fedtforbrænding gjort, at mange tror på, at man kan tabe sig selv om man er i kalorieOVERskud (igen: Jeg forstår VIRKELIG godt, hvorfor det så er fristende at gå den vej!).

Jeg har hørt om mennesker, der desperat skriver i lchf-grupperne: “Jeg spiser enormt meget fedt og alligevel tager jeg på!!

“Hvad gør jeg forkert?? 🤯”

Og hvad mon svaret er?

– “Spis endnu mere fedt”.

😫

At tabe sig i kalorieoverskud er fysisk umuligt.

Jeg har fundet ud af, at det er en hvepserede, jeg her stikker hånden i, men det gør det bare endnu mere vigtigt at få styr på.


Det ér virkelig et problem, for det gør at mange fejler i deres forsøg på at tabe sig OG alt det lort der følger med af dårlig samvittighed og utilstrækkelighed er IKKE til at spøge med!

Mere fakta og hjælp til overspisning

Nye målere (madro-målere)

For at arbejde sig mod “madro” er noget af det vigtigste (men også sværeste) at lære nogle nye målere for, om tingene går den rigtige vej. De klassiske målere de fleste har, kommer fra vægttabs verdenen og kan fx. være: ✅ At spise grøntsager ✅ At dyrke motion ✅ At sige nej til kage ✅ At lave hjemmelavet mad Altså, at de ting altid er godt (og det omvendte dårligt).

Læs mere >>
Hvad er overspisning
Hvad er overspisning?

Jeg definerer overspisning som: ”Spisning du efterfølgende har dårlig samvittighed over”.Den dårlige samvittighed kan både komme undervejs, lige efter eller længere tid efter, men der skal altså være et negativt følelsesmæssigt aspekt af det, for at det er overspisning, og ikke bare at du har spist meget. Du kan fx spise en hel brunchbuffet eller tre portioner aftensmad, som ikke er overspisning, hvis du har det psykisk godt med det.

Læs mere >>
Zoom-ud
Zoom ud (hjælp til overspisning)

Der er virkelig mange, der “zoomer ind” på maden, når der er et ønske om vægttab 🔎Fx på hvor mange kalorier der er i, eller hvad maden består af ift. kulhydrat/stivelse/sukker/protein/grøntsager/fedt osv. Forståeligt nok, da det er jo er det, vi bliver tudet ørene fulde med af diverse “kosteksperter” og “slankeguruer”.Men det er ofte en fælde! ⛔️ Lad os sige, at du spiser kød og grøntsager.Det giver meget mæthed for

Læs mere >>
Jeg forstår det ikke
“Jeg forstår det ikke” (hjælp til overspisning)

Mange, der arbejder sig ud af overspisning, starter der, hvor de ikke forstår, hvorfor de spiser og “slutter” der, hvor de forstår hvorfor OG kan ændre det. Men imellem de to er der en periode, hvor man forstår hvorfor men IKKE kan ændre.Det kan man vel kalde “bevidsthedens forbandelse” eller lignende. Det er enormt frustrerende, og hvis man ikke er forberedt, kan den proces skabe endnu stærkere skam, dårlig samvittighed

Læs mere >>
Handlinger og ikke-handlinger

En af de sessioner jeg har haft i dag, handlede om at stå i konflikten af både gerne at ville tabe sig og have et brændende ønske om “madro” (at mad ikke fylder i hovedet), som ofte er to modstridende ting. Måske nogle andre også vil kunne bruge hvad vi fandt frem til: Vi prøvede at finde ud af hvilke ting der giver en følelse af, at man er i

Læs mere >>
vegetables-2924239_1920-1920x1200
Mere grønt?

Hvis du gerne vil spise frugt og grønt hver dag, så skal det kræve så lidt af dig som muligt. Ellers er det udelukkende et spørgsmål om tid, før du glemmer det, ikke orker eller bare ikke får det gjort. Det er sjældent et bevidst fravalg men en kilde til dårlig samvittighed og selvbebrejdelse (som IKKE er sundt!). Så i stedet for at planlægge ud fra dage hvor du har

Læs mere >>
Tags:
Ingen kommentarer

Skriv en kommentar