Bange-for-sult_

Bange for sult? (hjælp til overspisning)

For nylig havde jeg en ny klient som sagde, at hun vidste godt, at det lød mærkeligt, men hun tror, at hun er bange for sult. Hun sagde også, at alle andre jo ikke er det, så jeg spurgte, hvordan hun vidste det. Det er nemlig noget, som jeg har hørt uendelig mange gange og arbejdet med i størstedelen af mine forløb.
Der er to dele af sult: Den fysiske fornemmelse og den følelsesmæssige fortolkning af den fornemmelse.

Når du er på en slankekur, hvor du ikke bliver mæt, faster eller har regler om ikke at måtte spise efter kl. 19.00, så kan du opleve, at sult ikke bare er sådan lidt ubehageligt. Det kan opleves som enormt ubehageligt og som noget, du ikke selv kan bestemme, om skal være der eller ej. Når vi oplever ubehag, vi ikke selv aktivt vælger, er vores “smertetærskel” lav.

Det er jo ikke fordi, at sult i sig selv er så forfærdeligt og smertefuldt, at man ikke kan klare det nogle timer, men når det føles som noget, man er tvunget ud i, så sætter oplevelsen af sult sig som noget farligt.

Så ubevidst vil vi forsøge at undgå det ved et større indtag af mad (og det vil fylde meget i tankerne).

Derfor kan det ofte give mening at vælge aktivt at mærke sult. Ikke i en situation hvor du har glemt at spise i mange timer og pludselig er voldsom sulten og nærmest panisk (der er det for voldsomt), men en situation hvor du er forberedt, er nærværende og vigtigst af alt: Har en stopknap. En stopknap er noget spiseligt, som er inden for rækkevidde. Det skal give dig roen til at gå ind i ubehaget, fordi du ved, at du kan stoppe det anytime.


Formålet, med aktivt at vælge at mærke sulten, er at få fjernet den ubevidste opfattelse af, at det er farligt. For hver gang du gør det, kan du komme tættere på at kunne tåle at være sulten, fordi det ikke sætter alarmklokker i gang, og dermed fx. kunne vente med at spise til næste måltid/til maden er færdig bedre kunne magte at lave noget selv frem for at bestille pizza slippe behovet for at spise forud få mere ro i hovedet fordi du ikke skal planlægge til, at du aldrig må blive sulten.

Dog skal det ikke ske, mens du arbejder med følelsesmæssig spisning – det er for meget! Én ting ad gangen.

Det var bare et “råd” herfra. 

Mere fakta og hjælp til overspisning

Nye målere (madro-målere)

For at arbejde sig mod “madro” er noget af det vigtigste (men også sværeste) at lære nogle nye målere for, om tingene går den rigtige vej. De klassiske målere de fleste har, kommer fra vægttabs verdenen og kan fx. være: ✅ At spise grøntsager ✅ At dyrke motion ✅ At sige nej til kage ✅ At lave hjemmelavet mad Altså, at de ting altid er godt (og det omvendte dårligt).

Læs mere >>
Hvad gør du bagefter
Hvad gør du bagefter? (hjælp til overspisning)

I arbejdet med overspisning handler det om at forstå behovet, man forsøger at stille med mad, for enten at vælge maden bevidst, vælge noget andet eller en blanding.Men noget, som mange ikke ved, ikke forstår eller glemmer, er, at man VIL “fejle” utallige gange i processen. Når man ender med at slukke ildebranden med mad uden selv at have valgt det, så kommer den farlige efterreaktion, nemlig skam (dårlig samvittighed).Det

Læs mere >>
“Hvis jeg køber større tøj, glemmer jeg at tabe mig”

Det er ikke rart, at tøjet begynder at stramme fordi, at man har taget på. Det forstår jeg virkelig godt. Og det kan føles som om, at hvis du køber større tøj, så er det det samme som at acceptere vægtøgningen og når tøjet så passer så “glemmer” du, at du skal tabe dig. Men. Du spiser højst sandsynligt ikke mindre af, at gå i for småt tøj. Tværtimod, så

Læs mere >>
Din kæreste
Er din kæreste en hindring eller en hjælp? (hjælp til overspisning)

En af de ting, jeg skal have afklaret i mine forløb, er, om din kæreste eller mand er en hjælp eller en hindring!? Hvis han er en hjælp, så er det fx: 👉🏻 Han er ligeglad med, hvad du vejer. 👉🏻 Han forstår, hvor kompliceret overspisning er, er nysgerrig, viser interesse i processen og spørger, hvordan han bedst støtter. 👉🏻 Han giver dig omsorg, når du skammer dig over at

Læs mere >>
Underskud af overskud

Hvis jeg nu remser nogle ting op, vil du så se om du kan genkende noget? – Du føler, at du er evigt bagud ift. the never-ending to-do liste – Du føler uoverskuelighed når der er meget du skal nå og ender med at glo på tlf eller se serier (og får endnu mere travlt) – Du har kronisk dårlig samvittighed over alt det du BURDE – Du ser andre

Læs mere >>
cake-1746435_1920
Kan man hygge sig uden at spise? (hjælp til overspisning)

Mange af os har det sådan, at det bare ikke er rigtig hygge, før der er en skærm og noget lækkert spiseligt (eller drikkeligt).Den der “Aaah” -følelse af at NU er det weekend, nu har man fri, nu kan man ENDELIG give slip og elske livet for en stund. Det skaber dog ofte konflikt i hovedet, hvis man også har et ønske om at tabe sig (eller spise mindre/anderledes af

Læs mere >>
Tags:
Ingen kommentarer

Skriv en kommentar