Det-er-ikke-10.000-skridt-om-dagen-der-er-anbefalet-1

Det er ikke 10.000 skridt om dagen, der er anbefalet!

De fleste har hørt, at man skal gå 10.000 skridt om dagen.
Eller ikke SKAL – men at det er optimalt (og dermed noget som alle bør stræbe efter – den tager vi senere).
Men når man gennemgår forskningen, er det ingen steder at finde.
Derimod så ligger tallet mellem 6.000-7.500 skridt om dagen (alt efter hvilke studier man ser på).

“Aaarh, så er der jo enormt mange verden over, der siger noget forkert!”

Yes!
Og nu skal du høre, hvor det ser ud til at være startet:
Et japansk skridttællermærke syntes, at tegnet for 10.000 på kanji ligner en mand, der går.
Så brugte de det i deres kampagne, og det blev spredt som en anbefaling til resten af verden!
(Jeg tror, at det kun kunne lade sig gøre, fordi 10.000 er et dejlig rundt tal).

“Okay, men er det ikke fint, at det ligger højere, måske endda bedst? Så går folk jo mere, og det er vel kun godt.”

For mennesker, der går meget som en del af sit arbejde (fx tjenere) eller virkelig elsker at gå, så er det måske nemt nok at gå 10.000 skridt om dagen.
Men for mange andre bliver det fuldstændig urealistisk at gå 1-1,5 times tur hver eneste dag hele livet ved siden af arbejde og børn (selv uden nogen af delene).
Og hvad sker der så, når målet er for højt?
Gør vi så alt det, vi kan, for at nå så tæt på som muligt?
Nej. Omvendt. Vi giver op.
Når vi alligevel ikke kan nå de 10.000 skridt, så kan vi lige så godt lade helt være.
Og det bliver ikke et aktivt valg. Det bliver en falliterklæring og et konstant forventningspres til sig selv om “i morgen!” eller “på mandag!”. At man SKAL nå at gå 10.000 skridt hver dag.
Alt sammen er noget, der skader forholdet til det at gå og dermed skaber yderligere modstand, en alt-eller-intet-fælde.

Der er altså mange af de anbefalinger, vejledninger og “gode råd”, der florerer, som har til formål at ØGE sundheden i befolkningen, men som gør det modsatte (ligesom at udskamme nogle for at være tykke i sundhedens navn. Den tager vi også senere 🤪).

Hvis vi lægger os på 7.000 skridt, er det både mere realistisk og overkommeligt, og måske kan man endda bedre tænke “men hey, det er faktisk halvdelen”, hvis man har gået 3500 skridt.

Og husk: Uanset hvad der ses som optimalt, er det ALDRIG det samme som, at det er noget, du SKAL!

Mere fakta og hjælp til overspisning

AT-SPISE-I-SMUG_-NEJ-DET-KENDER-JEG-IKKE-NOGET-TIL
At spise i smug? Nej, det kender jeg ikke noget til! (hjælp til overspisning)

Du kender sikkert ikke til at lægge chokoladen nederst i kurven i supermarkedet og grøntsagerne øverst og spise chokoladen i bilen på vejen hjem (men selvfølgelig skille dig af med beviserne, så ingen finder ud af det). Eller at spise i køkkenet derhjemme, uden at kæresten ser det, og sørge for, at slikpapiret ligger under noget andet i skraldespanden. Eller at glæde dig til at skulle være alene hjemme, for

Læs mere >>
Jeg forstår det ikke
“Jeg forstår det ikke” (hjælp til overspisning)

Mange, der arbejder sig ud af overspisning, starter der, hvor de ikke forstår, hvorfor de spiser og “slutter” der, hvor de forstår hvorfor OG kan ændre det. Men imellem de to er der en periode, hvor man forstår hvorfor men IKKE kan ændre.Det kan man vel kalde “bevidsthedens forbandelse” eller lignende. Det er enormt frustrerende, og hvis man ikke er forberedt, kan den proces skabe endnu stærkere skam, dårlig samvittighed

Læs mere >>
Dårlige-undskyldninger
Dårlige undskyldninger (hjælp til overspisning)

Der er ofte nogle ting, der styrer vores adfærd, som er enormt svære at arbejde med – IKKE fordi, at de er svære at ændre.Men fordi at de at de er svære at erkende som reelle årsager til, at man gør, som man gør.Hjernen siger, at det er åndssvagt, latterligt eller at det er en dårlig undskyldning og det skaber skam og overspisning.Det gode er, at det svære er overstået,

Læs mere >>
Kalorietælling

Jeg har en oplevelse af, at rigtig mange ser det at lære at tælle kalorier, som en god ting helt uden “bivirkninger” og dermed noget der læres og anbefales vidt og bredt, uden forbehold. Jeg så fx en sige noget med, at det var ligesom at have en bestemt mængde penge hver dag, som man selv kunne vælge hvad man ville bruge på, som logisk giver mening. Og jo, det

Læs mere >>
Forbud og restriktioner
Forbud og restriktioner (hjælp til overspisning)

Jeg har forsøgt at lave en model for, hvordan mange (ikke alle) reagerer på forbud og restriktioner. Men først vil jeg definere de to ord, for der er åbenbart meget forskellige opfattelser af de ord: Forbud: Det er noget, du ikke må få – altså en 0-mængde. Fx “jeg må ikke spise kulhydrat”, “ingen fløde i kaffen”. Restriktion: Der er noget, du kun må få i en begrænset mængde, kontekst

Læs mere >>
HVAD-BETYDER-_NORMALVÆGTIG__-1
Hvad betyder normalvægtig?

“Normalvægtig” betyder IKKE: – sund – rigtig … eller normal. Sund: Du kan ikke aflæse din sundhed på BMI-skalaen. WHAT????? HVA´????? HVAFFORENFISK???? Nope. Du kan være slank og usund, og du kan være tyk og sund (og vice versa), det afgøres af livsstil, genetik, økonomi, selvopfattelse osv. Rigtig: BMI siger ikke noget om rigtig og forkert. Du er rigtig, uanset hvor helvede du ligger på den lorteskala. Det er et

Læs mere >>
Tags:
Ingen kommentarer

Skriv en kommentar