Forbud og restriktioner

Forbud og restriktioner (hjælp til overspisning)

Jeg har forsøgt at lave en model for, hvordan mange (ikke alle) reagerer på forbud og restriktioner.

Men først vil jeg definere de to ord, for der er åbenbart meget forskellige opfattelser af de ord:

Forbud: Det er noget, du ikke må få – altså en 0-mængde.

Fx “jeg må ikke spise kulhydrat”, “ingen fløde i kaffen”.

Restriktion: Der er noget, du kun må få i en begrænset mængde, kontekst eller tidsperiode.

Fx:

– “Jeg må max få én portion aftensmad/ét stykke frugt om dagen” (mængde).

– “Jeg må kun få dessert, når jeg spiser ude” (kontekst).

– “Jeg må kun drikke vin i weekenden” (tidsperiode).

F & R kan lede til ufrivillig trodsspisning eller smugspisning, hvilket giver dårlig samvittighed og “selv-skældud” (“Det var dumt, typisk dig, hvorfor kan du ikke bare lade være, du er så doven og svag”).

For at prøve at komme ud af skammens helvede går vi enten tilbage til F & R og kører videre i dén onde cirkel eller forsøger at dulme ved at spise mere og kører dermed videre i dén onde cirkel (se begge på tegningen).

Så det bekymrer mig, når der i det nye afsnit af “Fede forhold” snakkes om følelsesmæssig spisning, og de så laver betingelser for, at netop dét kan forværres.

Eksempel:

Det påstås i programmet, at Pepsi Max øger sukkertrangen (dette er dog IKKE et faktum, snarere tværtimod).

Der bliver sagt: “I ved godt, at det ikke er sundt” (det er heller ikke usundt, og det er i øvrigt et fornuft-argument, der sjældent ændrer adfærd, fx som “du kan få kræft” sjældent stopper en ryger), og der vejledes til ingen Pepsi Max i hverdagen (tidsperiode-restriktion).

Isabell siger om det: “Det er grænseoverskridende og angstprovokerende”, “hele min verden er kollapset”, “det er sådan en stor mundfuld”, “det er det værste af det værste” – alt i alt noget der tyder på, at hun er i stor risiko for at ende i en af de to cirkler, som ofte leder til både at tage på og at skade sit selvværd.

Mit budskab er: Hvis du reagerer på F & R, så vid, at det ikke er noget, du selv vælger, og det er dermed ikke grund til selvbebrejdelse.

Du mangler IKKE rygrad, du mangler viden om ufrivillige reaktionsmønstre, så du kan vælge at gå ad andre veje, der fungerer for dig, hvor du har kontrollen både nu og på sigt 🌿

Mere fakta og hjælp til overspisning

At stå på ét ben (hjælp til overspisning)
At stå på ét ben (hjælp til overspisning)

Når jeg arbejder med følelsesmæssig spisning, prøver jeg at forklare det sådan her: Forestil dig, at du står på ét ben. Det ben bærer hele din vægt og er det, der gør, at du kan stå op. Hvis det ben er mad, og du gerne vil tabe dig, så er der to scenarier: Enten lykkes det dig, og så knækker du sammen, eller også lykkes det dig ikke, og du

Læs mere >>
Design-uden-navn-4-1
Er mikroovn noget skidt?

En mikroovn kan gøre, at alt det med mad er nemmere.Men der er mange, der enten er bange for at spise mad, der er opvarmet med mikrobølger, for at stå for tæt på ovnen, når den er tændt, eller ikke tør have en i huset på grund af stråling. Så lad os lige få styr på det: Inde i mikroovnen sidder der en magnetron – en dims der laver elektromagnetisk

Læs mere >>
Hvor mange måltider
Hvor mange måltider og hvornår? (hjælp til overspisning)

Hold da magle, hvor er der mange holdninger til, hvor mange gange man bør spise om dagen og hvornår. Skal man spise 3 måltider om dagen? Eller 5-6 måltider om dagen? Eller faste? Og er det bedst at spise morgenmad og ikke spise noget efter kl. 19.00? Lad os lige få ryddet op i det: 🍏 Hvis du synes, at det er stressende, forstyrrende eller uudholdeligt at skulle vente længe

Læs mere >>
Sofareglen
Sofareglen (hjælp til overspisning)

Overspisning har mange årsager. En af dem er den stressende dårlige samvittighed, der hver aften siger, at du ikke må slappe af, før du har ordnet det hele.  Alt det du burde Måske kender du det, at din krop er som cement, når du først har sat dig i sofaen efter en lang dag på arbejdet. Du kan ikke rokke dig ud af stedet trods utallige tanker om, at du

Læs mere >>
SÅ-KAN-DET-OGSÅ-BARE-VÆRE-LIGE-MEGET
“Så kan det også bare være lige meget” (hjælp til overspisning)

“Hvis ikke jeg kan gøre det perfekt, så kan det også bare være lige meget” 🤯 Er det noget, du genkender? Og kan du måske se, at alt-eller-intet-tankegangen skaber store problemer for dig? Det mest klassiske eksempel er nok at sætte sig for ikke at spise noget sukker. Så kommer du til det alligevel, og når du har spist lidt, kan du lige så godt spise resten – efterfuldt af

Læs mere >>
Branden
Branden (hjælp til overspisning)

Overspisning har mange årsager, og en af dem er ubehagelige følelser. Hvad er følelsesmæssig overspisning? Du har måske hørt ordet ’trøstespisning’, som dækker over, at man søger trøst i maden, når man er ked af det. Men følelsesmæssig overspisning er meget bredere end det. Det kan være at spise, når man er frustreret, irriteret eller vred, når man skammer sig (fx over sin krop), når man føler sig magtesløs, når

Læs mere >>
Tags:
Ingen kommentarer

Skriv en kommentar