At stå på ét ben (hjælp til overspisning)

At stå på ét ben (hjælp til overspisning)

Når jeg arbejder med følelsesmæssig spisning, prøver jeg at forklare det sådan her:

Forestil dig, at du står på ét ben. Det ben bærer hele din vægt og er det, der gør, at du kan stå op. Hvis det ben er mad, og du gerne vil tabe dig, så er der to scenarier:

Enten lykkes det dig, og så knækker du sammen, eller også lykkes det dig ikke, og du skammer dig.
Pest eller kolera!

Det er der, det er galt med hele vægttabs-livsstils-sundheds-branchen. Der er konstant fokus på de hurtige løsninger, symptombehandling og på at fjerne mad – uden at forstå, hvad mad gør.

Hvis du vil ud af følelsesmæssig spisning, så start med at acceptere, at mad er det ben, du står på.
Dvs. INGEN skam, INGEN dårlig samvittighed, INGEN sammenligning og INGEN selvbebrejdelse.
Men ren logik – “hvis jeg ikke står på dette ben, så knækker jeg”.

Skift så fokus til det ANDET ben. På at få det tættere til jorden, begynde at støtte let på det og til sidst kunne fordele vægten ligeligt på de to ben.
Det er et støtteben til maden, så behovet for at spise for at dulme bliver mindre.

Derudover vil det ofte medføre en masse andre lækre gevinster såsom mental styrke (hvis du fx lærer at sige fra), mindre sortsind og frustration (hvis du lærer at græde) og bedre connection med andre (og dermed mindre ensomhed), hvis du kan reache out (og bliver mødt/set/hørt).

Det kræver dog ofte, at du slipper tanken om at ERSTATTE maden (“hvad kan jeg gøre i stedet for”) og vender dig til tanken om at SUPPLERE maden (“hvad kan jeg gøre før/mens/efter jeg spiser”).

Måske tænker du så, at du gerne vil helt hen og KUN stå på det andet ben, så du slet ikke behøver mad til at dulme følelser, men det er altså kun de færreste, der kan nå dertil.

Men! At nå til en ligelig fordeling er ikke umuligt og at fjerne BEHOVET for halvdelen af maden (dvs. uden forbud, restriktioner og regler) er ofte nok til, at det ikke påvirker vægten.

Og prøv lige at tænke over dette: Hvordan faen har du klaret alt det, livet har budt på, kun ved at bruge MAD til at dulme? Hvordan er det ikke noget stærkere – stoffer, sprut osv.?

Måske er det på tide at give dig selv lidt credit. Også selvom omverdenen fatter brik 💚

📷 Karen Arnold

Mere fakta og hjælp til overspisning

At stå på ét ben (hjælp til overspisning)
At stå på ét ben (hjælp til overspisning)

Når jeg arbejder med følelsesmæssig spisning, prøver jeg at forklare det sådan her: Forestil dig, at du står på ét ben. Det ben bærer hele din vægt og er det, der gør, at du kan stå op. Hvis det ben er mad, og du gerne vil tabe dig, så er der to scenarier: Enten lykkes det dig, og så knækker du sammen, eller også lykkes det dig ikke, og du

Læs mere >>
ER-OVERVÆGT-USUNDT_
Er overvægt usundt?

Vi har altid fået tudet ørene fulde med, at overvægt er usundt. Og at overvægt bestemmes af BMI, så hvis du er på 25 eller derover, så er du usund 🤯 Og ja, det kan da godt se sådan ud, for hvis man kigger på forskningen, så kan man se, at der er mange af dem, der udvikler sygdomme og dør for tidligt, som er overvægtige. Men! Hvad hvis man

Læs mere >>
Hvad gør du bagefter
Hvad gør du bagefter? (hjælp til overspisning)

I arbejdet med overspisning handler det om at forstå behovet, man forsøger at stille med mad, for enten at vælge maden bevidst, vælge noget andet eller en blanding.Men noget, som mange ikke ved, ikke forstår eller glemmer, er, at man VIL “fejle” utallige gange i processen. Når man ender med at slukke ildebranden med mad uden selv at have valgt det, så kommer den farlige efterreaktion, nemlig skam (dårlig samvittighed).Det

Læs mere >>
UNDERSKUD-AF-OVERSKUD
Underskud af overskud (hjælp til overspisning)

Noget af det, jeg ikke altid har super god succes med, er at overbevise mine klienter om, at de skal have “råd”, før vi kan arbejde med overspisningen. Lad os lege at energi/overskud er penge.Hver morgen får du en mængde penge – hvor meget afgøres blandt andet af din søvn.De penge skal række til hele dagen, og der skal gerne være noget tilbage, når du går i seng til fx

Læs mere >>
Bange-for-sult_
Bange for sult? (hjælp til overspisning)

For nylig havde jeg en ny klient som sagde, at hun vidste godt, at det lød mærkeligt, men hun tror, at hun er bange for sult. Hun sagde også, at alle andre jo ikke er det, så jeg spurgte, hvordan hun vidste det. Det er nemlig noget, som jeg har hørt uendelig mange gange og arbejdet med i størstedelen af mine forløb.Der er to dele af sult: Den fysiske fornemmelse

Læs mere >>
vegetables-2924239_1920-1920x1200
Mere grønt?

Hvis du gerne vil spise frugt og grønt hver dag, så skal det kræve så lidt af dig som muligt. Ellers er det udelukkende et spørgsmål om tid, før du glemmer det, ikke orker eller bare ikke får det gjort. Det er sjældent et bevidst fravalg men en kilde til dårlig samvittighed og selvbebrejdelse (som IKKE er sundt!). Så i stedet for at planlægge ud fra dage hvor du har

Læs mere >>
Tags:
Ingen kommentarer

Skriv en kommentar

KATRINE PÅ INSTAGRAM