Bange-for-sult_

Bange for sult? (hjælp til overspisning)

For nylig havde jeg en ny klient som sagde, at hun vidste godt, at det lød mærkeligt, men hun tror, at hun er bange for sult. Hun sagde også, at alle andre jo ikke er det, så jeg spurgte, hvordan hun vidste det. Det er nemlig noget, som jeg har hørt uendelig mange gange og arbejdet med i størstedelen af mine forløb.
Der er to dele af sult: Den fysiske fornemmelse og den følelsesmæssige fortolkning af den fornemmelse.

Når du er på en slankekur, hvor du ikke bliver mæt, faster eller har regler om ikke at måtte spise efter kl. 19.00, så kan du opleve, at sult ikke bare er sådan lidt ubehageligt. Det kan opleves som enormt ubehageligt og som noget, du ikke selv kan bestemme, om skal være der eller ej. Når vi oplever ubehag, vi ikke selv aktivt vælger, er vores “smertetærskel” lav.

Det er jo ikke fordi, at sult i sig selv er så forfærdeligt og smertefuldt, at man ikke kan klare det nogle timer, men når det føles som noget, man er tvunget ud i, så sætter oplevelsen af sult sig som noget farligt.

Så ubevidst vil vi forsøge at undgå det ved et større indtag af mad (og det vil fylde meget i tankerne).

Derfor kan det ofte give mening at vælge aktivt at mærke sult. Ikke i en situation hvor du har glemt at spise i mange timer og pludselig er voldsom sulten og nærmest panisk (der er det for voldsomt), men en situation hvor du er forberedt, er nærværende og vigtigst af alt: Har en stopknap. En stopknap er noget spiseligt, som er inden for rækkevidde. Det skal give dig roen til at gå ind i ubehaget, fordi du ved, at du kan stoppe det anytime.


Formålet, med aktivt at vælge at mærke sulten, er at få fjernet den ubevidste opfattelse af, at det er farligt. For hver gang du gør det, kan du komme tættere på at kunne tåle at være sulten, fordi det ikke sætter alarmklokker i gang, og dermed fx. kunne vente med at spise til næste måltid/til maden er færdig bedre kunne magte at lave noget selv frem for at bestille pizza slippe behovet for at spise forud få mere ro i hovedet fordi du ikke skal planlægge til, at du aldrig må blive sulten.

Dog skal det ikke ske, mens du arbejder med følelsesmæssig spisning – det er for meget! Én ting ad gangen.

Det var bare et “råd” herfra. 

Mere fakta og hjælp til overspisning

Motivations bålet

Forestil dig, at motivationen til at dyrke motion har været et stort, livligt bål da du var lille. Du løb rundt i haven, klatrede i træer og legede fange – helt uden at tænke i at forbedre din kondition, få stærkere arme eller at blive tynd. Det store bål kunne godt tåle regnvejr og blæst – hvis du skrabede knæet græd du og løb videre. Gennem livet har bålet fået

Læs mere >>
Sukker-nedbryder-IKKE-kollagen-1-1
Sukker nedbryder ikke kollagen!

Der er mange, der påstår, at sukker nedbryder kollagen, ofte i forbindelse med salg af kollagenpulver/kosttilskud, men passer simpelthen ikke! Misforståelsen kommer højst sandsynligt af, at det tyder på, at kollagen hurtigere bliver stivere end den naturlige proces, der følger med alderen, hvis man har for højt blodsukker konstant og det har man kun, hvis man har dårligt reguleret diabetes .(Og måske er der et par bedre grunde til at

Læs mere >>
Forbud og restriktioner
Forbud og restriktioner (hjælp til overspisning)

Jeg har forsøgt at lave en model for, hvordan mange (ikke alle) reagerer på forbud og restriktioner. Men først vil jeg definere de to ord, for der er åbenbart meget forskellige opfattelser af de ord: Forbud: Det er noget, du ikke må få – altså en 0-mængde. Fx “jeg må ikke spise kulhydrat”, “ingen fløde i kaffen”. Restriktion: Der er noget, du kun må få i en begrænset mængde, kontekst

Læs mere >>
Modstandsreglen

  Her er den bedste regel til mandage og generelt situationer hvor du føler dig overvældet af, at skulle en masse:Modstandsreglen.Den hedder “Hvis du mærker modstand, må du ikke gøre det”.Altså, som i FREEZE, STOP, IKKE GØR NOGET – før du har forstået og fjernet modstanden. Der kan være flere slags: Er det fordi, at der er noget fysisk ubehageligt ved handlingen, såsom at skulle bøje dig til gulvet med

Læs mere >>
Din kæreste
Er din kæreste en hindring eller en hjælp? (hjælp til overspisning)

En af de ting, jeg skal have afklaret i mine forløb, er, om din kæreste eller mand er en hjælp eller en hindring!? Hvis han er en hjælp, så er det fx: 👉🏻 Han er ligeglad med, hvad du vejer. 👉🏻 Han forstår, hvor kompliceret overspisning er, er nysgerrig, viser interesse i processen og spørger, hvordan han bedst støtter. 👉🏻 Han giver dig omsorg, når du skammer dig over at

Læs mere >>
Det-er-ikke-10.000-skridt-om-dagen-der-er-anbefalet-1
Det er ikke 10.000 skridt om dagen, der er anbefalet!

De fleste har hørt, at man skal gå 10.000 skridt om dagen.Eller ikke SKAL – men at det er optimalt (og dermed noget som alle bør stræbe efter – den tager vi senere).Men når man gennemgår forskningen, er det ingen steder at finde.Derimod så ligger tallet mellem 6.000-7.500 skridt om dagen (alt efter hvilke studier man ser på). “Aaarh, så er der jo enormt mange verden over, der siger noget

Læs mere >>
Tags:
Ingen kommentarer

Skriv en kommentar