At stå på ét ben (hjælp til overspisning)

At stå på ét ben (hjælp til overspisning)

Når jeg arbejder med følelsesmæssig spisning, prøver jeg at forklare det sådan her:

Forestil dig, at du står på ét ben. Det ben bærer hele din vægt og er det, der gør, at du kan stå op. Hvis det ben er mad, og du gerne vil tabe dig, så er der to scenarier:

Enten lykkes det dig, og så knækker du sammen, eller også lykkes det dig ikke, og du skammer dig.
Pest eller kolera!

Det er der, det er galt med hele vægttabs-livsstils-sundheds-branchen. Der er konstant fokus på de hurtige løsninger, symptombehandling og på at fjerne mad – uden at forstå, hvad mad gør.

Hvis du vil ud af følelsesmæssig spisning, så start med at acceptere, at mad er det ben, du står på.
Dvs. INGEN skam, INGEN dårlig samvittighed, INGEN sammenligning og INGEN selvbebrejdelse.
Men ren logik – “hvis jeg ikke står på dette ben, så knækker jeg”.

Skift så fokus til det ANDET ben. På at få det tættere til jorden, begynde at støtte let på det og til sidst kunne fordele vægten ligeligt på de to ben.
Det er et støtteben til maden, så behovet for at spise for at dulme bliver mindre.

Derudover vil det ofte medføre en masse andre lækre gevinster såsom mental styrke (hvis du fx lærer at sige fra), mindre sortsind og frustration (hvis du lærer at græde) og bedre connection med andre (og dermed mindre ensomhed), hvis du kan reache out (og bliver mødt/set/hørt).

Det kræver dog ofte, at du slipper tanken om at ERSTATTE maden (“hvad kan jeg gøre i stedet for”) og vender dig til tanken om at SUPPLERE maden (“hvad kan jeg gøre før/mens/efter jeg spiser”).

Måske tænker du så, at du gerne vil helt hen og KUN stå på det andet ben, så du slet ikke behøver mad til at dulme følelser, men det er altså kun de færreste, der kan nå dertil.

Men! At nå til en ligelig fordeling er ikke umuligt og at fjerne BEHOVET for halvdelen af maden (dvs. uden forbud, restriktioner og regler) er ofte nok til, at det ikke påvirker vægten.

Og prøv lige at tænke over dette: Hvordan faen har du klaret alt det, livet har budt på, kun ved at bruge MAD til at dulme? Hvordan er det ikke noget stærkere – stoffer, sprut osv.?

Måske er det på tide at give dig selv lidt credit. Også selvom omverdenen fatter brik 💚

📷 Karen Arnold

Mere fakta og hjælp til overspisning

Det-er-ikke-10.000-skridt-om-dagen-der-er-anbefalet-1
Det er ikke 10.000 skridt om dagen, der er anbefalet!

De fleste har hørt, at man skal gå 10.000 skridt om dagen.Eller ikke SKAL – men at det er optimalt (og dermed noget som alle bør stræbe efter – den tager vi senere).Men når man gennemgår forskningen, er det ingen steder at finde.Derimod så ligger tallet mellem 6.000-7.500 skridt om dagen (alt efter hvilke studier man ser på). “Aaarh, så er der jo enormt mange verden over, der siger noget

Læs mere >>
Motivations bålet

Forestil dig, at motivationen til at dyrke motion har været et stort, livligt bål da du var lille. Du løb rundt i haven, klatrede i træer og legede fange – helt uden at tænke i at forbedre din kondition, få stærkere arme eller at blive tynd. Det store bål kunne godt tåle regnvejr og blæst – hvis du skrabede knæet græd du og løb videre. Gennem livet har bålet fået

Læs mere >>
Din kæreste
Er din kæreste en hindring eller en hjælp? (hjælp til overspisning)

En af de ting, jeg skal have afklaret i mine forløb, er, om din kæreste eller mand er en hjælp eller en hindring!? Hvis han er en hjælp, så er det fx: 👉🏻 Han er ligeglad med, hvad du vejer. 👉🏻 Han forstår, hvor kompliceret overspisning er, er nysgerrig, viser interesse i processen og spørger, hvordan han bedst støtter. 👉🏻 Han giver dig omsorg, når du skammer dig over at

Læs mere >>
Tilbagetrin
Tilbagetrin vs. tilbagefald (hjælp til overspisning)

To gange om året er der en “høj-risiko-tid”.En tid hvor mange har en stærk længsel efter og er topmotiverede for sund mad, masser af motion og en lettere krop.Den ene periode er i januar efter julen, og den anden er i august efter sommerferien. Forestil dig, at de her ændringer er en trappe, og du lige nu oplever at tage første trin, andet trin og tredje trin (fx begynder i

Læs mere >>
Giver-mere-fedt-en-højere-fedtforbrænding
Giver mere fedt en højere fedtforbrænding?

Svaret er ja. Men! En højere fedtforbrænding har praktisk talt INTET med vægttab at gøre. “Whaaaaat??” Ja, I know. Det lyder da ellers som en klokkeklar logik: En højere FEDTforbrænding må da forbrænde dellerne på kroppen hurtigere?? Desværre 😔 Jeg er ked af at være den dumme kælling endnu engang. Og jeg forstår 180% det brændende ønske om at finde nogle nemmere måder, smutveje, effektiviseringsstrategier osv., når det kommer til

Læs mere >>
cake-1746435_1920
Kan man hygge sig uden at spise? (hjælp til overspisning)

Mange af os har det sådan, at det bare ikke er rigtig hygge, før der er en skærm og noget lækkert spiseligt (eller drikkeligt).Den der “Aaah” -følelse af at NU er det weekend, nu har man fri, nu kan man ENDELIG give slip og elske livet for en stund. Det skaber dog ofte konflikt i hovedet, hvis man også har et ønske om at tabe sig (eller spise mindre/anderledes af

Læs mere >>
Tags:
Ingen kommentarer

Skriv en kommentar