Dårlige-undskyldninger

Dårlige undskyldninger (hjælp til overspisning)

Der er ofte nogle ting, der styrer vores adfærd, som er enormt svære at arbejde med – IKKE fordi, at de er svære at ændre.
Men fordi at de at de er svære at erkende som reelle årsager til, at man gør, som man gør.
Hjernen siger, at det er åndssvagt, latterligt eller at det er en dårlig undskyldning og det skaber skam og overspisning.
Det gode er, at det svære er overstået, hvis man kan begynde at anerkende “dårlige undskyldninger” som FORKLARINGER.

🌱EX:

Du vil gerne ud at gå, men du gør det ikke.
Prøv at undersøge det nærmere uden at dømme/vurdere ved at lave øvelsen: “Sig det første, der popper op i dit hoved?”
Så får du måske svaret: “Orker ikke at gå en hel time”.
Altså ligger der et skjult krav om, at det skal være en hel time, for at det tæller, og det gør så, at du mister glæden og føler dig tvunget (og dermed ikke kommer ud).
Løsningen kunne så være, at du må max må gå 20 minutter.

🌱EX:

Du vil gerne spise mere frugt, men du gør det ikke.
Spørg uden at dømme, og du får svaret: “Orker ikke æbler og bananer, som er det, jeg ender med at købe, fordi jeg ikke kan overskue andet”.
Løsningen kunne her være at tage på “skattejagt” – altså en tur i supermarkedet for at finde andet frugt.
Så kan det være, at du finder en melon, fersken på dåse eller mango på frost til smoothie.

🌱EX:

Der ligger altid ting på dit spisebord, men du får det ikke ryddet op.
Svar:
“Jamen jeg ved ikke, hvor det skal hen”.
Aha. Tingene mangler altså en plads.
Løsningen kunne så være at finde en fast plads eller at have en skål/pæn kasse eller lignende stående til ting, der ikke har en plads.

🌱EX:

Du vil gerne lave yoga derhjemme, men du gør det ikke.
Svar:
“Orker ikke rulle måtten ud”.
Løsningen kunne være, at den lå klar hele tiden (hvis du fx bor alene), eller at du deler yoga op i to, så du fx ruller måtten ud, lige når du kommer ind af døren, så den er klar til yoga senere.

🌱EX:

Du vil gerne lave mere mad i stedet for at købe take-away, men du får det ikke gjort.
Svar:
“Det er irriterende, når spækbrættet karter rundt, når jeg skal skære noget”.
Løsningen kunne være at lægge en fugtig våd klud under eller vælge mad, der ikke kræver spækbræt (fx frostgrønt eller udskåret kød).

Så regn med at der er en grund til at du gør som du gør og undersøg de skjulte årsager som ikke normalt anerkendes.
Dårlig samvittighed gør dig i hvert fald ikke mere motiveret, giver dig ikke mere overskud og hjælper dig ikke til mindre overspisning!

Mere fakta og hjælp til overspisning

Tilbagetrin
Tilbagetrin vs. tilbagefald (hjælp til overspisning)

To gange om året er der en “høj-risiko-tid”.En tid hvor mange har en stærk længsel efter og er topmotiverede for sund mad, masser af motion og en lettere krop.Den ene periode er i januar efter julen, og den anden er i august efter sommerferien. Forestil dig, at de her ændringer er en trappe, og du lige nu oplever at tage første trin, andet trin og tredje trin (fx begynder i

Læs mere >>
Giver-mere-fedt-en-højere-fedtforbrænding
Giver mere fedt en højere fedtforbrænding?

Svaret er ja. Men! En højere fedtforbrænding har praktisk talt INTET med vægttab at gøre. “Whaaaaat??” Ja, I know. Det lyder da ellers som en klokkeklar logik: En højere FEDTforbrænding må da forbrænde dellerne på kroppen hurtigere?? Desværre 😔 Jeg er ked af at være den dumme kælling endnu engang. Og jeg forstår 180% det brændende ønske om at finde nogle nemmere måder, smutveje, effektiviseringsstrategier osv., når det kommer til

Læs mere >>
Den onde trekant
Den onde trekant (hjælp til overspisning)

Hvordan fixer kostvejlederen lige den? For fire år siden satte jeg mig for at hjælpe andre med spisning, som de ikke selv havde kontrol over. Jeg vidste efter min egen tvangsoverspisning, at svarene ikke lå i lowcarb, kostplaner, forbud, kalorietælling eller styrketræning. Det var meget mere kompliceret, og jeg ville udvikle værktøjer sammen med mine klienter, som de alle kunne bruge SELV. Altså hjælp til selvhjælp og IKKE compliance, som

Læs mere >>
Bange-for-sult_
Bange for sult (hjælp til overspisning)

For nylig havde jeg en ny klient, som sagde, at hun godt vidste, at det lød mærkeligt, men at hun troede, at hun var bange for sult. Hun sagde også, at alle andre jo ikke er det, så jeg spurgte, hvordan hun vidste det. Det er nemlig noget, som jeg har hørt uendelig mange gange og arbejdet med i størstedelen af mine forløb. Der er to dele af sult: Den

Læs mere >>
EN-AF-DE-MEST-OVERSETE-ÅRSAGER-TIL-OVERSPISNING
Ensomhed (en overset årsag til overspisning)

Til mine foredrag om følelsesmæssig spisning er der ofte en, der rystende og nervøs siger “ensomhed”, når jeg spørger efter følelser, der kan spises på. Så snart ordet er sagt, så er det, som om resten af publikum ånder lettet op. Jeg ved godt, at det er tabubelagt og enormt svært at snakke om, men jeg lover, at øvelse gør mester! Det er også svært at lytte på, fordi der

Læs mere >>
UNDERSKUD-AF-OVERSKUD
Underskud af overskud (hjælp til overspisning)

Noget af det, jeg ikke altid har super god succes med, er at overbevise mine klienter om, at de skal have “råd”, før vi kan arbejde med overspisningen. Lad os lege at energi/overskud er penge.Hver morgen får du en mængde penge – hvor meget afgøres blandt andet af din søvn.De penge skal række til hele dagen, og der skal gerne være noget tilbage, når du går i seng til fx

Læs mere >>
Tags:
Ingen kommentarer

Skriv en kommentar