En nemt værktøj: Håvéerne

Har du punkter på todo-listen som du bare ikke kommer videre med? 🤯
Eller har du mange overspringshandlinger?

Så prøv et forholdsvis nemt værktøj:

At gennemgå opgaven for hv-spørgsmål, for at spotte om der er en eller flere “ubekendte” som skaber modstanden:

Hvis det fx er at du skal have skaffet/købt noget, så kunne hv-spørgsmålet være HVOR.
Altså ved du hvor du kan købe det henne?
Vi havde fx en køkkenvægt der ikke virkede længe, fordi jeg ikke vidste hvor man kunne købe flade batterier henne. Og da jeg gerne ville i svømmehallen gik der lang tid før jeg fik købt en badedragt fordi jeg ikke vidste hvor.

🌿

Hvis det er noget der skal ordnes, en arbejdsopgave eller noget oprydning/rengøring/vasketøj så kunne hv-spørgsmålet være HVORDAN.

Så kan det være du finder ud af at tingen du skal rydde op ikke har en plads (så er det klart det ikke sker).

Jeg havde en hvid og sort stribet kjole jeg ikke vaskede fordi jeg ikke anede om den skulle i sort eller hvid vask.
Og gør aldrig rent på badeværelset fordi jeg faktisk ikke ved hvordan helt konkret (hvad bruger man af rengøringsmiddel hvor? Skal man bare bruge en karklud til toilettet og så smide den ud? Hvor længe skal wc-rensen sidde? Osv.)
Jeg er 32 år hvis nogen skulle spørge 😂

🌿

Hvis noget handler om at du skal have hjælp, så kunne spørgsmålet være HVEM.
Fx at skulle have en terapeut.

🌿

Hvis du ved hvor, hvordan, hvem så er der: HVORNÅR.
Fx at planlægge hvornår du tager ned i butikken/bruger energi på at finde en fast plads til tingen/googler terapeuter/skriver til en ven/undersøger hvordan man gør rent osv.

Men få resten på plads først.

🌿

Det er jo ikke fordi at tingene så bare sker af sig selv hvis du har fundet barrieren, men det gør at dit fokus rettes til det rigtige sted så du kan komme videre, komme tættere på at være i mål med handlingen.
Det er ret meget federe end at sidde fast 😄

Mere fakta og hjælp til overspisning

Om tvangsoverspisning

Jeg stødte lige på den her i Netto og kom i tanke om en oplevelse. Dengang jeg var sundhedsskribent hos Carrotstick for 7 år siden var vi i sommerhus. Jeg blev for første gang introduceret til kokossukker og fordi jeg havde fået at vide, at det var sundere end almindelig sukker, måtte jeg godt spise det (ift. de tusind regler jeg havde for mig selv). Jeg blev fuldstændig hypnotiseret, da

Læs mere >>
SÅ-KAN-DET-OGSÅ-BARE-VÆRE-LIGE-MEGET
“Så kan det også bare være lige meget” (hjælp til overspisning)

“Hvis ikke jeg kan gøre det perfekt, så kan det også bare være lige meget” 🤯 Er det noget, du genkender? Og kan du måske se, at alt-eller-intet-tankegangen skaber store problemer for dig? Det mest klassiske eksempel er nok at sætte sig for ikke at spise noget sukker. Så kommer du til det alligevel, og når du har spist lidt, kan du lige så godt spise resten – efterfuldt af

Læs mere >>
AT-SPISE-I-SMUG_-NEJ-DET-KENDER-JEG-IKKE-NOGET-TIL
At spise i smug? Nej, det kender jeg ikke noget til! (hjælp til overspisning)

Du kender sikkert ikke til at lægge chokoladen nederst i kurven i supermarkedet og grøntsagerne øverst og spise chokoladen i bilen på vejen hjem (men selvfølgelig skille dig af med beviserne, så ingen finder ud af det). Eller at spise i køkkenet derhjemme, uden at kæresten ser det, og sørge for, at slikpapiret ligger under noget andet i skraldespanden. Eller at glæde dig til at skulle være alene hjemme, for

Læs mere >>
Dørmanden

Forestil dig, at dit hovede er en fest. Dørmanden står i indgangen og skal agere “filter”, han skal vælge hvem der må komme ind og hvem der skal afvises. Alle der er der for at skabe god stemning må godt lukkes ind og dem der er vil slås og ødelægge ting, må ikke. Ballademagerne er fx hvis en har fortalt dig, at du ikke må spise sukker. Eller at du

Læs mere >>
Boomerang
Boomerang-effekten (hjælp til overspisning)

Der findes mange årsager til overspisning. En af dem er restriktive perioder.  Du har sikkert hørt, at de fleste tager kiloene på igen efter en slankekur eller lignende (ofte plus ekstra), selvom det absolut ikke var planen. Men hvorfor er det sådan? Hvordan leder slankekure og andre restriktive perioder til overspisning og manglende motion, er det ikke bare at få sig noget rygrad? Det stritter af motivation! Nu er det

Læs mere >>
Bange-for-sult_
Bange for sult? (hjælp til overspisning)

For nylig havde jeg en ny klient som sagde, at hun vidste godt, at det lød mærkeligt, men hun tror, at hun er bange for sult. Hun sagde også, at alle andre jo ikke er det, så jeg spurgte, hvordan hun vidste det. Det er nemlig noget, som jeg har hørt uendelig mange gange og arbejdet med i størstedelen af mine forløb.Der er to dele af sult: Den fysiske fornemmelse

Læs mere >>
Ingen kommentarer

Skriv en kommentar