Tilpasses dig

Det skal tilpasses dig! Ikke omvendt!

Uhørt forslag:
Det er mad og motion, der skal tilpasses DIG, og ikke dig der skal tilpasse dig en bestemt måde at spise og motionere på (hvis altså det er noget, der gerne skal glide lettere, holde på sigt og ikke være en umulig kamp).

Det bliver jeg sjældent populær af at sige, fordi alt for mange er overbevist om, at de er forkerte, som de er, og dermed er NØDT til at ændre sig selv for at passe ind.

Dermed føles det farligt, grænseoverskridende og nærmest provokerende, at nogen kommer og siger noget andet.

Men forestil dig, hvor meget lettere livet ville blive, hvis det var sådan, du tænkte?

Så ville du kunne få dig et kritisk filter, en “dørmand”, som kun lukkede de ting ind, som passer til dig og gør dig godt.

Du behøvede ikke engang blive irriteret eller frustreret, når andre gjorde noget andet eller havde en holdning om noget, du burde.

Eksempel: Måltidsantal

Nogle mener, at du skal spise 5-6 måltider om dagen, andre at du max skal spise 3 gange om dagen.

Så tager du stilling til hvor mange måltider, der passer dig.

Trives du bedst med at småspise lidt hele dagen og kan ikke spise så meget men bliver hurtig sulten igen, så er 5-6 små måltider nok det bedste for dig.

Synes du, at det er besværligt og kræver for meget planlægning, stillingtagen og forberedelse at spise mange gange og føler en ro i ikke at skulle tænke på mad længe, så er 3 måltider om dagen nok bedst.

(Eller 10 måltider om dagen/ét måltid hver anden dag, hvis vi lige skal trække det ud).

Eksempel: Motion

Nogle mener, at styrketræning er det vigtigste, nogle at det er konditionstræning, andre at det er antallet af skridt eller yoga.

Du tager din dørmand frem:

Hvad kan du lide? Hvad er dine erfaringer? Hvad er dine praktiske omstændigheder?

Hvis du hader at løbe, men du elsker at gå tur, så vælg det.

Hvis du ikke kan lide at være i fitnesscenter, men du godt kan lide badminton, så vælg det.

Kan det ikke fungere med motion i hverdagen, så vælg, at det kun er i weekenden.

Eksempel: Søde sager

Du har med hjemmefra, at der skal være fredagsslik og går og “holder ud” hver dag indtil fredag, hvor du spiser lige indtil, du får ondt i maven.

Måske er det bedre med lidt slik hver aften i stedet.

Tænk over det? ☺️

Tags:
Ingen kommentarer

Skriv en kommentar