Din kæreste

Er din kæreste en hindring eller en hjælp? (hjælp til overspisning)

En af de ting, jeg skal have afklaret i mine forløb, er, om din kæreste eller mand er en hjælp eller en hindring!?

Hvis han er en hjælp, så er det fx:

👉🏻 Han er ligeglad med, hvad du vejer.

👉🏻 Han forstår, hvor kompliceret overspisning er, er nysgerrig, viser interesse i processen og spørger, hvordan han bedst støtter.

👉🏻 Han giver dig omsorg, når du skammer dig over at have overspist, væmmes ved din krop eller synes, at det hele er svært.

Hvis han er en hindring, er det fx:

👉🏻 Han “fatter ikke, hvordan det kan være så svært, det er jo bare …”

👉🏻 Han blander sig i, hvad du spiser eller din motion/mangel på samme.

👉🏻 Han synes ikke, at du er lige så tiltrækkende, fordi du har taget på.

Den sidste gør ondt 💔
Den bekræfter alle de tanker, du har om dig selv, ødelægger din motivation og selvomsorg, forværrer chancerne for at komme ud af overspisning og gør skammen endnu dybere, hvilket leder til mere overspisning og dermed mere skam 😞

Når det er den, så plejer der at være nogle forskellige kategorier:

👉🏻 Han ser det at tage på som noget, der handler om svaghed eller dovenskab, hvilket trigger hans egen usikkerhed.

👉🏻 Han har det selv svært med sin egen krop, måske fordi han har taget på, ikke kan træne som han plejer eller andet.

👉🏻 Han bliver irriteret over, at du så mange gange har sagt: “NU skal jeg tabe mig/træne/spise sundt” og så ikke gør det, som nok er noget med reglen “når man sætter sig noget for, så gør man det”.

Der skal afklares for at forberede sig på, at processen er MEGET sværere, hvis ens nærmeste ikke forstår, accepterer og støtter, eller hvis han decideret modarbejder processen.

Det gør det sværere at holde fast i sig selv og sine valg – og at stole på, at det er en bedre måde, fordi du HAR prøvet forbud og restriktioner, og det backfirede fuldstændig med ekstra kilo, OG at der er kommet et ønske, der er vigtigere end vægttab: Madro.

Du har indset, at det har kostet dig for mange tanker og år af dit liv at være i gang med et vægttab, og nu skal det være slut (for dig selv eller for ikke at give det videre til dine børn).

Men det er skrøbeligt i den verden, vi lever i, og kræver gigantiske skamlæber at holde ved – især med en uvidende kæreste.

Mere fakta og hjælp til overspisning

Bange-for-sult_
Bange for sult? (hjælp til overspisning)

For nylig havde jeg en ny klient som sagde, at hun vidste godt, at det lød mærkeligt, men hun tror, at hun er bange for sult. Hun sagde også, at alle andre jo ikke er det, så jeg spurgte, hvordan hun vidste det. Det er nemlig noget, som jeg har hørt uendelig mange gange og arbejdet med i størstedelen af mine forløb.Der er to dele af sult: Den fysiske fornemmelse

Læs mere >>
Nye målere (madro-målere)

For at arbejde sig mod “madro” er noget af det vigtigste (men også sværeste) at lære nogle nye målere for, om tingene går den rigtige vej. De klassiske målere de fleste har, kommer fra vægttabs verdenen og kan fx. være: ✅ At spise grøntsager ✅ At dyrke motion ✅ At sige nej til kage ✅ At lave hjemmelavet mad Altså, at de ting altid er godt (og det omvendte dårligt).

Læs mere >>
Den onde trekant
Den onde trekant (hjælp til overspisning)

Hvordan fixer kostvejlederen lige den? For fire år siden satte jeg mig for at hjælpe andre med spisning, som de ikke selv havde kontrol over. Jeg vidste efter min egen tvangsoverspisning, at svarene ikke lå i lowcarb, kostplaner, forbud, kalorietælling eller styrketræning. Det var meget mere kompliceret, og jeg ville udvikle værktøjer sammen med mine klienter, som de alle kunne bruge SELV. Altså hjælp til selvhjælp og IKKE compliance, som

Læs mere >>
AT-SPISE-I-SMUG_-NEJ-DET-KENDER-JEG-IKKE-NOGET-TIL
At spise i smug? Nej, det kender jeg ikke noget til! (hjælp til overspisning)

Du kender sikkert ikke til at lægge chokoladen nederst i kurven i supermarkedet og grøntsagerne øverst og spise chokoladen i bilen på vejen hjem (men selvfølgelig skille dig af med beviserne, så ingen finder ud af det). Eller at spise i køkkenet derhjemme, uden at kæresten ser det, og sørge for, at slikpapiret ligger under noget andet i skraldespanden. Eller at glæde dig til at skulle være alene hjemme, for

Læs mere >>
Hvad er overspisning
Hvad er overspisning?

Jeg definerer overspisning som: ”Spisning du efterfølgende har dårlig samvittighed over”.Den dårlige samvittighed kan både komme undervejs, lige efter eller længere tid efter, men der skal altså være et negativt følelsesmæssigt aspekt af det, for at det er overspisning, og ikke bare at du har spist meget. Du kan fx spise en hel brunchbuffet eller tre portioner aftensmad, som ikke er overspisning, hvis du har det psykisk godt med det.

Læs mere >>
Forbud og restriktioner
Forbud og restriktioner (hjælp til overspisning)

Jeg har forsøgt at lave en model for, hvordan mange (ikke alle) reagerer på forbud og restriktioner. Men først vil jeg definere de to ord, for der er åbenbart meget forskellige opfattelser af de ord: Forbud: Det er noget, du ikke må få – altså en 0-mængde. Fx “jeg må ikke spise kulhydrat”, “ingen fløde i kaffen”. Restriktion: Der er noget, du kun må få i en begrænset mængde, kontekst

Læs mere >>
Tags:
Ingen kommentarer

Skriv en kommentar

KATRINE PÅ INSTAGRAM