Bange-for-sult_

Bange for sult (hjælp til overspisning)

For nylig havde jeg en ny klient, som sagde, at hun godt vidste, at det lød mærkeligt, men at hun troede, at hun var bange for sult.

Hun sagde også, at alle andre jo ikke er det, så jeg spurgte, hvordan hun vidste det. Det er nemlig noget, som jeg har hørt uendelig mange gange og arbejdet med i størstedelen af mine forløb.

Der er to dele af sult: Den fysiske fornemmelse og den følelsesmæssig fortolkning af den fornemmelse.

Når du er på en slankekur, hvor du ikke bliver mæt, faster eller har regler om ikke at måtte spise efter kl. 19.00, så kan du opleve, at sult ikke bare er sådan lidt ubehageligt. Det kan opleves som enormt ubehageligt og som noget, du ikke selv er herre over, for du kan ikke selv bestemme, om det skal være der eller ej.

Når vi oplever ubehag, vi ikke selv aktivt vælger, er vores “smertetærskel” lav.

Det er jo ikke, fordi sult i sig selv er så forfærdeligt og smertefuldt, at man ikke kan klare det nogle timer, men når det føles som noget, man er tvunget ud i, så sætter oplevelsen af sult sig som noget farligt.

Så ubevidst vil vi forsøge at undgå det ved et større indtag af mad (og det vil fylde meget i tankerne).

Derfor kan det ofte give mening at vælge aktivt at mærke sult.

Ikke i en situation hvor du har glemt at spise i mange timer og pludselig er voldsom sulten og nærmest panisk (der er det for voldsomt), men en situation hvor du er forberedt, er nærværende og vigtigst af alt: Har en stopknap.

En stopknap er noget spiseligt, som er inden for rækkevidde.

Det skal give dig roen til at gå ind i ubehaget, fordi du ved, at du kan stoppe det anytime.

Formålet med aktivt at vælge at mærke sulten er at få fjernet den ubevidste opfattelse af, at det er farligt.

For hver gang du gør det, kan du komme tættere på at kunne tåle at være sulten, fordi det ikke sætter alarmklokker i gang og dermed fx:

  • Kunne vente med at spise næste måltid/til maden er færdig
  • Bedre kunne magte at lave noget mad selv frem for at bestille pizza
  • Slippe behovet for at spise forud
  • Få mere ro i hovedet, fordi du ikke skal planlægge til, at du aldrig må blive sulten.

Dog skal det ikke ske, mens du arbejder med følelsesmæssig spisning – det er for meget!

Én ting af gangen.

Det var bare et “råd” herfra 😊

Tags:
Ingen kommentarer

Skriv en kommentar