Det-er-ikke-10.000-skridt-om-dagen-der-er-anbefalet-1

Det er ikke 10.000 skridt om dagen, der er anbefalet!

De fleste har hørt, at man skal gå 10.000 skridt om dagen.
Eller ikke SKAL – men at det er optimalt (og dermed noget som alle bør stræbe efter – den tager vi senere).
Men når man gennemgår forskningen, er det ingen steder at finde.
Derimod så ligger tallet mellem 6.000-7.500 skridt om dagen (alt efter hvilke studier man ser på).

“Aaarh, så er der jo enormt mange verden over, der siger noget forkert!”

Yes!
Og nu skal du høre, hvor det ser ud til at være startet:
Et japansk skridttællermærke syntes, at tegnet for 10.000 på kanji ligner en mand, der går.
Så brugte de det i deres kampagne, og det blev spredt som en anbefaling til resten af verden!
(Jeg tror, at det kun kunne lade sig gøre, fordi 10.000 er et dejlig rundt tal).

“Okay, men er det ikke fint, at det ligger højere, måske endda bedst? Så går folk jo mere, og det er vel kun godt.”

For mennesker, der går meget som en del af sit arbejde (fx tjenere) eller virkelig elsker at gå, så er det måske nemt nok at gå 10.000 skridt om dagen.
Men for mange andre bliver det fuldstændig urealistisk at gå 1-1,5 times tur hver eneste dag hele livet ved siden af arbejde og børn (selv uden nogen af delene).
Og hvad sker der så, når målet er for højt?
Gør vi så alt det, vi kan, for at nå så tæt på som muligt?
Nej. Omvendt. Vi giver op.
Når vi alligevel ikke kan nå de 10.000 skridt, så kan vi lige så godt lade helt være.
Og det bliver ikke et aktivt valg. Det bliver en falliterklæring og et konstant forventningspres til sig selv om “i morgen!” eller “på mandag!”. At man SKAL nå at gå 10.000 skridt hver dag.
Alt sammen er noget, der skader forholdet til det at gå og dermed skaber yderligere modstand, en alt-eller-intet-fælde.

Der er altså mange af de anbefalinger, vejledninger og “gode råd”, der florerer, som har til formål at ØGE sundheden i befolkningen, men som gør det modsatte (ligesom at udskamme nogle for at være tykke i sundhedens navn. Den tager vi også senere 🤪).

Hvis vi lægger os på 7.000 skridt, er det både mere realistisk og overkommeligt, og måske kan man endda bedre tænke “men hey, det er faktisk halvdelen”, hvis man har gået 3500 skridt.

Og husk: Uanset hvad der ses som optimalt, er det ALDRIG det samme som, at det er noget, du SKAL!

Tags:
Ingen kommentarer

Skriv en kommentar