At stå på ét ben (hjælp til overspisning)

At stå på ét ben (hjælp til overspisning)

Når jeg arbejder med følelsesmæssig spisning, prøver jeg at forklare det sådan her:

Forestil dig, at du står på ét ben. Det ben bærer hele din vægt og er det, der gør, at du kan stå op. Hvis det ben er mad, og du gerne vil tabe dig, så er der to scenarier:

Enten lykkes det dig, og så knækker du sammen, eller også lykkes det dig ikke, og du skammer dig.
Pest eller kolera!

Det er der, det er galt med hele vægttabs-livsstils-sundheds-branchen. Der er konstant fokus på de hurtige løsninger, symptombehandling og på at fjerne mad – uden at forstå, hvad mad gør.

Hvis du vil ud af følelsesmæssig spisning, så start med at acceptere, at mad er det ben, du står på.
Dvs. INGEN skam, INGEN dårlig samvittighed, INGEN sammenligning og INGEN selvbebrejdelse.
Men ren logik – “hvis jeg ikke står på dette ben, så knækker jeg”.

Skift så fokus til det ANDET ben. På at få det tættere til jorden, begynde at støtte let på det og til sidst kunne fordele vægten ligeligt på de to ben.
Det er et støtteben til maden, så behovet for at spise for at dulme bliver mindre.

Derudover vil det ofte medføre en masse andre lækre gevinster såsom mental styrke (hvis du fx lærer at sige fra), mindre sortsind og frustration (hvis du lærer at græde) og bedre connection med andre (og dermed mindre ensomhed), hvis du kan reache out (og bliver mødt/set/hørt).

Det kræver dog ofte, at du slipper tanken om at ERSTATTE maden (“hvad kan jeg gøre i stedet for”) og vender dig til tanken om at SUPPLERE maden (“hvad kan jeg gøre før/mens/efter jeg spiser”).

Måske tænker du så, at du gerne vil helt hen og KUN stå på det andet ben, så du slet ikke behøver mad til at dulme følelser, men det er altså kun de færreste, der kan nå dertil.

Men! At nå til en ligelig fordeling er ikke umuligt og at fjerne BEHOVET for halvdelen af maden (dvs. uden forbud, restriktioner og regler) er ofte nok til, at det ikke påvirker vægten.

Og prøv lige at tænke over dette: Hvordan faen har du klaret alt det, livet har budt på, kun ved at bruge MAD til at dulme? Hvordan er det ikke noget stærkere – stoffer, sprut osv.?

Måske er det på tide at give dig selv lidt credit. Også selvom omverdenen fatter brik 💚

📷 Karen Arnold

Mere fakta og hjælp til overspisning

Motivations bålet

Forestil dig, at motivationen til at dyrke motion har været et stort, livligt bål da du var lille. Du løb rundt i haven, klatrede i træer og legede fange – helt uden at tænke i at forbedre din kondition, få stærkere arme eller at blive tynd. Det store bål kunne godt tåle regnvejr og blæst – hvis du skrabede knæet græd du og løb videre. Gennem livet har bålet fået

Læs mere >>
Hvad er overspisning
Hvad er overspisning?

Jeg definerer overspisning som: ”Spisning du efterfølgende har dårlig samvittighed over”.Den dårlige samvittighed kan både komme undervejs, lige efter eller længere tid efter, men der skal altså være et negativt følelsesmæssigt aspekt af det, for at det er overspisning, og ikke bare at du har spist meget. Du kan fx spise en hel brunchbuffet eller tre portioner aftensmad, som ikke er overspisning, hvis du har det psykisk godt med det.

Læs mere >>
Bange-for-sult_
Bange for sult (hjælp til overspisning)

For nylig havde jeg en ny klient, som sagde, at hun godt vidste, at det lød mærkeligt, men at hun troede, at hun var bange for sult. Hun sagde også, at alle andre jo ikke er det, så jeg spurgte, hvordan hun vidste det. Det er nemlig noget, som jeg har hørt uendelig mange gange og arbejdet med i størstedelen af mine forløb. Der er to dele af sult: Den

Læs mere >>
Dårlige-undskyldninger
Dårlige undskyldninger (hjælp til overspisning)

Der er ofte nogle ting, der styrer vores adfærd, som er enormt svære at arbejde med – IKKE fordi, at de er svære at ændre.Men fordi at de at de er svære at erkende som reelle årsager til, at man gør, som man gør.Hjernen siger, at det er åndssvagt, latterligt eller at det er en dårlig undskyldning og det skaber skam og overspisning.Det gode er, at det svære er overstået,

Læs mere >>
Branden
Branden (hjælp til overspisning)

Overspisning har mange årsager, og en af dem er ubehagelige følelser. Hvad er følelsesmæssig overspisning? Du har måske hørt ordet ’trøstespisning’, som dækker over, at man søger trøst i maden, når man er ked af det. Men følelsesmæssig overspisning er meget bredere end det. Det kan være at spise, når man er frustreret, irriteret eller vred, når man skammer sig (fx over sin krop), når man føler sig magtesløs, når

Læs mere >>
Tilpasses dig
Det skal tilpasses dig! Ikke omvendt!

Uhørt forslag:Det er mad og motion, der skal tilpasses DIG, og ikke dig der skal tilpasse dig en bestemt måde at spise og motionere på (hvis altså det er noget, der gerne skal glide lettere, holde på sigt og ikke være en umulig kamp). Det bliver jeg sjældent populær af at sige, fordi alt for mange er overbevist om, at de er forkerte, som de er, og dermed er NØDT

Læs mere >>
Tags:
Ingen kommentarer

Skriv en kommentar

KATRINE PÅ INSTAGRAM