At stå på ét ben (hjælp til overspisning)

At stå på ét ben (hjælp til overspisning)

Når jeg arbejder med følelsesmæssig spisning, prøver jeg at forklare det sådan her:

Forestil dig, at du står på ét ben. Det ben bærer hele din vægt og er det, der gør, at du kan stå op. Hvis det ben er mad, og du gerne vil tabe dig, så er der to scenarier:

Enten lykkes det dig, og så knækker du sammen, eller også lykkes det dig ikke, og du skammer dig.
Pest eller kolera!

Det er der, det er galt med hele vægttabs-livsstils-sundheds-branchen. Der er konstant fokus på de hurtige løsninger, symptombehandling og på at fjerne mad – uden at forstå, hvad mad gør.

Hvis du vil ud af følelsesmæssig spisning, så start med at acceptere, at mad er det ben, du står på.
Dvs. INGEN skam, INGEN dårlig samvittighed, INGEN sammenligning og INGEN selvbebrejdelse.
Men ren logik – “hvis jeg ikke står på dette ben, så knækker jeg”.

Skift så fokus til det ANDET ben. På at få det tættere til jorden, begynde at støtte let på det og til sidst kunne fordele vægten ligeligt på de to ben.
Det er et støtteben til maden, så behovet for at spise for at dulme bliver mindre.

Derudover vil det ofte medføre en masse andre lækre gevinster såsom mental styrke (hvis du fx lærer at sige fra), mindre sortsind og frustration (hvis du lærer at græde) og bedre connection med andre (og dermed mindre ensomhed), hvis du kan reache out (og bliver mødt/set/hørt).

Det kræver dog ofte, at du slipper tanken om at ERSTATTE maden (“hvad kan jeg gøre i stedet for”) og vender dig til tanken om at SUPPLERE maden (“hvad kan jeg gøre før/mens/efter jeg spiser”).

Måske tænker du så, at du gerne vil helt hen og KUN stå på det andet ben, så du slet ikke behøver mad til at dulme følelser, men det er altså kun de færreste, der kan nå dertil.

Men! At nå til en ligelig fordeling er ikke umuligt og at fjerne BEHOVET for halvdelen af maden (dvs. uden forbud, restriktioner og regler) er ofte nok til, at det ikke påvirker vægten.

Og prøv lige at tænke over dette: Hvordan faen har du klaret alt det, livet har budt på, kun ved at bruge MAD til at dulme? Hvordan er det ikke noget stærkere – stoffer, sprut osv.?

Måske er det på tide at give dig selv lidt credit. Også selvom omverdenen fatter brik 💚

📷 Karen Arnold

Mere fakta og hjælp til overspisning

Modstandsreglen

  Her er den bedste regel til mandage og generelt situationer hvor du føler dig overvældet af, at skulle en masse:Modstandsreglen.Den hedder “Hvis du mærker modstand, må du ikke gøre det”.Altså, som i FREEZE, STOP, IKKE GØR NOGET – før du har forstået og fjernet modstanden. Der kan være flere slags: Er det fordi, at der er noget fysisk ubehageligt ved handlingen, såsom at skulle bøje dig til gulvet med

Læs mere >>
Tilbagetrin
Tilbagetrin vs. tilbagefald (hjælp til overspisning)

To gange om året er der en “høj-risiko-tid”.En tid hvor mange har en stærk længsel efter og er topmotiverede for sund mad, masser af motion og en lettere krop.Den ene periode er i januar efter julen, og den anden er i august efter sommerferien. Forestil dig, at de her ændringer er en trappe, og du lige nu oplever at tage første trin, andet trin og tredje trin (fx begynder i

Læs mere >>
Design-uden-navn-4-1
Er mikroovn noget skidt?

En mikroovn kan gøre, at alt det med mad er nemmere.Men der er mange, der enten er bange for at spise mad, der er opvarmet med mikrobølger, for at stå for tæt på ovnen, når den er tændt, eller ikke tør have en i huset på grund af stråling. Så lad os lige få styr på det: Inde i mikroovnen sidder der en magnetron – en dims der laver elektromagnetisk

Læs mere >>
Bange-for-sult_
Bange for sult (hjælp til overspisning)

For nylig havde jeg en ny klient, som sagde, at hun godt vidste, at det lød mærkeligt, men at hun troede, at hun var bange for sult. Hun sagde også, at alle andre jo ikke er det, så jeg spurgte, hvordan hun vidste det. Det er nemlig noget, som jeg har hørt uendelig mange gange og arbejdet med i størstedelen af mine forløb. Der er to dele af sult: Den

Læs mere >>
Hvad er overspisning
Hvad er overspisning?

Jeg definerer overspisning som: ”Spisning du efterfølgende har dårlig samvittighed over”.Den dårlige samvittighed kan både komme undervejs, lige efter eller længere tid efter, men der skal altså være et negativt følelsesmæssigt aspekt af det, for at det er overspisning, og ikke bare at du har spist meget. Du kan fx spise en hel brunchbuffet eller tre portioner aftensmad, som ikke er overspisning, hvis du har det psykisk godt med det.

Læs mere >>
“Hvis jeg køber større tøj, glemmer jeg at tabe mig”

Det er ikke rart, at tøjet begynder at stramme fordi, at man har taget på. Det forstår jeg virkelig godt. Og det kan føles som om, at hvis du køber større tøj, så er det det samme som at acceptere vægtøgningen og når tøjet så passer så “glemmer” du, at du skal tabe dig. Men. Du spiser højst sandsynligt ikke mindre af, at gå i for småt tøj. Tværtimod, så

Læs mere >>
Tags:
Ingen kommentarer

Skriv en kommentar