Dårlige-undskyldninger

Dårlige undskyldninger (hjælp til overspisning)

Der er ofte nogle ting, der styrer vores adfærd, som er enormt svære at arbejde med – IKKE fordi, at de er svære at ændre.
Men fordi at de at de er svære at erkende som reelle årsager til, at man gør, som man gør.
Hjernen siger, at det er åndssvagt, latterligt eller at det er en dårlig undskyldning og det skaber skam og overspisning.
Det gode er, at det svære er overstået, hvis man kan begynde at anerkende “dårlige undskyldninger” som FORKLARINGER.

🌱EX:

Du vil gerne ud at gå, men du gør det ikke.
Prøv at undersøge det nærmere uden at dømme/vurdere ved at lave øvelsen: “Sig det første, der popper op i dit hoved?”
Så får du måske svaret: “Orker ikke at gå en hel time”.
Altså ligger der et skjult krav om, at det skal være en hel time, for at det tæller, og det gør så, at du mister glæden og føler dig tvunget (og dermed ikke kommer ud).
Løsningen kunne så være, at du må max må gå 20 minutter.

🌱EX:

Du vil gerne spise mere frugt, men du gør det ikke.
Spørg uden at dømme, og du får svaret: “Orker ikke æbler og bananer, som er det, jeg ender med at købe, fordi jeg ikke kan overskue andet”.
Løsningen kunne her være at tage på “skattejagt” – altså en tur i supermarkedet for at finde andet frugt.
Så kan det være, at du finder en melon, fersken på dåse eller mango på frost til smoothie.

🌱EX:

Der ligger altid ting på dit spisebord, men du får det ikke ryddet op.
Svar:
“Jamen jeg ved ikke, hvor det skal hen”.
Aha. Tingene mangler altså en plads.
Løsningen kunne så være at finde en fast plads eller at have en skål/pæn kasse eller lignende stående til ting, der ikke har en plads.

🌱EX:

Du vil gerne lave yoga derhjemme, men du gør det ikke.
Svar:
“Orker ikke rulle måtten ud”.
Løsningen kunne være, at den lå klar hele tiden (hvis du fx bor alene), eller at du deler yoga op i to, så du fx ruller måtten ud, lige når du kommer ind af døren, så den er klar til yoga senere.

🌱EX:

Du vil gerne lave mere mad i stedet for at købe take-away, men du får det ikke gjort.
Svar:
“Det er irriterende, når spækbrættet karter rundt, når jeg skal skære noget”.
Løsningen kunne være at lægge en fugtig våd klud under eller vælge mad, der ikke kræver spækbræt (fx frostgrønt eller udskåret kød).

Så regn med at der er en grund til at du gør som du gør og undersøg de skjulte årsager som ikke normalt anerkendes.
Dårlig samvittighed gør dig i hvert fald ikke mere motiveret, giver dig ikke mere overskud og hjælper dig ikke til mindre overspisning!

Mere fakta og hjælp til overspisning

Tilbagetrin
Tilbagetrin vs. tilbagefald (hjælp til overspisning)

To gange om året er der en “høj-risiko-tid”.En tid hvor mange har en stærk længsel efter og er topmotiverede for sund mad, masser af motion og en lettere krop.Den ene periode er i januar efter julen, og den anden er i august efter sommerferien. Forestil dig, at de her ændringer er en trappe, og du lige nu oplever at tage første trin, andet trin og tredje trin (fx begynder i

Læs mere >>
vegetables-2924239_1920-1920x1200
Mere grønt?

Hvis du gerne vil spise frugt og grønt hver dag, så skal det kræve så lidt af dig som muligt. Ellers er det udelukkende et spørgsmål om tid, før du glemmer det, ikke orker eller bare ikke får det gjort. Det er sjældent et bevidst fravalg men en kilde til dårlig samvittighed og selvbebrejdelse (som IKKE er sundt!). Så i stedet for at planlægge ud fra dage hvor du har

Læs mere >>
Boomerang
Boomerang-effekten (hjælp til overspisning)

Der findes mange årsager til overspisning. En af dem er restriktive perioder.  Du har sikkert hørt, at de fleste tager kiloene på igen efter en slankekur eller lignende (ofte plus ekstra), selvom det absolut ikke var planen. Men hvorfor er det sådan? Hvordan leder slankekure og andre restriktive perioder til overspisning og manglende motion, er det ikke bare at få sig noget rygrad? Det stritter af motivation! Nu er det

Læs mere >>
Stabilt blodsukker
Handler det om stabilt blodsukker?

“Hvis du har cravings om eftermiddagen, så er det, fordi dit blodsukker er lavt”. “Din lyst til søde sager handler om, at du ikke har et stabilt blodsukker.” “Hvis du spiser sukker, så stiger dit blodsukker meget og falder lynhurtigt til ned under normalniveauet. Så vil kroppen have det op igen hurtigst muligt ved at spise sukker.” “Det er bedst at spise mange små måltider, så blodsukkeret er stabilt.” Du

Læs mere >>
Hvad gør du bagefter
Hvad gør du bagefter? (hjælp til overspisning)

I arbejdet med overspisning handler det om at forstå behovet, man forsøger at stille med mad, for enten at vælge maden bevidst, vælge noget andet eller en blanding.Men noget, som mange ikke ved, ikke forstår eller glemmer, er, at man VIL “fejle” utallige gange i processen. Når man ender med at slukke ildebranden med mad uden selv at have valgt det, så kommer den farlige efterreaktion, nemlig skam (dårlig samvittighed).Det

Læs mere >>
UNDERSKUD-AF-OVERSKUD
Underskud af overskud (hjælp til overspisning)

Noget af det, jeg ikke altid har super god succes med, er at overbevise mine klienter om, at de skal have “råd”, før vi kan arbejde med overspisningen. Lad os lege at energi/overskud er penge.Hver morgen får du en mængde penge – hvor meget afgøres blandt andet af din søvn.De penge skal række til hele dagen, og der skal gerne være noget tilbage, når du går i seng til fx

Læs mere >>
Tags:
Ingen kommentarer

Skriv en kommentar

KATRINE PÅ INSTAGRAM