Branden

Branden (hjælp til overspisning)

Overspisning har mange årsager, og en af dem er ubehagelige følelser.

Hvad er følelsesmæssig overspisning?

Du har måske hørt ordet ’trøstespisning’, som dækker over, at man søger trøst i maden, når man er ked af det. Men følelsesmæssig overspisning er meget bredere end det.

Det kan være at spise, når man er frustreret, irriteret eller vred, når man skammer sig (fx over sin krop), når man føler sig magtesløs, når man er stresset, når man oplever angsten for, at andre synes noget dårligt om en, bliver forskrækket, skuffet, ærgerlig, jaloux osv.

Jeg har valgt at brede følelsesmæssig spisning mere ud til, at det ikke kun er følelser, men også andre former for ubehag, der kan dulmes med mad. Det kunne være træthed, kedsomhed/rastløshed og smerter.

Og når jeg siger mad, så mener jeg også søde sager, snacks, sodavand og vin.

Det er meget svært at arbejde sig ud af følelsesmæssig spisning, men jeg vil gerne dele et af de værktøjer, jeg bruger (’’branden’’).

Bare husk, at det ikke er så simpelt, som det lyder – jeg har hele forløb, som udelukkende handler om at lære at bruge det værktøj til at tage magten over maden, og det hele sker altså ikke over night.

Branden

Når man skal slukke en ildebrand, er der overordnet tre steps:

  1. Først skal du vide, at der er en ildebrand i gang ved fx at lugte røg eller høre en brandalarm.
  2. Så skal du finde ud af, hvor den er, hvor stor den er, og hvad der er ild i, så du bedre kan vurdere hvilken form for brandslukning der er bedst i situationen fx vand, brandtæppe eller pulverslukker.
  3. Til sidst kommer selve brandslukningen.

Hvis vi nu leger, at ubehag er en indre ildebrand, så er mad brandslukningen.

Det behøver ikke at være et problem, altså man kan have det fint med det, men for mange er der konsekvenser som ekstra kilo, øget ’usundhed’ og dårlig samvittighed (skam). Dårlig samvittighed er en ny ildebrand, som leder til mere mad som brandslukning, som giver dårlig samvittighed, og sådan kan det blive ved.

Hvordan bruger man “branden” som værkstøj ift. spisning?

Lad os prøve at lave de samme tre trin bare for de indre ildebrande i stedet.

Så vil den hedde:

  1. Opdag (’’brandalarmen’’) – der skal være noget, der fortæller dig, at der er noget ubehag (’’indre ildebrand’’) i gang. Det er fuldstændig nødvendigt for selv at tage styring.
    Det kunne fx være sukkertrang eller tanken: ’’Jeg skal liiige have et eller andet’’.
  2. Analysér (led efter branden) – så skal vi finde ud af, hvad det er for noget ubehag, for der er stor forskel på, hvad behovet er, når du skammer dig ift., når du er vred, når du er træt ift., at du keder dig.
    Der kan du både prøve at finde selve ubehaget men evt. også en trigger. En trigger er det, der har startet ubehaget – fx en kommentar, en handling eller en mail.
  3. Handling (’’brandslukning’’) – så er det om at finde ud af, hvad du skal gøre nu. Og det er her, det bliver rigtig svært, for når først den indre ildebrand er i gang, er der panik, ligesom der ville være, hvis det var en rigtig brand. Så der er meget lidt kapacitet og tid til at gøre noget som helst andet end det, du er vant til, som kunne være slik, chips, cola eller rødvin.

Hvordan kunne andre “brandslukninger” se ud end at spise?

Det er her, det bliver rigtig svært, for der er så vanvittig mange slags brandslukninger, og man skal finde sine helt egne. Når jeg har klienter, så gør jeg, hvad jeg kan for, at de selv finder frem til, hvilke handlinger de gerne vil øve sig på, og det er mit job at hjælpe dem til selv at se, hvilke fælder der kunne være, hvilken modstand der er i det, og hvad der kan gå galt, så de er forberedt med strategier, når det sker.

Så se forslagene her som inspiration og ikke nogen, der dikterer, hvad du burde:

Vrede – en form for afreagering, fx en gåtur, at skrive, slå i puden, brokke sig eller synge højt i bilen.

Ked af det – at græde, få trøst (fx en snak eller et kram), lægge sig under dynen.

Angst – vejrtrækningsøvelser, rolig musik, snakke med det indre barn der er bange.

Kedsomhed/Rastløshed – krea-hobby som håndarbejde, puslespil, bøger.

Skam – at blotte sig ved at sige det højt eller vise det frem, som man er bange for, at andre opdager.

Det lyder da meget nemt, så skal jeg bare gøre noget andet end at spise?

Der er så mange fælder i processen. Fx at tænke at det er nemt, for det leder til, at du undervurderer, hvad det kræver og dermed bliver skuffet og vred på dig selv (ny ildebrand, ond cirkel).

Det er også en fælde at tænke, at du skal gøre noget andet end at spise, for så bliver maden forbudt, og der kan komme trodsreaktion.

Andre fælder er at tro, at man kan sammenligne sig med andre, utålmodighed, vægttabsfokus, at vente på at omverdenen forstår, kun at gå efter handlinger der distraherer i stedet for at opløse følelserne og at tage munden for fuld. 

Det hele bliver lettere med hjælp, uanset hvor sælgeragtigt det må lyde.

For når man sidder i det selv, er det hele flettet sammen i et kaos af tanker, følelser og kropsfornemmelser, og det at have en udefra der kan bevare overblikket, afklare, guide og holde fokus, kan være altafgørende for, hvor længe det tager (og hvordan du har det undervejs).

Du kan starte med at eksperimentere selv evt. læse min bog om værktøjer til overspisning, og så kan du overveje at tage et forløb kognitiv kostvejledning til at komme resten af vejen – altså til du ”kan selv”. 

Mere fakta og hjælp til overspisning

HVAD-BETYDER-_NORMALVÆGTIG__-1
Hvad betyder normalvægtig?

“Normalvægtig” betyder IKKE: – sund – rigtig … eller normal. Sund: Du kan ikke aflæse din sundhed på BMI-skalaen. WHAT????? HVA´????? HVAFFORENFISK???? Nope. Du kan være slank og usund, og du kan være tyk og sund (og vice versa), det afgøres af livsstil, genetik, økonomi, selvopfattelse osv. Rigtig: BMI siger ikke noget om rigtig og forkert. Du er rigtig, uanset hvor helvede du ligger på den lorteskala. Det er et

Læs mere >>
KETO-OG-LOW-CARB-1
Keto og low carb – godt til vægttab?

Jeg er ked af at være den, der kommer med dårlige nyheder.Men nogen må jo! Kostprincipper og kure med lidt eller ingen kulhydrat er meget populære.De fleste oplever, at kiloene rasler af nærmest med det samme, og når man først har set det på vægten og mærket det på tøjet, så er der ikke nogen idioter, der skal komme og fortælle, at det ikke virker!Jeg forstår det godt. Men der

Læs mere >>
Giver-mere-fedt-en-højere-fedtforbrænding
Giver mere fedt en højere fedtforbrænding?

Svaret er ja. Men! En højere fedtforbrænding har praktisk talt INTET med vægttab at gøre. “Whaaaaat??” Ja, I know. Det lyder da ellers som en klokkeklar logik: En højere FEDTforbrænding må da forbrænde dellerne på kroppen hurtigere?? Desværre 😔 Jeg er ked af at være den dumme kælling endnu engang. Og jeg forstår 180% det brændende ønske om at finde nogle nemmere måder, smutveje, effektiviseringsstrategier osv., når det kommer til

Læs mere >>
Branden
Branden (hjælp til overspisning)

Overspisning har mange årsager, og en af dem er ubehagelige følelser. Hvad er følelsesmæssig overspisning? Du har måske hørt ordet ’trøstespisning’, som dækker over, at man søger trøst i maden, når man er ked af det. Men følelsesmæssig overspisning er meget bredere end det. Det kan være at spise, når man er frustreret, irriteret eller vred, når man skammer sig (fx over sin krop), når man føler sig magtesløs, når

Læs mere >>
Design-uden-navn-4-1
Er mikroovn noget skidt?

En mikroovn kan gøre, at alt det med mad er nemmere.Men der er mange, der enten er bange for at spise mad, der er opvarmet med mikrobølger, for at stå for tæt på ovnen, når den er tændt, eller ikke tør have en i huset på grund af stråling. Så lad os lige få styr på det: Inde i mikroovnen sidder der en magnetron – en dims der laver elektromagnetisk

Læs mere >>
vegetables-2924239_1920-1920x1200
Mere grønt?

Hvis du gerne vil spise frugt og grønt hver dag, så skal det kræve så lidt af dig som muligt. Ellers er det udelukkende et spørgsmål om tid, før du glemmer det, ikke orker eller bare ikke får det gjort. Det er sjældent et bevidst fravalg men en kilde til dårlig samvittighed og selvbebrejdelse (som IKKE er sundt!). Så i stedet for at planlægge ud fra dage hvor du har

Læs mere >>
Tags:
Ingen kommentarer

Skriv en kommentar

KATRINE PÅ INSTAGRAM