AT-SPISE-I-SMUG_-NEJ-DET-KENDER-JEG-IKKE-NOGET-TIL

At spise i smug? Nej, det kender jeg ikke noget til! (hjælp til overspisning)

Du kender sikkert ikke til at lægge chokoladen nederst i kurven i supermarkedet og grøntsagerne øverst og spise chokoladen i bilen på vejen hjem (men selvfølgelig skille dig af med beviserne, så ingen finder ud af det).

Eller at spise i køkkenet derhjemme, uden at kæresten ser det, og sørge for, at slikpapiret ligger under noget andet i skraldespanden.

Eller at glæde dig til at skulle være alene hjemme, for der kan du endelig spise uforstyrret uden nogen, der rynker panden eller peger fingre.

ELLER! At købe 4 kager hos bageren for så har du jo ”gæster”

Nej, det er der ingen, der kender, for alle har selvfølgelig fuldstændig kontrol over det med mad og spiser kun broccoli, grønne smoothies og avocadomadder.

Ej, det skal selvfølgelig ikke se ud, som om man er fanatisk, så det er vigtigt lige at dele skålen med bland selv-slik, så alle kan se, at man altså på ingen måde skammer sig, har en forstyrret besættelse af sundhed eller kæmper med, at 90% af tankerne går på, hvad man må og kan spise hvornår.

Tænk, hvis du går rundt og kæmper med mad og er fuldstændig fast overbevist om, at ingen andre har det på samme måde, mens tusindvis af kvinder tænker præcis det samme?

Overspisning er komplekst og meget svært at arbejde sig ud af, men den faktor der gør det sværest, er sjovt nok, at man tror, at det ikke er svært.

Og det får man hjælp til alle vegne fra, fordi debatten er domineret af mennesker, der selv kan styre, hvad de spiser og mener, at alle, der ikke kan, må være dovne, svage eller burde droppe undskyldningerne og tage sig sammen.

Mere fakta og hjælp til overspisning

EN-AF-DE-MEST-OVERSETE-ÅRSAGER-TIL-OVERSPISNING
Ensomhed (en overset årsag til overspisning)

Til mine foredrag om følelsesmæssig spisning er der ofte en, der rystende og nervøs siger “ensomhed”, når jeg spørger efter følelser, der kan spises på. Så snart ordet er sagt, så er det, som om resten af publikum ånder lettet op. Jeg ved godt, at det er tabubelagt og enormt svært at snakke om, men jeg lover, at øvelse gør mester! Det er også svært at lytte på, fordi der

Læs mere >>
Sofareglen
Sofareglen (hjælp til overspisning)

Overspisning har mange årsager. En af dem er den stressende dårlige samvittighed, der hver aften siger, at du ikke må slappe af, før du har ordnet det hele.  Alt det du burde Måske kender du det, at din krop er som cement, når du først har sat dig i sofaen efter en lang dag på arbejdet. Du kan ikke rokke dig ud af stedet trods utallige tanker om, at du

Læs mere >>
Underskud af overskud

Hvis jeg nu remser nogle ting op, vil du så se om du kan genkende noget? – Du føler, at du er evigt bagud ift. the never-ending to-do liste – Du føler uoverskuelighed når der er meget du skal nå og ender med at glo på tlf eller se serier (og får endnu mere travlt) – Du har kronisk dårlig samvittighed over alt det du BURDE – Du ser andre

Læs mere >>
At stå på ét ben (hjælp til overspisning)
At stå på ét ben (hjælp til overspisning)

Når jeg arbejder med følelsesmæssig spisning, prøver jeg at forklare det sådan her: Forestil dig, at du står på ét ben. Det ben bærer hele din vægt og er det, der gør, at du kan stå op. Hvis det ben er mad, og du gerne vil tabe dig, så er der to scenarier: Enten lykkes det dig, og så knækker du sammen, eller også lykkes det dig ikke, og du

Læs mere >>
Hvor mange måltider
Hvor mange måltider og hvornår? (hjælp til overspisning)

Hold da magle, hvor er der mange holdninger til, hvor mange gange man bør spise om dagen og hvornår. Skal man spise 3 måltider om dagen? Eller 5-6 måltider om dagen? Eller faste? Og er det bedst at spise morgenmad og ikke spise noget efter kl. 19.00? Lad os lige få ryddet op i det: 🍏 Hvis du synes, at det er stressende, forstyrrende eller uudholdeligt at skulle vente længe

Læs mere >>
Sukker-nedbryder-IKKE-kollagen-1-1
Sukker nedbryder ikke kollagen!

Der er mange, der påstår, at sukker nedbryder kollagen, ofte i forbindelse med salg af kollagenpulver/kosttilskud, men passer simpelthen ikke! Misforståelsen kommer højst sandsynligt af, at det tyder på, at kollagen hurtigere bliver stivere end den naturlige proces, der følger med alderen, hvis man har for højt blodsukker konstant og det har man kun, hvis man har dårligt reguleret diabetes .(Og måske er der et par bedre grunde til at

Læs mere >>
Tags:
Ingen kommentarer

Skriv en kommentar

KATRINE PÅ INSTAGRAM