Dårlige-undskyldninger

Dårlige undskyldninger (hjælp til overspisning)

Der er ofte nogle ting, der styrer vores adfærd, som er enormt svære at arbejde med – IKKE fordi, at de er svære at ændre.
Men fordi at de at de er svære at erkende som reelle årsager til, at man gør, som man gør.
Hjernen siger, at det er åndssvagt, latterligt eller at det er en dårlig undskyldning og det skaber skam og overspisning.
Det gode er, at det svære er overstået, hvis man kan begynde at anerkende “dårlige undskyldninger” som FORKLARINGER.

🌱EX:

Du vil gerne ud at gå, men du gør det ikke.
Prøv at undersøge det nærmere uden at dømme/vurdere ved at lave øvelsen: “Sig det første, der popper op i dit hoved?”
Så får du måske svaret: “Orker ikke at gå en hel time”.
Altså ligger der et skjult krav om, at det skal være en hel time, for at det tæller, og det gør så, at du mister glæden og føler dig tvunget (og dermed ikke kommer ud).
Løsningen kunne så være, at du må max må gå 20 minutter.

🌱EX:

Du vil gerne spise mere frugt, men du gør det ikke.
Spørg uden at dømme, og du får svaret: “Orker ikke æbler og bananer, som er det, jeg ender med at købe, fordi jeg ikke kan overskue andet”.
Løsningen kunne her være at tage på “skattejagt” – altså en tur i supermarkedet for at finde andet frugt.
Så kan det være, at du finder en melon, fersken på dåse eller mango på frost til smoothie.

🌱EX:

Der ligger altid ting på dit spisebord, men du får det ikke ryddet op.
Svar:
“Jamen jeg ved ikke, hvor det skal hen”.
Aha. Tingene mangler altså en plads.
Løsningen kunne så være at finde en fast plads eller at have en skål/pæn kasse eller lignende stående til ting, der ikke har en plads.

🌱EX:

Du vil gerne lave yoga derhjemme, men du gør det ikke.
Svar:
“Orker ikke rulle måtten ud”.
Løsningen kunne være, at den lå klar hele tiden (hvis du fx bor alene), eller at du deler yoga op i to, så du fx ruller måtten ud, lige når du kommer ind af døren, så den er klar til yoga senere.

🌱EX:

Du vil gerne lave mere mad i stedet for at købe take-away, men du får det ikke gjort.
Svar:
“Det er irriterende, når spækbrættet karter rundt, når jeg skal skære noget”.
Løsningen kunne være at lægge en fugtig våd klud under eller vælge mad, der ikke kræver spækbræt (fx frostgrønt eller udskåret kød).

Så regn med at der er en grund til at du gør som du gør og undersøg de skjulte årsager som ikke normalt anerkendes.
Dårlig samvittighed gør dig i hvert fald ikke mere motiveret, giver dig ikke mere overskud og hjælper dig ikke til mindre overspisning!

Mere fakta og hjælp til overspisning

Sukker-nedbryder-IKKE-kollagen-1-1
Sukker nedbryder ikke kollagen!

Der er mange, der påstår, at sukker nedbryder kollagen, ofte i forbindelse med salg af kollagenpulver/kosttilskud, men passer simpelthen ikke! Misforståelsen kommer højst sandsynligt af, at det tyder på, at kollagen hurtigere bliver stivere end den naturlige proces, der følger med alderen, hvis man har for højt blodsukker konstant og det har man kun, hvis man har dårligt reguleret diabetes .(Og måske er der et par bedre grunde til at

Læs mere >>
Kalorietælling

Jeg har en oplevelse af, at rigtig mange ser det at lære at tælle kalorier, som en god ting helt uden “bivirkninger” og dermed noget der læres og anbefales vidt og bredt, uden forbehold. Jeg så fx en sige noget med, at det var ligesom at have en bestemt mængde penge hver dag, som man selv kunne vælge hvad man ville bruge på, som logisk giver mening. Og jo, det

Læs mere >>
Overmæt (hjælp til overspisning)

De fleste af os har lært, at det er godt at tabe sig og skidt at tage på.Det er ikke jo noget man selv kan styre, så derfor laver vi “målere” der skal fortælle om vi er på rette vej eller ej.Målere kan være at dele fødevarer op i rigtig og forkert, tælle kalorier, lave regler for antal af måltider eller portioner/regler for tidspunkter mm – og så er det

Læs mere >>
Handlinger og ikke-handlinger

En af de sessioner jeg har haft i dag, handlede om at stå i konflikten af både gerne at ville tabe sig og have et brændende ønske om “madro” (at mad ikke fylder i hovedet), som ofte er to modstridende ting. Måske nogle andre også vil kunne bruge hvad vi fandt frem til: Vi prøvede at finde ud af hvilke ting der giver en følelse af, at man er i

Læs mere >>
Tilpasses dig
Det skal tilpasses dig! Ikke omvendt!

Uhørt forslag:Det er mad og motion, der skal tilpasses DIG, og ikke dig der skal tilpasse dig en bestemt måde at spise og motionere på (hvis altså det er noget, der gerne skal glide lettere, holde på sigt og ikke være en umulig kamp). Det bliver jeg sjældent populær af at sige, fordi alt for mange er overbevist om, at de er forkerte, som de er, og dermed er NØDT

Læs mere >>
“Hvis jeg køber større tøj, glemmer jeg at tabe mig”

Det er ikke rart, at tøjet begynder at stramme fordi, at man har taget på. Det forstår jeg virkelig godt. Og det kan føles som om, at hvis du køber større tøj, så er det det samme som at acceptere vægtøgningen og når tøjet så passer så “glemmer” du, at du skal tabe dig. Men. Du spiser højst sandsynligt ikke mindre af, at gå i for småt tøj. Tværtimod, så

Læs mere >>
Tags:
Ingen kommentarer

Skriv en kommentar