Den onde trekant

Den onde trekant (hjælp til overspisning)

Hvordan fixer kostvejlederen lige den?

For fire år siden satte jeg mig for at hjælpe andre med spisning, som de ikke selv havde kontrol over.

Jeg vidste efter min egen tvangsoverspisning, at svarene ikke lå i lowcarb, kostplaner, forbud, kalorietælling eller styrketræning.

Det var meget mere kompliceret, og jeg ville udvikle værktøjer sammen med mine klienter, som de alle kunne bruge SELV. Altså hjælp til selvhjælp og IKKE compliance, som vi lærte på studiet (at få folk til at “adlyde” – “du skal spise sådan og motionere sådan”).

Der er to steder, hvor trekanten kan brydes: At blive okay med sin krop så man ikke bliver ked af det over at være tyk (og dermed spiser), eller at lære at håndtere ked af det-hed (og andre svære følelser) uden mad.

En kombination er klart mest effektivt, da det jo ikke er en lineær proces – men op og ned og frem og tilbage.

Kan du genkende den onde trekant, så læs flere af mine blogindlæg om overspisning.

Mere fakta og hjælp til overspisning

AT-SPISE-I-SMUG_-NEJ-DET-KENDER-JEG-IKKE-NOGET-TIL
At spise i smug? Nej, det kender jeg ikke noget til! (hjælp til overspisning)

Du kender sikkert ikke til at lægge chokoladen nederst i kurven i supermarkedet og grøntsagerne øverst og spise chokoladen i bilen på vejen hjem (men selvfølgelig skille dig af med beviserne, så ingen finder ud af det).Eller at spise i køkkenet derhjemme, uden at kæresten ser det, og sørge for, at slikpapiret ligger under noget andet i skraldespanden.Eller at glæde dig til at skulle være alene hjemme, for der kan

Læs mere >>
Tilpasses dig
Det skal tilpasses dig! Ikke omvendt!

Uhørt forslag:Det er mad og motion, der skal tilpasses DIG, og ikke dig der skal tilpasse dig en bestemt måde at spise og motionere på (hvis altså det er noget, der gerne skal glide lettere, holde på sigt og ikke være en umulig kamp). Det bliver jeg sjældent populær af at sige, fordi alt for mange er overbevist om, at de er forkerte, som de er, og dermed er NØDT

Læs mere >>
Zoom-ud
Zoom ud (hjælp til overspisning)

Der er virkelig mange, der “zoomer ind” på maden, når der er et ønske om vægttab 🔎Fx på hvor mange kalorier der er i, eller hvad maden består af ift. kulhydrat/stivelse/sukker/protein/grøntsager/fedt osv. Forståeligt nok, da det er jo er det, vi bliver tudet ørene fulde med af diverse “kosteksperter” og “slankeguruer”.Men det er ofte en fælde! ⛔️ Lad os sige, at du spiser kød og grøntsager.Det giver meget mæthed for

Læs mere >>
Boomerang
Boomerang-effekten (hjælp til overspisning)

Der findes mange årsager til overspisning. En af dem er restriktive perioder.  Du har sikkert hørt, at de fleste tager kiloene på igen efter en slankekur eller lignende (ofte plus ekstra), selvom det absolut ikke var planen. Men hvorfor er det sådan? Hvordan leder slankekure og andre restriktive perioder til overspisning og manglende motion, er det ikke bare at få sig noget rygrad? Det stritter af motivation! Nu er det

Læs mere >>
Dørmanden

Forestil dig, at dit hovede er en fest. Dørmanden står i indgangen og skal agere “filter”, han skal vælge hvem der må komme ind og hvem der skal afvises. Alle der er der for at skabe god stemning må godt lukkes ind og dem der er vil slås og ødelægge ting, må ikke. Ballademagerne er fx hvis en har fortalt dig, at du ikke må spise sukker. Eller at du

Læs mere >>
Nye målere (madro-målere)

For at arbejde sig mod “madro” er noget af det vigtigste (men også sværeste) at lære nogle nye målere for, om tingene går den rigtige vej. De klassiske målere de fleste har, kommer fra vægttabs verdenen og kan fx. være: ✅ At spise grøntsager ✅ At dyrke motion ✅ At sige nej til kage ✅ At lave hjemmelavet mad Altså, at de ting altid er godt (og det omvendte dårligt).

Læs mere >>
Tags:
Ingen kommentarer

Skriv en kommentar