Forbud og restriktioner

Forbud og restriktioner (hjælp til overspisning)

Jeg har forsøgt at lave en model for, hvordan mange (ikke alle) reagerer på forbud og restriktioner.

Men først vil jeg definere de to ord, for der er åbenbart meget forskellige opfattelser af de ord:

Forbud: Det er noget, du ikke må få – altså en 0-mængde.

Fx “jeg må ikke spise kulhydrat”, “ingen fløde i kaffen”.

Restriktion: Der er noget, du kun må få i en begrænset mængde, kontekst eller tidsperiode.

Fx:

– “Jeg må max få én portion aftensmad/ét stykke frugt om dagen” (mængde).

– “Jeg må kun få dessert, når jeg spiser ude” (kontekst).

– “Jeg må kun drikke vin i weekenden” (tidsperiode).

F & R kan lede til ufrivillig trodsspisning eller smugspisning, hvilket giver dårlig samvittighed og “selv-skældud” (“Det var dumt, typisk dig, hvorfor kan du ikke bare lade være, du er så doven og svag”).

For at prøve at komme ud af skammens helvede går vi enten tilbage til F & R og kører videre i dén onde cirkel eller forsøger at dulme ved at spise mere og kører dermed videre i dén onde cirkel (se begge på tegningen).

Så det bekymrer mig, når der i det nye afsnit af “Fede forhold” snakkes om følelsesmæssig spisning, og de så laver betingelser for, at netop dét kan forværres.

Eksempel:

Det påstås i programmet, at Pepsi Max øger sukkertrangen (dette er dog IKKE et faktum, snarere tværtimod).

Der bliver sagt: “I ved godt, at det ikke er sundt” (det er heller ikke usundt, og det er i øvrigt et fornuft-argument, der sjældent ændrer adfærd, fx som “du kan få kræft” sjældent stopper en ryger), og der vejledes til ingen Pepsi Max i hverdagen (tidsperiode-restriktion).

Isabell siger om det: “Det er grænseoverskridende og angstprovokerende”, “hele min verden er kollapset”, “det er sådan en stor mundfuld”, “det er det værste af det værste” – alt i alt noget der tyder på, at hun er i stor risiko for at ende i en af de to cirkler, som ofte leder til både at tage på og at skade sit selvværd.

Mit budskab er: Hvis du reagerer på F & R, så vid, at det ikke er noget, du selv vælger, og det er dermed ikke grund til selvbebrejdelse.

Du mangler IKKE rygrad, du mangler viden om ufrivillige reaktionsmønstre, så du kan vælge at gå ad andre veje, der fungerer for dig, hvor du har kontrollen både nu og på sigt 🌿

Mere fakta og hjælp til overspisning

Branden
Branden (hjælp til overspisning)

Overspisning har mange årsager, og en af dem er ubehagelige følelser. Hvad er følelsesmæssig overspisning? Du har måske hørt ordet ’trøstespisning’, som dækker over, at man søger trøst i maden, når man er ked af det. Men følelsesmæssig overspisning er meget bredere end det. Det kan være at spise, når man er frustreret, irriteret eller vred, når man skammer sig (fx over sin krop), når man føler sig magtesløs, når

Læs mere >>
Hvad gør du bagefter
Hvad gør du bagefter? (hjælp til overspisning)

I arbejdet med overspisning handler det om at forstå behovet, man forsøger at stille med mad, for enten at vælge maden bevidst, vælge noget andet eller en blanding.Men noget, som mange ikke ved, ikke forstår eller glemmer, er, at man VIL “fejle” utallige gange i processen. Når man ender med at slukke ildebranden med mad uden selv at have valgt det, så kommer den farlige efterreaktion, nemlig skam (dårlig samvittighed).Det

Læs mere >>
ER-OVERVÆGT-USUNDT_
Er overvægt usundt?

Vi har altid fået tudet ørene fulde med, at overvægt er usundt. Og at overvægt bestemmes af BMI, så hvis du er på 25 eller derover, så er du usund 🤯 Og ja, det kan da godt se sådan ud, for hvis man kigger på forskningen, så kan man se, at der er mange af dem, der udvikler sygdomme og dør for tidligt, som er overvægtige. Men! Hvad hvis man

Læs mere >>
UNDERSKUD-AF-OVERSKUD
Underskud af overskud (hjælp til overspisning)

Noget af det, jeg ikke altid har super god succes med, er at overbevise mine klienter om, at de skal have “råd”, før vi kan arbejde med overspisningen. Lad os lege at energi/overskud er penge.Hver morgen får du en mængde penge – hvor meget afgøres blandt andet af din søvn.De penge skal række til hele dagen, og der skal gerne være noget tilbage, når du går i seng til fx

Læs mere >>
vegetables-2924239_1920-1920x1200
Mere grønt?

Hvis du gerne vil spise frugt og grønt hver dag, så skal det kræve så lidt af dig som muligt. Ellers er det udelukkende et spørgsmål om tid, før du glemmer det, ikke orker eller bare ikke får det gjort. Det er sjældent et bevidst fravalg men en kilde til dårlig samvittighed og selvbebrejdelse (som IKKE er sundt!). Så i stedet for at planlægge ud fra dage hvor du har

Læs mere >>
Tags:
Ingen kommentarer

Skriv en kommentar

KATRINE PÅ INSTAGRAM